וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדום, ירוק או צהוב: מהו הפלפל הבריא ביותר?

עודכן לאחרונה: 22.1.2024 / 10:25

פלפלים נחשבים לפצצות בריאות, ומגיעים עם שפע ויטמינים ונוגדי חמצון. אבל מסתבר שלכל צבע יש את יתרונות וחסרונות משלו. וגם - האם תהליך הבישול של הפלפלים פוגע במרכיבים הבריאותיים שלהם?

שטיפת ירקות במים. ShutterStock
כל צבע והיתרונות שלו. פלפלים/ShutterStock

לפני הכל, ידעתם שהפלפל הוא בכלל לא ירק ונחשב טכנית לפרי? כך או כך, פלפלים נחשבים לפצצות בריאות שמכילים שפע ויטמינים ונוגדי חמצון. אבל האם יש הבדלים בריאותיים בין הפלפלים האדומים, הירוקים או הכתומים?

בפלפלים אדומים יש את הריכוז הגבוה ביותר של ויטמינים ונוגדי חמצון מהסיבה הפשוטה שלוקח להם יותר זמן להבשיל ולכן הם צוברים יותר ערכים תזונתיים עד שהם נקטפים. הם מכילים רמות גבוהות יותר של ויטמין C וויטמין A בגלל העובדה שהם מכילים בטא-קרוטן, אשר יחד עם הליקופן, נותנים לפלפלים האדומים את צבעם.

למעשה, הבשלות היא ההבדל העיקרי בין פלפל אדום, כתום, צהוב וירוק. פלפלים ירוקים מרירים יותר מכיוון שהם פחות בשלים מאלו האדומים, המתוקים יותר. בדרך כלל, ככל שהפלפל כהה יותר, כך תקבלו יותר מרכיבים מזינים.

הפלפל הירוק מכיל כמות נמוכה יותר של סוכר ופחמימות, אבל מדובר בהבדלים זניחים וחסרי משמעות. הפלפלים הצהובים והכתומים מגיעים עם שפע של ויטמין C וויטמין A אבל יכילו גם לוטאין וזאקסנטין, שני נוגדי חמצון המיטיבים עם בריאות העיניים, ונמצאים גם בפלפלים אדומים, אבל בכמויות נמוכות יותר.

הפלפלים, בכל הצבעים, עמוסים בוויטמינים C, A, B6 ו-B9, והם נחשבים למקור טוב לסיבים כמו פירות וירקות רבים אחרים. בפלפלים האדומים אפשר גם למצא שפע של פלבנואידים או פיטונוטריינטים, שהן תרכובות טבעיות שמועילות כנגד מחלות לב וכלי דם ושומרות על איזון ההורמונים בגוף.

וזו הסיבה שההמלצה הטובה ביותר היא לערבב ולאכול את הפלפלים בכל הצבעים, כי כל אחד מהם מגיע עם מרכיבים מעט שונים - וביחד הם נחשבים לירק (סליחה, פרי) מנצח מבחינה תזונתית.

פלפלים מוקפצים עם בצל. ברני ארדוב
מוקפץ זה מעולה, אבל תאבדו על הדרך חלק מהערכים התזונתיים של הפלפלים/ברני ארדוב

האם עדיף לאכול פלפלים חיים או מבושלים?

תהליך הבישול של הפלפלים מדלל כמה מהרכיבים התזונתיים שלהם מצד אחד, אבל משפר אחרים, כך שאכילה שלו בשתי הצורות - בסופו של דבר רק תתרום לבריאות שלכם.

לגוף קל יותר לספוג קרוטנואידים כמו בטא קרוטן כאשר הם מבושלים, אבל הזמינות של רכיבים חשובים אלו מעט יורדת אם החלטתם לטגן או להקפיץ את הפלפלים.

ויטמין C ושלל ויטמיני B רגישים לחום ומסיסים במים, כך שבישול פלפלים, בעיקר אם מדובר בתבשיל שדורש זמן בישול ארוך, יכול להפחית את כמות הוויטמינים שהגוף שלכם יקבל מהפלפלים.

אם בחרתם להרתיח את הפלפלים, אל תיפטרו מהמים בסוף התהליך. הם מכילים את כל הוויטמינים ונוגדי החמצון שהפלפלים איבדו בזמן ההרתחה. אפשר לשמור אותם במקפיא ולהשתמש בהם מאוחר יותר כציר ירקות עשיר בערכים תזונתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully