וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בני 65 פלוס? עורכים בדיקות שגרתיות - ומזהים מחלות בזמן

בשיתוף האגודה לזכויות החולה

עודכן לאחרונה: 4.3.2024 / 9:25

ככל שאנו מתבגרים כך אנו חשופים ליותר מחלות קשות וכרוניות. הדרך למנוע זאת מראש היא באמצעות ביצוע בדיקות סקר ואבחון מוקדם שיאפשרו "לתפוס את המחלה בזמן" תוך פיתרון ממוקד ויעיל יותר. אם אתם בני 65 פלוס עומדות לרשותכם מגוון בדיקות שגרתיות

גבר מבוגר בבדיקה אצל רופא צעיר. ShutterStock
בעולם הטכנולוגי בו אנו חיים ניתן למנוע ולצמצם את המחלות והזיהומים בגיל הזקנה/ShutterStock

ככל שאנו מתבגרים כך מערכות גופנו נחלשות ומאבדות מיעילותן. לעיתים אנו רואים את סימני ההזדקנות בצורה בולטת כמו למשל היווצרות שער לבן, הופעתם של קמטים בעור פנינו, צורך במשקפי קריאה וכיו"ב, ולעיתים השינויים נסתרים יותר ונוגעים להפחתת יעילות תפקודם של איברי הגוף השונים כמו הלב, הריאות והכבד, איבוד גמישות כלי הדם וירידה בחוזקת העצמות. גורמים אלו ואחרים מגדילים את הסיכוי של אנשים מבוגרים ללקות במחלות וזיהומים, בהשוואה לשכבות גיל אחרות.

בעוד שהגדלת הסיכון למחלות וזיהומים נחשבה לסוג של ברירת מחדל בקרב מבוגרים עד לפני כ-50 שנה בלבד, הרי שכיום בעולם הטכנולוגי בו אנו חיים ניתן למנוע ולצמצם את המחלות והזיהומים בגיל הזקנה. הצעד הראשון בדרך לשם הוא הבנת חשיבות הגילוי מוקדם של מחלות קשות וכרוניות, שכן טיפול מקדים הניתן בשלב ראשוני בלבד של המחלה מעלה עשרות מונים את אחוזי הריפוי וסיכויי ההחלמה.

אחות מבצעת בדיקת סוכרת. ShutterStock
סוכרת נחשבת לאחת המחלות הכרוניות היותר מורכבות/ShutterStock

מהן הבדיקות השגרתיות שמומלץ לבצע מידי שנה או שנתיים בגילאי 65 פלוס?

לחץ דם גבוה

יתר לחץ דם (ערכים של מעל 140/90) שאינו מטופל לאורך שנים, עלול להוביל למגוון רחב של בעיות בריאותיות, שחלקן מסכנות חיים כמו למשל מחלות לב, שבץ, פגיעה באיכות הראייה, פגיעה בכליות ועוד. בקרב האוכלוסייה שגילה הוא 65 ומעלה ההמלצה היא לבצע מדידת לחץ דם מדי שנה-שנתיים.

כולסטרול ושומנים בדם

בדומה ליתר לחץ דם גם רמה גבוהה של כולסטרול מהווה סיכון בריאותי והיא עלולה לגרום למספר מחלות מסכנות חיים, בהן טרשת העורקים, התקפי לב, אירוע מוחי (שבץ) ועוד. למי שלא אובחנו עד גיל 65 כחולי היפרכולסטרולמיה (בעלי יתר כולסטרול בדם), מומלץ להמשיך לבדוק פרופיל שומנים מדי 5 שנים לפחות עד גיל 75.

סוכרת

סוכרת נחשבת לאחת המחלות הכרוניות היותר מורכבות. בהעדר טיפול החולים מסתכנים במחלות לב, שבץ מוחי, , כיבים ברגליים, פגיעה בראייה עד כדי עיוורון, מחלת כליה סופנית, היצרות בעורקי הרגליים ובמקרים קיצוניים קטיעה ועוד. אם אתם בני 70-65 ובעלי עודף משקל הרי שמומלץ לכם לבצע בדיקת דם לאיתור סוכרת מדי 3 שנים. אלה שהמחלה אותרה אצלם יידרשו לשינוי תזונתי ולפעילות גופנית סדירה.

סרטן המעי הגס

סרטן המעי הגס נחשב לאחת ממחלות הסרטן הקטלניות ביותר. גידולי הסרטן המעי הגס שכיחים יותר בקרב האוכלוסייה המבוגרת ולמעשה מרביתם המוחלטת של החולים הינם מעל גיל 60. לאנשים ללא סימפטומים (בעלי סיכון רגיל) בגילאי 74-50 ההמלצה היא לבצע בדיקות סקר לסרטן זה. בדיקות אלו כוללות דגימות דם סמוי בצואה או לחילופין בדיקות דם ולאחריהן קולונוסקופיה למי שהתגלו אצלו תאים סרטניים.

סרטן השד (ממוגרפיה)

סרטן השד הוא הסרטן הנפוץ בנשים בישראל ובעולם, ואחת מכל 8 צפויה לחלות בו במהלך חייה. ממוגרפיה (צילום רנטגן של השד) היא הבדיקה הטובה ביותר והרווחת ביותר לאבחון מוקדם של סרטן השד שכן היא מאפשרת לגלות גושים קטנים שלא ניתן לחוש בהם באמצעות מישוש. אבחון מוקדם נחשב למשמעותי מאוד בסרטן זה שכן ברוב המקרים כאשר אישה מקבלת את הטיפול המוקדם המותאם למאפייני המחלה שלה, ההחלמה צפויה להיות מלאה. לנשים בנות 74-50 מומלץ לעבור בדיקת ממוגרפיה מדי שנתיים.

סרטן הריאה

סרטן הריאה נחשב לאחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר בגלל הקושי לאתר את המחלה בשלב מוקדם שכן מדובר על איבר פנימי. באופן כללי, סרטן הריאה מאפיין יותר חולים מבוגרים מעל גיל 70, ומטבע הדברים עישון הוא גורם הסיכון העיקרי, אך יחד עם זאת 20 אחוז מהחולים אינם מעשנים. על מנת לאבחן את סרטן הריאה כמה שיותר מוקדם מומלץ לבצע סקירת CT במינון קרינתי נמוך מדי שנה, וזאת בקרב מבוגרים בני 80-50 עם היסטוריית עישון של 20 שנות קופסה (מעשנים פעילים וכן כאלה שהפסיקו לעשן ב-15 השנים האחרונות).

אוסטאופורוזיס

אוסטאופורוזיס (בריחת סידן) הינה מחלה שבה העצמות מאבדות מצפיפותן ונוטות להישבר בקלות רבה יותר לעומת עצמות בריאות. מבוגרים מצויים בסיכון גבוה יותר ללקות במחלה, ובקרב אלה ניתן למצוא אותה בעיקר אצל נשים בגיל המעבר ובגברים בני 70 שנים ומעלה. האבחנה נעשית באמצעות בדיקת צפיפות עצם ומומלץ לעשות את הבדיקה אחת לחמש שנים החל מגיל 65 שנים ולגברים.

סרטן צוואר הרחם

על פי המלצת משרד הבריאות מומלץ לנשים בגיל 65-25 לבצע בדיקת משטח צוואר הרחם לגילוי מוקדם ומניעה של סרטן צוואר הרחם. הבדיקה כלולה בסל התרופות ולנשים בגיל 65-55 מומלץ לבצע בדיקה אחת לחמש שנים. כמו כן, נשים מעל גיל 65, אשר לא ביצעו בדיקה ב-10 השנים האחרונות, זכאיות לבצע בדיקה אחת.

רופא מטפל בחולה. ShutterStock
לאור ההתפתחות הרפואית של ימינו אפשר ובהחלט מומלץ לבצע את הבדיקות ולשמור על איכות חיים גבוהה גם בגיל השלישי/ShutterStock

סרטן העור שאינו מלנומה

סרטן עור שאינו מלנומה שכיח מאוד בקרב מבוגרים שנחשפו במהלך חייהם לשמש, והוא מופיע לרוב כמעין נגע בעור, הנראה כפצע בגודל של כמה מילימטרים. איתור מוקדם של המחלה נחשב לפשוט באופן יחסי בעיקר לאור העובדה שניתן לראות את הנגע על העור. אבחון מוקדם של סרטן זה בשילוב עם שיטות טיפול מתקדמות מביאים לריפוי המחלה בקלות.

לסיכום, קיימת חשיבות רבה באבחון מוקדם לגילוי מחלות וזיהומים ובמקרים רבים הדבר ימנע סבל עתידי רב ואף יציל חיים. לאור ההתפתחות הרפואית של ימינו אפשר ובהחלט מומלץ לבצע את הבדיקות ולשמור על איכות חיים גבוהה גם בגיל השלישי.

כדאי לפנות לרופא/ת המשפחה בקופה להתייעצות וקבלת הפניות לבדיקות הללו וקביעתן מבעוד מועד.
רוצים לקבל סקירה מקיפה אודות הזכויות וההטבות הרפואיות המגיעות לבני הגיל השלישי? באתר משרד הבריאות תוכלו לקבל את כל המידע הרלוונטי. ביקשתם אך לא אישרו לכם בדיקה מקדימה דרך הקופה? תוכלו לקבל מענה מהאגודה לזכויות החולה, בדיוק כאן

בשיתוף האגודה לזכויות החולה
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully