וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התוכנית שמאפשרת לתלמידים מחוננים ומצטיינים לפרוח במגוון תחומים

בשיתוף מרכז מדעני העתיד

עודכן לאחרונה: 21.1.2024 / 15:23

תוכנית אידיאה הייחודית מתרחבת ותופעל גם באוניברסיטת חיפה. רקטור האוניברסיטה: "גאים להיות בית אקדמי לתלמידי ותלמידות תיכון מצטיינים, דור העתיד של שדרת המנהיגות של החברה הישראלית". תלמיד התוכנית: "היא מתאימה לאנשים סקרנים שאוהבים ללמוד"

בשיח החינוכי אנו עדים לא אחת על דגש רב בנושא לימודי המתמטיקה,המדעים המדויקים,שפות תכנות, טכנולוגיה ועוד. אך מטבע הדברים ישנם תלמידות ותלמידים רבים, שנפשם חושקת דווקא בלימודים ההומניים ועבורם גובשה תוכנית אידיאה הייחודית. תוכנית אידיאה מיועדת לתלמידות ותלמידים מחוננים ומצטיינים, המגלים עניין וסקרנות בתחומי מדעי הרוח, החברה והאומנויות. התוכנית מעניקה חשיפה לעשייה אקדמית-מחקרית ברמה גבוהה, להתנסות ביישום מיומנויות חקר, לפיתוח חשיבה ביקורתית, לקריאה וכתיבה ברמה גבוהה ולהבנת מורכבותם של תהליכים היסטוריים-חברתיים, פוליטיים, כלכליים ותרבותיים. עד כה התוכנית הופעלה באוניברסיטת תל אביב ובאוניברסיטה העברית וכעת היא מתרחבת גם לאוניברסיטת חיפה ותיצור נגישות רבה לתושבי הצפון והסביבה.

לדברי פרופ' גור אלרואי, רקטור אוניברסיטת חיפה: "אוניברסיטת חיפה גאה להיות בית אקדמי לתלמידי ותלמידות תיכון מצטיינים, דור העתיד של שדרת המנהיגות של החברה הישראלית. כאן אצלנו, באוניברסיטה הגדולה בחיפה ובצפון, "כוכב הצפון" של מצוינות אקדמית, הם ייחשפו לחשיבות הגדולה של מדעי הרוח וליתרונות של המקצועות ההומניים בגיבוש של ערכים ומוסר, חשיבה ביקורתית והיכולת להבין לעומק את העולם בו אנו חיים. אנחנו רואים בהשתתפות שלנו בתוכנית אידאה אחריות וחובה כלפי התלמידים ומבטיחים להם חוויה אקדמית, אינטלקטואלית וחברתית שהם ייקחו עימם לכל החיים".

לוגו מדעני העתיד. יח"צ,
לפרטים נוספים לחצו על התמונה/יח"צ

תוכנית אידיאה היא אחת מבין התוכניות לתלמידות ולתלמידים מחוננים ומצטיינים, שמובילים משרד החינוך, האגף למחוננים ומצטיינים ומרכז מדעני העתיד של קרן מיימונידיס, שההרשמה אליהן בעיצומה ותסתיים ב 21/1/24.

התוכניות מיועדות לתלמידות ולתלמידים בכיתות ז'-ט' והן פועלות במוסדות אקדמיים ברחבי הארץ. התוכניות: אלפא (תוכנית למחקר בתחומים מדעיים), אודיסיאה (תוכנית ללימודים אקדמיים במדעים), אידיאה (תוכנית למחקר בתחומים הומניסטיים) ומצוינות למדע (תוכנית הזנק מדעי לתלמידות מצטיינות במדעים).

חפשו ברשת: מרכז מדעני העתיד

התוכניות נועדו להעניק לתלמידות ולתלמידים מחוננים ומצטיינים אפשרויות משמעותיות למיצוי הפוטנציאל הייחודי שלהם באמצעות השתתפות בתוכניות ייחודיות, איכותיות ומובילות בתחומים מגוונים. השאיפה היא ליצור קהילת בוגרים מומחים בתחומים שונים, משפיעים ופורצי דרך, שיהוו את נבחרת העילית של החברה בישראל ויסייעו בהתמודדות עם האתגרים הגדולים של המדינה והעולם.

להצטרפות לתוכניות השונות ולפרטים נוספים על מדעני העתיד לחצו כאן>>

אלה שטיינברגר. יח"צ,
אלה שטיינברגר/יח"צ
שגיא פלדמן. יח"צ,
שגיא פלדמן/יח"צ

אחד מתלמידי התוכנית הוא שגיא פלדמן, בן ה- 17 (תלמיד כיתה י"ב) מקרית-מוצקין, תלמיד אידיאה באוניברסיטה העברית "על תוכנית אידיאה שמעתי למרבה האירוניה במהלך מפגש חשיפה של תוכנית אלפא" הוא מספר "תמיד רציתי לעסוק במדעי הרוח, כך שהרגשתי שהתוכנית הזו ממש מדברת אליי".

הסקרנות בה ניחן פלדמן הולידה במסגרת התוכנית עבודת מחקר מרתקת אודות תופעת עלייתם של יהודים לארץ ישראל בערוב ימיהם, במאה ה-19 ובראשית המאה ה-20. העבודה אף התחברה עם העניין האישי בו מוצא פלדמן בחקר היסטוריה משפחתית (גנאולוגיה). "במאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20 הייתה תופעה מאוד מגוונת של מבוגרים ומבוגרות , שעלו ארצה במטרה לחיות בה עד למותם. לתופעה הזו היו בעיקר מניעים דתיים, ובעיקרם מעלת הקבורה בארץ והרצון לחיות, ולו לזמן מועט, בארץ הקודש, אך בנוסף היו לה מניעים ציוניים ורבים מהעולים המבוגרים היו עשירים שתרמו רבות למפעל הציוני", הוא מספר.

באיזה אופן אתה חש שהתוכנית תרמה לך בצורה אישית או לימודית?

"התוכנית סיפקה לי מקום בו אני יכול לבטא את העניין שלי במדעי הרוח. יש לנו סיפור משפחתי מסוים שקשור לנושא המחקר, כך שעניין אותי לעסוק בנושא ברמה האישית. במסגרת הלימודים בתוכנית רכשתי מיומנויות של עריכת מחקר אקדמי, מיומנויות אקדמיות שונות וכן הכרתי בני נוער מגוונים מכל הארץ שהמשותף לכולנו היא התשוקה ללמוד ולבצע מחקרים בתחום הרוח והחברה. מעבר לכל אלו התוכנית תרמה לי מאוד גם ברמה הלימודית, עבודת המחקר התבטאה ב-5 יחידות לימוד לבגרות בהיסטוריה ובנוסף קיבלתי 2 נקודות זכות אקדמיות".

לאיזה תלמידים היית ממליץ לגשת לתוכנית?

"לאנשים שאוהבים ללמוד, ומסקרן אותם להיחשף לעוד תכנים בתחומי מדעי הרוח והחברה, מעבר למה שניתן להם במערכת החינוך הפורמלית".

אלה שטיינברגר (20), בוגרת מחזור ב' של אידיאה באוניברסיטת תל אביב וכיום סטודנטית שנה א' לקולנוע באוניברסיטת תל אביב. עבודת המחקר של אלה בתוכנית עסקה בייצוג נשים ונשיות מהמיתולוגיה היוונית בסרטי פנטזיה קולנועיים - כלומר בחינת הייצוג של מספר דמויות נשיות בסיפורי המיתולוגיה המקוריים אל מול הייצוג שלהן בקולנוע. "המטרה של המחקר הייתה ראשית להבין איך ראו נשים בימי יוון העתיקה, ומתוך סרטי קולנוע, שנעשו על אותם סיפורים, להבין איך אנחנו מציגים היום את אותם הדימויים הנשיים מהמיתולוגיה. כמו כן בחנתי מה אפשר ללמוד מכך גם על האופן שבו אנחנו שומרים (או לא שומרים) על נאמנות להיסטוריה וגם על האופן שבו החברה המודרנית רואה נשים".

מה הכלים שהתוכנית העניקה לך לתחושתך?

"התוכנית הכירה והנגישה לי את העולם האקדמי. לכל תלמיד באידיאה יש מנחה אישי שמסייע לו בתהליך כתיבת העבודה. בעזרת צוות התוכנית והמנחה למדתי כלים חשובים כגון איך למצוא מידע, איך לכתוב ואיך לנתח טקסטים וסרטים בצורה מקצועית. הכלים האלה מסייעים לי כיום כסטודנטית לתואר ראשון".

seperator
בשיתוף מרכז מדעני העתיד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully