וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שצריך לדעת על הסרת קעקועים, והאם זה באמת מאוד כואב?

ד"ר מוניקה אלמן

עודכן לאחרונה: 1.2.2024 / 11:58

רבים פונים היום להסיר קעקועים שהתאימו להם בגיל צעיר ועכשיו כבר לא. האם יש צבעים שלא יורדים? מיוקמים קשים יותר? וכמה זמן זה לוקח?

5 עובדות על קעקועים/מערכת וואלה! News

זה אולי הפך טרנד מאוד חזק בעשרות השנים האחרונות, אבל הקעקועים החלו עוד מהתקופה הפרהיסטורית דרך מצרים העתיקה ומסורות של קעקועים מלווים תקופות שונות כמו ביפן, סין, דרום אמריקה, פולינזיה ואירופה. ב-1891 הומצא אקדח הקעקוע החשמלי שהתבסס על העט החשמלי שהמציא תומאס אדיסון שנים לפניו.

מטרות הקעקועים הן שונות, החל מאמצעי זיהוי, הצהרה, אמירה חברתית, סמלי מאבק, קישוט, אופנה וטרנדים חברתיים.

מה הסיכון בקעקועים?

למרות שהיום יש הבנה במכוני קעקועים לעבודה בסביבה סטרילית, מבוקרת ומקצועית, עדיין יש מספר בעיות שיש לתת עליהן את הדעת:

מחלות וירליות בשל שימוש בבקבוקי צבע שלא עברו עיקור, תופעה של דלקת עמוקה של העור והופעה של צלקת בעומק העור.

אלרגיה מידית או מאוחרת כשהצבע שקע בעור והעור דוחה אותו, הופעה של זיהומים וחיידקים. לפעמים כדאי לעשות ניסיון קטן מאחורי האוזן לבדוק רגישות, לאילו שיודעים שהם רגישים לחומרים רבים.

לפעמים הקעקועים מהווים הפרעה לטיפולים רפואיים כמו צילום MRI - השדות המגנטיים מגיבים על ידי חימום יתר של מתכות קטנות שהן חלק מהרכיבים של הקעקוע, עם הופעה של גרד ודלקת ויכולה להיווצר פגיעה באמינות הצילום. זו הסיבה למשל שאפידורל באזור של קעקוע לא יתבצע עקב חשש לחדירה של חומרים קטנים לאזור חוט השדרה.

מקעקע אוחז במכונת קעקועים. ShutterStock
מקעקע אוחז במכונת קעקועים/ShutterStock

מי לא יכול לעשות הסרה של קעקוע?

תהיה בעיה להסיר קעקוע גדול מאוד עם צבעים בהירים על אזור כמו יד, רגל, חזה, גב, רגלים מלאות.
לדוגמה, צבעים בהירים או שעורבבו להיות בהירים או שילוב של צבעים שלא יורדים לגמרי אלא דוהים, לא ייראו טוב לאורך זמן. גם קעקועים כהים יכולים להשאיר צל בעור לאחר הסרה או פיגמנטציה קלה, תלוי בצבע של העור. לפעמים בעקבות שיזוף יתר נוצרים כתמים בעור שקשה להסירם .

הלייזר שמטפל בקעקוע אינו עובד בסריקה אלא בפולסים של 2-4 מ"מ. לכן, עבודה על שטחים גדולים מאד מחייבת הרדמה שלא כמו בעשיית הקעקוע, לכן יש בעיה טיפולית. חשוב להבין כי טיפול בהסרת קעקוע אינו קצר ונדרש זמן החלמה. לכן יש לקחת בחשבון חודשיים-שלושה בין כל טיפול לטיפול .

בנוסף, אנשים שעשו קעקוע על קעקוע, עשויים לסבול מהצטלקות עמוקה, לכן העור באזור המקועקע יהיה מחוספס ולא חלק.

מתחרטים על הקעקוע?

1. מחשבה לפני מעשה. אין אפשרות להסיר בלייזר לפני חודש ימים מיום הביצוע.

2. לא כל הצבעים אותו דבר. קעקועים כהים בצבעים כחול, שחור ואפור ניתן להסיר בלייזר. כל הבהירים לא יורדים לגמרי.

3. כל הטיפולים הם סדרתיים ממספר קטן לפעמים לשנים של עבודה. הטיפול מתבצע אחת לחודשיים כי הטיפול בעור באמצעות לייזר יותיר כוויה והזמן לפינוי הכוויה הוא חודש. לאחר מכן, חייבים לחכות חודש להתחדשות העור. זה תהליך ביולוגי של התחדשות העור כי אחרת יוצרים חימום יתר על כוויה ויכולה להופיע צלקת פנים עורית עד כדי צלקת עמוקה מעל העור והסיכוי שתרד נמוך מאוד.

4. כל הסרה של קעקוע הוא תהליך המערב את מערכת החיסון העורית וזה החלק שאנחנו אף פעם לא יודעים כמה זמן בדיוק זה ייקח ואם לא יישאר צל בעור.

5. יש גם אפשרות להסיר כירורגית את הקעקוע. הדבר בעיקר מתאים לקעקועים קטנים ואז נשארת צלקת. בעיקרון, בכל מקום שעבר קעקוע התגובה העורית לא תמיד צפויה ולכן אין לדעת שהכל" יעלם" ללא זכר .

6. איזור הקעקוע חשוב. קעקועים בכתפיים, מרכז הגב ובית החזה אלו אזורים שעקב המבנה האנטומי של העור לא תהיה תגובה טובה להסרה.

7. לעיתים אין מה לעשות. יש קעקועים שהצבע עבר שינוי ברקמה ולמרות טיפולים רבים לפעמים 2-3 סדרות טיפול הצבע שוקע בעור ואינו עובר.

הסרת קעקוע בלייזר. ShutterStock
באיזור כמו הגב ברוב המקרים לא תהיה תגובה טובה להסרה/ShutterStock

איך מסירים קעקועים כיום?

עד לעבר הלא רחוק, סביב שנות השמונים של המאה הקודמת, הסרת קעקועים נחשבה עדיין לאתגר גדול במיוחד. הסיבה: צבעי הפיגמנט איתם מבצעים קעקוע מעורבבים בחלקי חומר, שהגוף לא יכול לדחות. זה מה שהופך את הקעקוע לקבוע.

הפתרונות שניתנו באותה תקופה לא היו אלגנטיים במיוחד. פתרון אחד היה ניתוח הסרת הקעקוע: כריתה של העור עליו הקעקוע ותפירה של העור - הליך שיצר כמובן צלקת. פתרון נוסף היה הורדת קעקוע באמצעות שיוף העור והסרת הדרמיס.

בשנים האחרונות חלה התפתחות טכנולוגית מרחיקת לכת בתחום הלייזר, המשמש אותנו רבות בתחום האסתטיקה - מהסרת שיער בלייזר ועד טיפול בכתמי עור.

באמצעות הסרת קעקועים בלייזר טכנולוגיה זו קרן הלייזר נספגת בפיגמנטים של הקעקוע מתחת לדרמיס (שכבת העור העליונה) - ומפרקת אותם על ידי חימום. הכוויה שנוצרת מתרפאת באופן טבעי והגוף פולט החוצה את הפיגמנטים של הקעקוע.

איכות הקעקוע, צבעיו וגודלו הם אלו שיקבעו כמה טיפולי הסרת קעקועים בלייזר נצטרך על מנת להסיר אותו לחלוטין. שימוש במספר סוגי קרניים יכול לטפל בקעקוע עם כמה צבעים, כיוון שאורכי גל שונים משפיעים על פיגמנטים בצבע שונים. צבעים מסוימים כמו אדום וירוק - נחשבים קשים להסרה ויתכן שלמרות הטיפול יישארו סימנים מסוימים על העור, אך השיטה עצמה היא האפקטיבית ביותר להסרת קעקועים כיום.

ד"ר מוניקה אלמן היא המנהלת הרפואית של רשת 'מכבי אסתטיקה'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully