וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה הוויטמין החשוב ביותר למניעת מחלות חורף. וזה לא ויטמין C

ד"ר מאיה רוזמן

עודכן לאחרונה: 23.1.2024 / 7:58

שנים היינו בטוחים שוויטמין C הוא זה שמחזק את מערכת החיסון ומגן עלינו ממחלות החורף. כבודו של C במקומו מונח, אבל את הבכורה לוקח דווקא ויטמין אחר לגמרי. ד"ר מאיה רוזמן על הוויטמין היעיל והמקורות שלו בתזונה

כל מה שצריך לדעת על מחלות חורף/מערכת וואלה! NEWS

עד היום אולי חשבנו בטעות שוויטמין C הוא החשוב ביותר למניעת מחלות ולחיזוק מערכת החיסון. אין ספק שזה נכון, אבל יש ויטמין אחר לגמרי שהרבה יותר חשוב למניעת מחלות ויראליות, או יותר נכון למניעת הידבקות במחלות ויראליות, שהן הנפוצות בתקופה זו.

אבל לפני שנדבר על הוויטמין שכולנו צריכים בחורף, האם זה נכון שבחורף אנחנו חולים יותר? תמיד אמרו לנו שכדאי להתלבש טוב כדי לא להתקרר, והרי אם לא נדבקים בווירוס או בחיידק, לא משנה כמה קר יהיה - לא נהיה חולים.

אבל מסתבר שזה לא מיתוס, מחקרים שבוצעו בנושא הראו שנשימת אוויר קר מחלישה את המערכת החיסונית, במיוחד בכל הנוגע להידבקות במחלות ויראליות. אז בחורף באמת צריך להיזהר יותר ולהקפיד על תזונה נכונה.

חשוב להדגיש שתזונה נכונה לא אומרת שחייבים לרוץ לבית המרקחת ולקנות תוספי ויטמינים. נכון שאם יחסרו בתזונה שלכם ויטמינים, מערכת החיסון תפעל פחות טוב, אבל עד היום לא הצליחו להוכיח בשום מחקר שתוספות מעבר למה שדרוש מונעות הידבקות במחלות או אפילו מקצרות את זמן המחלה.

הוויטמין החשוב ביותר בחורף

על ויטמין A שמעתם? הוא נמצא בשפע בבשר, בברוקולי ובירקות ופירות כתומים. בגזר אחד כבר יש יותר מהכמות הדרושה לנו ליום. ויטמין זה אינו מתפרק בבישול ואפייה ולכן גם בגזר מבושל או במרק כתום או בבטטה שצליתם בתנור - יש כמות עצומה ממנו.

מחקרים הראו שילדים עם חוסר קל של ויטמין A לוקים במחלות במערכת הנשימה בשכיחות גבוהה יותר, וכן התמותה בקרבם ממחלות מדבקות גבוהה משמעותית בהשוואה לילדים עם אספקה ורמת ויטמין תקינה.

אפשר לאכול יותר מגזר אחד ליום. עודף ויטמין A שמקורו מן הצומח אינו מזיק לבריאות. מקסימום הוא יהפוך את כפות הידיים שלכם לקצת יותר כתומות.

צ'יפס בטטה עם איולי חרדל. ShutterStock
נכון זה צ'יפס, אבל הוא מבטטה ולכן יכיל כמות נכבדת של ויטמין A/ShutterStock

ויטמין C

כן, גם ויטמין C חשוב למערכת החיסון. חוסר שלו בתזונה מפחית את יעילות מערכת החיסון. אבל האם עודף שלו יהפוך אותנו לסופרמן? זהו שלא.

אין הוכחות חד משמעיות שכמויות גדולות של ויטמיןC מונעות מחלות. בחלק מהמחקרים מצאו שעודף ויטמין C מקצר את משך המחלה, אבל במקרים אחרים לא מצאו השפעה. לכן, תוספת ויטמין C יכולה לעזור רק אם הוא חסר בתזונה שלכם.

אבל אין צורך להגיע למצב חסר שכזה, כי ויטמין C נמצא בלא מעט מזונות: בכוס מיץ תפוזים, בגויאבה אחת או בחצי פלפל אדום יש אפילו יותר ויטמין C ממה שצריך ליום.

מיץ תפוזים. Giphy
מקור נהדר לוויטמין C, רק תקפידו לשתות מיד לאחר הסחיטה. ומיץ תפוזים/Giphy

הערה חשובה לבי מיץ תפוזים: בגלל ששתיית מיץ אינה דורשת פעילות עיכול מסובכת ומאחר ואין במיץ תפוזים סיבים שעלולים לעכב ספיגה, כמות הוויטמינים במיץ תפוזים וקצב ספיגתם אל הגוף גבוהה ביותר.

רק הקפידו לשתות מיץ תפוזים מיד לאחר שסחטתם אותו. ככל שעובר זמן מהסחיטה עד לרגע השתייה שלו, תאבדו יותר את ריכוז ויטמין C שנמצא במיץ, כי הוא מתפרק מהר. שאר המינרלים והוויטמינים אמנם לא מתפרקים, אבל חבל להפסיד את היתרון החשוב הזה של המיץ הביתי הסחוט והטרי. ואם אתם חושבים על מיץ תפוזים קנוי - רצוי מאוד שלא לשלבו בתפריט. גם אם מדובר במיץ סחוט ללא תוספים, אין לנו מושג מתי נסחט. בנוסף - לרוב הוא יכיל כמות גדולה של סוכרים.

חלבונים לבניית הכדוריות הלבנות (מערכת החיסון)

לא משנה כמה ויטמינים נאכל או נשתה, אם אין מספיק חלבון בתזונה, אין לגוף ממה לבנות את מערכת החיסון. לכן חשוב להקפיד על צריכת חלבון תקינה שכוללת בשר, עוף, דגים, ביצים ומוצרי חלב. צמחונים? סויה וקטניות יעשו את העבודה.

החלבונים האיכותיים ביותר שמתאימים לבניית מערכת החיסון נמצאים בביצים ובמי גבינה מהם עושים את גבינת הריקוטה. גם בגבינת הריקוטה עצמה נמצאים החלבונים האיכותיים ביותר.

היזהרו מסוכר!

לרוב, כשאנחנו חולים, אנחנו נוטים לפנק את עצמנו עם כמויות גדולות מהרגיל של שוקולד וממתקים. כדאי לדעת - מאכלים עתירי סוכר יחמירו את המחלה. סוכר, ממתקים, חטיפים ומאכלים מתועשים מחלישים את מערכת החיסון, ובנוסף גורמים בעקיפין לצריכה נמוכה של מאכלים בריאים וחלבונים.

מרק עוף. Giphy
סבתא צדקה. מרק עוף/Giphy

ומה עם מרק עוף?

בלא מעט ממה שאנחנו מגדירים כ"תרופות סבתא", יש היגיון תזונתי.

מרק עוף: מדובר בנוזלים, וזה כבר טוב כשחולים. בנוסף, אתם מקבלים מנה מכובדת של אשלגן מתפוחי האדמה וכמובן הגזר המבושל, שנותן לכם בוסט נאה של ויטמין A. מומלץ ביותר.

תה עם דבש: בדבש יש מעט חומרים שנחשבים מרפאים אבל ממש חשוב לשים לב שאם חולים ושותים 8 כוסות תה עם דבש במשך היום, מגיעים לצריכת סוכר גבוהה שכבר לא רצויה לבריאות ולמערכת החיסון.

סירופ דבש עם שום ובצל: בשום יש הרבה נוגדי חמצון מרפאים שנמסים בדבש. גם בצל מכיל לא מעט נוגדי חמצון, ובנוסף הוא מסייע בניקוי דרכי הנשימה. במקרה הזה כנראה שאין מה לדאוג מצריכה גבוהה מדי.

לסיכום, אם אתם רוצים להישאר בריאים בחורף הזה - תאכלו הרבה ירקות טריים וחלבונים איכותיים, וכמה שפחות סוכר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully