וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המראה של השיניים חשוב לכם? אתם חייבים להכיר את החומר הזה

ד"ר חגי סלוצקי

עודכן לאחרונה: 23.1.2024 / 14:35

עולם רפואת השיניים מתקדם ומציע היום פתרונות יעילים ואסתטיים גם לסתימות שרבים מאיתנו נאלצים לעבור. הנה כל מה שצריך לדעת על המילויים של הסתימות. וגם, הכירו את השיטה הכי אסתטית שיש

בדיקה אצל רופא שיניים. ShutterStock
בדיקה אצל רופא שיניים/ShutterStock

עם השנים ועקב עששת שפוגעת בשיניים אנחנו נזקקים מדי פעם לבצע שחזור של השן (סתימה) כדי לכרות את העששת שפגעה בה ולהחליף את חומר השן החסר בחומר סתימה. אם פעם אותן סתימות היו מזהב או מתכת כסופה היום אפשר להשתמש במילואות בצבע השן.

עולם רפואת השיניים מתקדם במהירות עם שאר עולם הרפואה, ומציע היום פתרונות יעילים ואסתטיים. עם השנים עברו רופאי השיניים תהליך בשימוש בחומרים שונים לשחזור השן: זה התחיל מזהב, משם לאמלגם, לשרף מרוכב וכיום עברנו לחומרים קרמיים המיוצרים במעבדה. פתרון חדיש למי שהאסתטיקה, גם של החלקים האחוריים בפה חשובה לו.

למה נזקקים לסתימה?

לא כולם כמובן יזדקקו לסתימה בשן, חורים בשיניים כפי שאנחנו מכירים מגיל צעיר, מתרחשים לרוב בגלל עששת. העששת, על קצה המזלג, היא למעשה צבר של חיידקים הניזונים משארי המזון שלנו ויוצרים חומצה אשר ממיסה את השן. ככל שהמזון סוכרי יותר ודביק יותר הוא יהיה זמן רב יותר במגע עם החיידקים וכך העששת תתקדם מהר יותר. ככל שנצחצח טוב יותר ונסלק שארי מזון וחיידקים ונשתמש בפלואוריד כך נוכל לעצור את העששת ואף למנוע אותה כליל.

עששת שהתקדמה וגרמה לפגיעה בשן (חלק מחומר השן נרקב כולו ולכן צריכים להסיר את כל חלקי השן הפגועים) מצריכה מאיתנו לבצע שחזור של חלק השן החסר, רוב האנשים מכירים את ההליך הזה בשם "סתימה". אם לא נבצע את הטיפול, הריקבון יימשך ויתקדם למוך השן והדלקת החיידקית יחד עם הכאב החזק יחייבו טיפול שורש - סילוק הרקמה וסתימת תעלות השורש המזוהמות.

אילוסטרציה. ShutterStock
לא צריך להסתפק בסתימות נראות לעין/ShutterStock

100 שנות תולדות הסתימה

תיעוד לביצוע שחזור בשן לאחר הסרת החלק הפגוע הולך כ-100 שנים לאחור.

בתחילה נהגו לבצע את השחזור עם זהב שיצרו כדי למלא את החלל, המילוי של החלל בזהב, או שנוצר במרפאה עצמה, או כיצירה במעבדה ואז "הודבק" לשן במרפאה.

בהמשך פיתחו את האמלגם הדנטלי שהוא סגסוגת של מתכות שבערבוב עם כספית הוא עובר שינוי מותאם: בתחילת התהליך הוא פלסטי ותוך שעה מתקשה לגוש אחד (לכן אחרי שימוש באמלגם המטופל מתבקש לא לאכול שעה). כמובן שהאמלגם הכסוף והזהב הצהוב שניהם אינם אסתטיים במיוחד.

לעיתים, חלק גדול מהשן חסר והיה צורך למנוע שבר של קירות השן שהפכו דקים במיוחד. כך נוצר המושג "3/4 כתר" שבו הקיר החיצוני של השן נשאר שלם לצורך אסתטי ויתר השן שוחזר בזהב שנוצר במעבדה והודבק לשן, או כתר אמלגם שבו רוב השן, כולל הקצה הלעיסי של קירות השן, שוחזרו באמלגם.

השרף המרוכב - בשנות השישים של המאה הקודמת התחילו לפתח חומר בצבע שן שנותן פתרון לשחזור יותר אסתטי למטופלים, אך עלותו הייתה גבוהה יחסית. זה נכנס באופן מסיבי יותר לשימוש בסוף שנות השמונים. לאט לאט השרף המרוכב, או בשמו הלועזי "קומפוזיט", החליף את האמלגם, וככל שהחומר ותכונותיו השתפרו עם השנים יותר ויותר נוהגים לבצע שחזורים בשרף מרוכב בצבע השן.

פתרון מעולה ואסתטי

כיום משתמשים גם בביצוע כתר ומילואה כדי לקבל שחזור ברמת אסתטיקה גבוהה ובתוך כך להגן על קירות חלשים של השן הנותרת לאחר סילוק העששת. מילואה היא "סתימה" - שחזור שמבוצע במעבדה באיכות ובאסתטיקה גבוהה ומודבק על השן. יתרונה של המילואה הוא ברמת האסתטיקה, רמת הדיוק והעמידות בפני כוחות הפה תוך כדי הגנה על הקירות הנותרים של השן ללא הצורך בכתר מלא ולפעמים בטיפול שורש שנדרש כבסיס שמבצעים כתר.

המילואה יכולה להיות עשויה מחומר קרמי שהוא עמיד מאוד, והיא מבוצעת במעבדה בחריטה דיגיטלית מדויקת בעזרת חומר שנבחר במיוחד מבחינת עמידות וצבע. אפשרות נוספת היא לבצע מילואה משרף מרוכב שעובר תהליכים במעבדה להגברת עמידותו לשחיקה.

לכן, אם גם לכם חשובה הנראות של הפה והשיניים וגם בחלקים האחוריים של הפה, מילואות הן פתרון מעולה ואסתטי.

ד"ר חגי סלוצקי הוא מומחה ברפואת שיניים ציבורית, רופא שיניים ראשי בכללית סמייל ומרצה בכיר במחלקה לשיקום הפה בבית הספר לרפואת שיניים, הפקולטה לרפואה אוניברסיטת תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully