וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיגי העולם דנו השבוע במחלה X. זה מה שצריך לדעת על המגיפה הצפויה

עודכן לאחרונה: 21.1.2024 / 10:31

יש סיכוי שהקורונה הייתה נגיף ה-X הראשון שהעולם חווה, אבל כבר עכשיו יש עוד נגיפים מסוכנים שנמצאים במינים של בעלי חיים ורק מחכים לרגע שבו יוכלו לעבור לבני אדם. הנה מה שהעולם עושה כדי להתכונן אליהם

בווידאו: מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי אומר שרואים כבר את סוף מגיפת הקורונה/צילום: רויטרס

מנהיגי העולם התכנסו במפגש השנתי של הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שוויץ, ביום רביעי האחרון כדי לדון במחלה X, נגיף היפותטי קטלני פי 20 מהקורונה.

אמנם לא ידוע (עדיין) על קיומו של וירוס כזה, אבל חוקרים, מדענים ומומחים מקווים להמציא באופן יזום תוכנית פעולה למלחמה בנגיף כזה ולהכין את מערכת הבריאות אם היא תופיע כמגיפה. אפשרות כזו, אמר מומחה ל-CBS News יכולה להתרחש מוקדם ממה שאנחנו חושבים.

"יש זנים של וירוסים בעלי שיעורי תמותה גבוהים מאוד שיכולים לפתח את היכולת להדביק ביעילות בני אדם", אמר ד"ר אמש אדלג'ה ממרכז ג'ונס הופקינס לאבטחת בריאות.

מחלה X. ShutterStock
מחלה X/ShutterStock

מהי מחלה X?

בשנת 2022, ארגון הבריאות העולמי ריכז 300 מדענים כדי לבדוק 25 משפחות וירוסים וחיידקים כדי ליצור רשימה של פתוגנים שלדעתם יש להם פוטנציאל להמיט הרס ויש לחקור אותם יותר. כלולה ברשימה זו מחלה X, שהוכרה לראשונה על ידי הארגון ב-2018.

ארגון הבריאות העולמי אומר שהנגיף "מייצג את הידיעה שמגיפה בינלאומית חמורה עלולה להיגרם על ידי פתוגן [לא ידוע]".

מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדהנום ג'ברייסוס, אמר ביום רביעי בדאבוס שייתכן כי COVID-19 היה "מחלת X" הראשונה שלנו, וכי מדענים ומומחים לומדים באופן פעיל מהניסיון הזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

מהיכן יכול לנבוע פתוגן כמו מחלה X?

פתוגן קטלני כמו מחלה X, שכנראה יהיה נגיף נשימתי, על פי אדלג'ה, יכול כבר להסתובב במינים של בעלי חיים והוא פשוט לא מועבר לבני אדם עדיין.

"זה יכול להיות עטלפים כמו COVID-19, זה יכול להיות בציפורים כמו שפעת העופות, או שזה יכול להיות סוג אחר של מינים של בעלי חיים, חזירים למשל", אמר. "זה באמת על הממשק הזה בין בני אדם ובעלי חיים, שבו מתרחשות אינטראקציות, שסוגים אלה של וירוסים מקבלים דריסת רגל".

התפרצות הקורונה בשנגחאי, סין. 5 בינואר 2023. רויטרס
התפרצות הקורונה בשנגחאי, סין. 5 בינואר 2023/רויטרס

כיצד מתכוננים מומחים למחלה X?

אם אנחנו לא מוכנים, סביר להניח שמחלה בקנה מידה כזה עלולה לגרום לנזק אפילו יותר ממה שחווינו עם COVID-19, שהרג יותר מ-7 מיליון אנשים, על פי ארגון הבריאות העולמי.

"אם הנזק מ-COVID-19 היה כזה גדול, אתה יכול לתאר לעצמך מה היינו עושים עם משהו כמו אירוע ברמת 1918", אמר אדלג'ה, בהתייחסו למגיפת השפעת של 1918 שהרגה כ-50 מיליון אנשים ברחבי העולם. העולם.

זו הסיבה שמומחים מרחבי העולם עובדים על תוכנית יעילה להתכונן לתרחיש הגרוע ביותר. מערכת התרעה מוקדמת למשל ותוכנית לתשתית בריאות, שהועמסה יתר על המידה במהלך המגיפה, הובילה למקרי מוות רבים, והן עשויות לסייע בתרחיש עתידי. "בין אם זה במערכות הבריאות או אפילו במגזר הפרטי, אגב - מחקר ופיתוח - אפשר להתכונן לזה", אמר.

לקח מרכזי נוסף מ-COVID-19 הוא חשיבות השקיפות, אמר אדלג'ה. "אני חושב שמה שאנחנו רואים עכשיו זה חוסר האמון בין רופאי מחלות זיהומיות, רופאי בריאות הציבור והציבור הרחב, כי מה שקרה זה שפוליטיקאים הכניסו את עצמם לזה", אמר. "ייתכן שאנשים לא יהיו פתוחים לפעולות ההגנה המומלצות על ידי גורמי בריאות הציבור".

ג'ברייסוס אמר כי ארגון הבריאות העולמי, בשיתוף עם ארגונים גלובליים אחרים, כבר הציב יוזמות לקראת המגיפה או המגיפה הגדולה הבאה. מאמצים אלה כוללים את קרן המגיפה שעוזרת למדינות עם משאבים נמוכים, מרכז העברת טכנולוגיות חיסוני mRNA להבטחת הון עצמי של חיסונים למדינות בעלות הכנסה נמוכה והמרכז למודיעין מגיפות ומגיפות לשיפור המעקב בשיתוף פעולה בין מדינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully