וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוקרים הצעירים: האם מדעני העתיד של ישראל יגיעו מהדרום?

בשיתוף מרכז מדעני העתיד

עודכן לאחרונה: 18.1.2024 / 10:01

בימים אלה נמצאת בעיצומה ההרשמה לתוכניות לתלמידות ולתלמידים מחוננים ומצטיינים של משרד החינוך, האגף למחוננים ומצטיינים ומרכז מדעני העתיד של קרן מיימונידיס. התוכניות פועלות במוסדות אקדמיים ברחבי הארץ, בתוכם אוניברסיטת בן גוריון, אליה מגיעים גם תלמידים מהעוטף

אירועי ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל זעזעו את כלל תושבי המדינה. התחושות הקשות מלוות מאז אותה שבת שחורה את כלל אזרחי ישראל, אך מטבע הדברים, האזור שחווה את הפגיעה הקשה ביותר, וחווה אותה למעשה עד היום, שלושה חודשים אחר כך, הוא דרום הארץ ויישובי עוטף עזה. לבד מהזוועות שהתרחשו באזור העוטף, בין לילה נעקרו מבתיהם עשרות אלפי תושבים, אשר השאירו מאחוריהם בתים, משקים ועסקים מגוונים, והילדים ובני הנוער נותקו ממסגרותיהם החינוכיות הרגילות.

לאור כך ראוי לציין כי ישנם מוסדות בדרום הארץ שממשיכים לקיים שגרת פעילות סדירה ומותאמת ומהוות סוג של אי שפיות עבור תושבי הדרום. אחד מאלו היא אוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, בה ממשיכות להתקיים התוכניות לתלמידות ותלמידים מחוננים ו מצטיינים אודיסיאה (תוכנית ללימודים אקדמיים במדעים) ואלפא (תוכנית למחקר בתחומים מדעיים).

התוכניות נועדו להעניק לתלמידות ולתלמידים מחוננים ומצטיינים אפשרויות משמעותיות למיצוי הפוטנציאל הייחודי שלהם באמצעות השתתפות בתוכניות ייחודיות, איכותיות ומובילות בתחומים מגוונים.

לוגו מדעני העתיד. יח"צ,
לפרטים נוספים לחצו על התמונה/יח"צ

התחומים בהם עוסקים התלמידות והתלמידים מגוונים מעולמות המדע והמחקר. במסגרת התוכניות ניתנת להם ההזדמנות להשתלב בעולם המרתק של האקדמיה כבר בגילאי התיכון, ולדברי פרופסור דניאל חיימוביץ, נשיא אוניברסיטת בן-גוריון בנגב: "האוניברסיטה מוצאת חשיבות עצומה בהשקעה בדור העתיד של ההשכלה הגבוהה ומפנה משאבים רבים להנגשת האקדמיה לאוכלוסיות השונות. תוכניות כמו 'אלפא' ו'אודיסיאה' עוזרות לנו לאתר את כוכבי העתיד במחקר ובמדע".

אחת מהנערות הלומדות כעת בתוכנית אודיסיאה באוניברסיטת בן גוריון היא יעל וולך בת ה-14, תלמידת כיתה ט' מבארי. יעל שחוותה את נוראות ה-7 באוקטובר פונתה למלונות ים המלח בהם היא מתגוררת עד היום עם חברי הקיבוץ . האירועים אותם חוותה השפיעו עליה עמוקות והלימודים בתוכנית אודיסיאה מאפשרים לה לדבריה לשכוח, ולו ליום אחד בשבוע, מהחוויה הקשה אותה עברה. "בחודשיים הראשונים לאחר הטבח הרגשתי שאין לי שום מטרה לקום בבוקר והתוכנית ממלאת אותי כיום בתחושת משמעות, כך שהיא מאוד חשובה עבורי" היא מעידה. "במסגרת התוכנית אני לומדת מתמטיקה, לוגיקה וכימיה. בהתחלה היה לי מאוד קשה להכיר ילדים חדשים שהם לא מהקיבוץ, ובגלל מה שעברתי התקשיתי גם להתרכז בכיתה ולזכור את החומר, אבל קיבלתי סיוע משמעותי מצוות התוכנית גם מבחינה רגשית וגם מבחינה לימודית. כך למשל הצמידו לי חונכת שתעזור לי להשלים את החומר שהפסדתי בשבועות הראשונים".

יעל וולך. יח"צ,
"התוכנית פיתחה אצלי סקרנות, צורת חשיבה וצורת למידה אחרת". יעל וולך/יח"צ

מה הם הכלים שאת מרגישה שקיבלת בתוכנית?

"התוכנית פיתחה אצלי סקרנות, צורת חשיבה וצורת למידה אחרת כי בסופו של דבר אוניברסיטה זה ממש לא כמו בית ספר תיכון. נכון להיום אני מרגישה שאני מרחיבה את ההשכלה שלי בתוכנית ואני חושבת שהתוכנית תקדם אותי מאוד בעתיד".

רועי סבן בן ה-16 ממיתר לומד גם הוא באוניברסיטת בן גוריון, בתוכנית אלפא. הוא תלמיד כיתה י"א ותלמיד שנה שנייה בתוכנית. במסגרת הלימודים הוא חוקר את השפעת החלבון SIRT6 על הגרעינון וכיצד הקשר ביניהם יכול להשפיע על הזדקנות המוח ועל מחלות נוירודגנרטיוביות שונות. "נושא הזדקנות המוח, ובמיוחד מחלת האלצהיימר מעניינים אותי זמן רב", הוא מספר. "למעשה עוד במיונים לתוכנית כתבתי שארצה לחקור את הנושאים האלו והיה לי מאוד ברור שארצה להיכנס למעבדה מחקרית שעוסקת בכך".

איך הגעת לנושא הזה?

"סבתא רבתא שלי התמודדה עם אלצהיימר במשך זמן רב עד שהמחלה הכריעה אותה. צריך להבין, מדובר על מחלה שפוגעת לא רק בחולה אלא גם בכל המעגלים סביבו. לכן יש חשיבות רבה במחקר בנושא".

איך אתה מצליח לשלב בין לימודים בתיכון לתוכנית באוניברסיטה?

"זה באמת לא פשוט כיוון שמעבר לתוכנית אני גם מדריך בצופים ונמצא בעוד תוכנית עיונית. למזלי העבירו לנו סדנאות לניהול הזמן ואני משתדל שלא לוותר לעצמי , כך שאם אני צריך לקום מאוד מוקדם בבוקר בשביל המטלות השונות, אני עושה את זה".

מהם הכלים שהתוכנית נתנה לך עד כה?

התוכנית נתנה לי כמות עצומה של כלים להתמודדות ברמה האקדמית - ביניהם יכולת לקרוא מחקרים רפואיים עם מונחים טכניים באנגלית, ביצוע ניסויים וניתוח התוצאות לאחר מכן בבית. מלבד הכלים המחקריים, התוכנית נתנה לי כלים רבים לניהול הזמן ואולי הכי חשוב - את ההבנה שגם בעתיד ארצה לעסוק בחקר המוח והזדקנות המוח".

רועי סבן. יח"צ,
"התוכנית נתנה לי כמות עצומה של כלים להתמודדות ברמה האקדמית". רועי סבן/יח"צ

בימים אלה ההרשמה לתוכניות לתלמידות ולתלמידים מחוננים ומצטיינים של משרד החינוך, האגף למחוננים ומצטיינים ומרכז מדעני העתיד של קרן מיימונידיס נמצאת בעיצומה. התוכניות מיועדות לתלמידות ולתלמידים בכיתות ז'-ט' והן פועלות במוסדות אקדמיים ברחבי הארץ. התוכניות: אלפא (תוכנית למחקר בתחומים מדעיים), אודיסיאה (תוכנית ללימודים אקדמיים במדעים), אידיאה (תוכנית למחקר בתחומים הומניסטיים) ומצוינות למדע (תוכנית הזנק מדעי לתלמידות מצטיינות במדעים).

ההרשמה לתוכניות תסתיים ב 21/1/24.

חפשו ברשת: מרכז מדעני העתיד

בשיתוף מרכז מדעני העתיד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully