וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחלה הזו גורמת לילדים להיות בררנים באוכל. כך מטפלים בה

בשיתוף סאנופי

עודכן לאחרונה: 29.1.2024 / 9:30

ד"ר ציפי שלם, מומחית בתזונה, גסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד בילדים, אסף הרופא, מסבירה מה היא דלקת אאוזינפילית של הוושט, מחלה שהתגלתה רק בשנים האחרונות, מה הם תסמיניה ואיך מטפלים בה

ילדה מסרבת לאכול. ShutterStock
מלבד דפוסי האכילה, ישנם רמזים נוספים לנוכחות המחלה/ShutterStock

ילדים רבים נוהגים לשחק באוכל שלהם, להיות בררנים בסוגי המזון שהם מסכימים לאכול ולהפוך כל ארוחה לסאגה שלמה. פעמים רבות, מדובר בהתנהגות טבעית ותואמת גיל, אבל לעתים, כשתופעות אלה הופכות לקיצוניות, ייתכן שמאחוריהן סיבה רפואית - מחלה שזוהתה רק בשנים האחרונות ונקראת דלקת אאוזינופילית של הוושט, או EoE.

ד"ר ציפי שלם, מומחית בתזונה, גסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד בילדים, אסף הרופא, מסבירה מה היא המחלה, מה הם התסמינים שלה, כיצד מאבחנים אותה ומה הטיפולים הקיימים לה.

מה זאת מחלת EoE?

זו מחלה צעירה יחסית - במובן שרק לפני כ-20 שנה הקהילה המדעית והרפואית גילתה את המחלה, ומאז המודעות אליה גוברת, ועמה גם מספר המאובחנים כסובלים ממנה. אנחנו עדיין לא יודעים לגמרי מה הגורם למחלה, אבל משערים שהגוף שלנו מתבלבל. כנראה כתוצאה מחשיפה לאלרגנים סביבתיים הגורמים לגירוי, נוצרת תגובה לא תקינה של המערכת החיסונית בוושט המייצרת דלקת בוושט. בעקבות הדלקת נוצרת פגיעה בוושט וצלקת ברקמה שפוגעת בתפקוד של הוושט, היצרות של הוושט ופגיעה בתנועתיות של דחיפת המזון למטה במהלך הבליעה.

תינוק על כיסא אוכל בוכה ומסרב לאכול. ShutterStock
"בדרך כלל אנחנו מתחילים לראות ילדים עם דלקת בוושט בסביבות גיל שנה"/ShutterStock

באילו גילאים מופיעה המחלה ואיך מאבחנים אותה?

בדרך כלל צריך שמערכת החיסון תהיה מספיק בשלה ופעילה כדי שייווצר התהליך הלא תקין הזה. בדרך כלל אנחנו מתחילים לראות ילדים עם דלקת בוושט בסביבות גיל שנה. התסמינים של EoE משתנים לפי גיל. מגיל חצי שנה עד גיל 3 התסמינים העיקריים הם בעיקר פליטות מרובות או הקאות, קשיי אכילה, סירוב לאכול או בררנות אכילה, קושי שמתגלה עם המעבר לאוכל מוצק וכן תמונה שכיחה היא ילדים שמתקשים לעלות במשקל כראוי.

מגיל 3 ולקראת כיתה א עדיין הביטוי העיקרי יהיה הקאות, קשיי אכילה וקשיי עליה במשקל, אך הילדים מספרים בעצמם שהם חשים כאב בזמן בליעה וכאבים בחזה ומתארים שכשהם אוכלים פתאום קשה להם לנשום, או שכואב להם בגרון. ככל שהילדים גדלים, מתגברים קשיי הבליעה ויש יותר ויותר אירועים של מזון שנתקע בוושט (דיספגיה). ילדים שמתמודדים עם המחלה, גם אם היא אינה מאובחנת, לומדים לחתוך את האוכל קטן-קטן, ללעוס הרבה ולאט ולהיות בררנים בבחירת המזון שהם אוכלים.

ישנם הרבה ילדים שידוע שהם בררנים באכילה אבל לא יודעים להסביר לנו למה. סימן מובהק נוסף הוא שהנערים והנערות האלה לא מתחילים לאכול בלי כוס מים לידם, ולפעמים צריכים 3-4 כוסות מים כדי להיות מסוגלים לבלוע. לעיתים לצופה מהצד נראית צורת האכילה כ"משונה" או בררנית ולכן הרבה פעמים מייחסים לתסמינים אלו בעיה התנהגותית.

מלבד דפוסי האכילה, ישנם רמזים נוספים לנוכחות המחלה במחלות נלוות (מחלות "אטופיות") מהם סובלים הילדים או גם בני משפחותיהם מקרבה ראשונה. כמו אטופיק דרמטיטיס (שידועה גם בתור "אסתמה של העור"), אסתמה, אלרגיות למזון או אלרגיות עונתיות וכד'. מחלות אלו נמצאות בקבוצה המחלות שהבסיס הסיבתי להן הוא פגיעה במנגנון "דלקת מסוג 2".

כמה ילדים סובלים מהמחלה?

אין מספיק נתונים עדכניים על שכיחות המחלה בארץ, אך לפי הנתונים הנאספים כעת שכיחות המחלה בילדים היא 1:1000 בקירוב. עדיין זוהי מחלה שהיא כנראה בתת אבחון. כיום יותר ויותר אנחנו מסתכלים על קבוצות של ילדים שמשערים שהם חולים בכל מיני מחלות שכיחות שלא מצליחים להביא אותן לאיזון, ואז אנחנו מנסים להבין אם הסיבה לכך היא אולי אותה דלקת. אחת הקבוצות האלה היא למשל של ילדים הסובלים מבעיה מאוד שכיחה בתינוקות ופעוטות צעירים ריפלוקס קיבתי וישטי, הפרעה שבה תוכן חומצי שמקורו בקיבה עולה חזרה לוושט, יחד עם תסמינים נוספים. בילדים שלא חל שיפור בתסמינים שלהם מעבר לגיל שנה או שהתסמינים הופיעו מאוחר אחר גיל חצי שנה יש לחשוד כי אולי מדובר בסיבה אחרת כגון EoE. לאחרונה פורסם מחקר על כך ש-6% מהילדים שסובלים מריפלוקס ולא מגיבים לטיפול התרופתי סובלים ככל הנראה מ-EoE.

ד"ר ציפי שלם. הדר מדיה,
ד"ר ציפי שלם/הדר מדיה

כיצד מטפלים ב EoE?

אבחון המחלה כוללת בדיקת גסטרוסקופיה ולקיחת ביופסיה מהוושט. מטרת הביופסיה לקבוע האם יש ריכוז גבוה של תאים אאוזינופילים, תאי מערכת החיסון שעל שמם נקראת המחלה ושלא אמורים להיות בוושט במצב בריא. השילוב של הביופסיה עם התסמינים הקליניים מוביל לאבחנה של EoE. הטיפול כולל שלושה היבטים:

טיפול תרופתי: תרופות נוגדות חומצה (מעכבי הפרשת פרוטונים) שלהן אפקט מגן על הושט אך גם אפקט נוגד דלקת. לעיתים יש צורך בסטרואידים מקומיים. בשנים האחרונות נוסף לטיפולים גם טיפול ביולוגי שנועד לעצור את ההתפרצות של אותה דלקת מסוג 2 שגורמת למחלה, לציין רק שהטיפול הביולוגי אינו מאושר מתחת לגיל 12 שנים ומתחת למשקל 40 ק"ג.

טיפול תזונתי: הפחתת מזון הידוע כגורם לאלרגיה. קיימת קבוצה של מזונות שכיחים היכולים להיות קשורים למחלה גם ללא אלרגיה ברורה שניתן להימנע מהם כדי להוריד את התגובה. במצבים קיצוניים נותנים לפעמים כלכלה מבוססת על פורמולה מיוחדת היפו אלרגנית.

טיפול בסיבוכי המחלה: לדוגמא הרחבה של הושט כאשר נוצרה הצרות-פעולה אנדוסקופית, המעקב והטיפול בילדים אלו יעשה במסגרת יחידות גסטרו ילדים ובשיתוף עם מומחי אלרגיה.

למידע נוסף או שאלות יש לפנות לרופא המטפל. מוגש כשירות לציבור מטעם חברת סאנופי

בשיתוף סאנופי
  • עוד באותו נושא:
  • דלקת
  • ושט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully