וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבהיל: לא תאמינו כמה טמפונים ופדים מזיקים לכן

ד"ר דלית דרימן מדינה

עודכן לאחרונה: 17.1.2024 / 9:20

מוצרי היגיינה נשיים נחקרו לאורך השנים במחקרים רבים, אבל סקירה שפורסמה לאחרונה מוכיחה - יש הרבה מאוד שאתן לא יודעות, וזה עלול להיות מסוכן

גניקולוגית מסבירה על הסכנה שבמגן תחתון/@anniedeliversmd

אם אתן בגיל הפוריות אתן בוודאי משתמשות במוצרים שונים בזמן המחזור. אך האם אי פעם תהיתן האם המוצרים הללו יכולים להזיק לכן? סקירה שפורסמה לאחרונה במגזין הרפואי BJOG, מגזין בינלאומי למיילדות וגינקולוגיה, בחנה האם המוצרים הללו מכילים חומרים כימיים מזיקים. הסקירה המעמיקה הזו, שבחנה 15 מחקרים שפורסמו בעשור האחרון, בוחנת נוכחות של כימיקלים שונים והשפעתם על בריאות האשה.

החל מהווסת הראשונה ועד הפסקת המחזור, האשה הממוצעת משתמשת במעל 11,000 טמפונים או תחבושות היגייניות, וצוברת כחמש שנות חשיפה למוצרים היגיינים. מה שהופך את החשיפה הזו למשמעותית הוא האופי החדיר ביותר של רקמת הנרתיק והפות, שבה כימיקלים נספגים מבלי לעבור חילוף חומרים ראשוני.

המחקר טוען כי לחשיפה זו עשויות להיות השלכות על מצבים גינקולוגיים שונים, כולל אנדומטריוזיס, שרירנים ברחם, ואדנומיוזיס, כאשר כימיקלים הפוגעים במערכת ההורמונלית הם גורמי סיכון ידועים.

כיצד בוצע המחקר?

בסקירה שיטתית שבוצעה זוהו 71 מחקרים ונבחרו 15 מחקרים שעמדו בקריטריונים מחמירים. המחקרים שנבחרו מדדו כימיקלים במוצרי המחזור החודשי, והעריכו סמנים ביולוגיים אנושיים של חשיפה לחומרים כימיים. התוצאות בוחנות מגוון של חומרים כימיים, וחושפות נוכחות של פתלטים, תרכובות אורגניות נדיפות (VOCs), פרבנים, פנולים סביבתיים, כימיקלים ריחניים, דיוקסינים, ותרכובות דמויות דיוקסין.

אישה עומדת מול מדפי תחבושות היגייניות טמפונים ומוצרי מחזור. ShutterStock
אישה עומדת מול מדפי תחבושות היגייניות טמפונים ומוצרי מחזור/ShutterStock

מה מכילים המוצרים המשמשים למחזור החודשי?

המחקר זיהה חומרים כימיקלים שונים במוצרי המחזור החודשי. פתלטים וחומרי פלסטיק ידועים נמצאו בתחבושות היגייניות וטמפונים, כאשר רמות מסויימות עברו את הסף המוגדר כבטוח. דיוקסינים ומזהמים אורגניים ארוכי טווח עוררו חששות למרות שהיו מתחת לסף המוגדר כבטוח. כמו כן, זוהו כימיקלים של ריח, כימיקלים אורגניים (VOCs), ופנולים סביבתיים, כולל ביספנולים, דבר המעיד על מגוון רב של כימיקלים במוצרי ההגיינה הנשית.

חומרים נוספים שזוהו הינם פראבנים, המשתמשים באופן נרחב כחומרי שימור בתעשיית הקוסמטיקה. הריכוז הגבוה ביותר שלהם נמצא בתחתוניות, דבר המעורר חשש גדול מפני אפשרות של חשיפה מצטברת לאורך זמן.

המחקר לא הסתפק בניתוח מוצרי ההגיינה הנשית אלא בדק גם דגימות ביולוגיות אנושיות. נשים שהשתמשו בטמפונים הראו רמות גבוהות יותר של VOCs בהשוואה לאלה שהשתמשו בתחבושות הגייניות. בדיקת דגימות השתן הראתה קשר לדיווח עצמי אודות שימוש במוצרי ההגיינה הנשית, דבר המדגיש את הצורך בהבנה מעמיקה של מסלולי החשיפה האפשריים לחומרים הכימיים שבמוצרים הללו.

ובכל זאת, הסקירה חשפה פער קריטי בידע: העדר נתונים על גביעוניות ותחתוני מחזור. ככל שהחלופות הללו צוברות פופולריות, הבנת החשיפות הכימיות הקשורות אליהן הופכת להכרחית.

אישה מחזיקה גביעונית. ShutterStock
האם המוצרים האלה בטוחים יותר? גביעונית/ShutterStock

להגביר את הידע והשקיפות

המאמר מסתיים בקריאה להגברת השקיפות, ולסימון ובקרה של המוצרים בתעשיית ההיגיינה הנשית. הממצאים מדגישים את הצורך במודעות הצרכניות, וקורא לנשים לקבל החלטות מושכלות לגבי המוצרים בהם הן משתמשות.

המחקר לא רק חושף את החומרים הכימיים במוצרי ההגיינה הנשית, אלא גם מדגיש נתונים רבים שעדיין חסרים. קיים חוסר מידע לגבי אזורים ספציפיים ברחבי העולם, קיים מידע מוגבל על רכיבי המוצרים השונים, ועדיין אין מספיק מידע כיצד החומרים הכימיים חודרים אל הגוף ומהן כלל השפעותיהם. כל הדברים הללו דורשים תשומת לב דחופה לדעת כותבי המחקר.


ד"ר דלית דרימן מדינה היא מומחית ברפואת המשפחה ורפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully