וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיצוב הקשר ובניית השפה באמצעות ספרות ילדים

גלית אלרואי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 23.1.2024 / 9:09

האם אי פעם שמעתם צפירה של אנייה בלב ים? התבוננתם מהחוף באורות המנצנצים שלה בלילה? בשחפים שמרחפים מעליה במעגלים? אם כן, אתם וודאי יודעים איזו דרמה בריאה מתחוללת בליבו של ילד שמוזמן לקריאה משותפת של ספר ילדים

אמא צעירה מקריאה ספר לתינוק. ShutterStock
קריאת ספר מחזקת לילד את תחושת השייכות, חוויית השותפות וההקשר הרחב יותר שלו/ShutterStock

ספר ילדים הוא הזמנה לגלות מסתורין ולהיכנס לפורטל, שער לעולם אחר, שמזמן לו תמונת ראי מרוככת וצבעונית של המציאות בה הוא חי, יציאה למסע מרגש ומעצים שבו הילד ממלא תפקיד אחר ואנחנו, ההורים, משמשים מנטורים, מתווכים ומדריכי דרך במסע הזה.

כל הטוב הזה יוכל להתרחש רק אם נדע למנף את החוויה המשותפת בקריאת ספר ילדים, לבניית הקשר שלנו עם הילד וליצירת שפה משותפת עימו עוד מהשלב שהפכנו את הספר לחלק מהסביבה הטבעית שלו.

הכתבה הראשונה בטרילוגיית הכתבות בנושא ספרות ילדים עסקה בבחירת ספר ילדים, הכתבה הזו היא השנייה בסדרה ובה נעסוק בתפקיד שממלא הספר בעיצוב היחסים שלנו עם הילדים ובבניית שיח פתוח ושפה בריאה.

חלון הזדמנויות למרחב בטוח

שגרת היום של ילדים בגיל הרך עמוסה בקליטת מידע חדש, עיבוד מסרים, רכישת השפה המדוברת והחברתית, קידוד העולם באמצעות חשיפה למגוון חוויות, הזדמנויות חברתיות, פעילויות לימודיות במרחבים שונים.

תפקידנו העיקרי בחיי הילד בשלב הזה הוא ראשית בשמירה, הגנה ותיווך העולם, ביצירת מוגנות ובטחון פיזי ורגשי, כמו נשר שמרחף מעל הקן שלו ושומר איתו על קשר עין ונוכחות, לכן הרבה מהאינטראקציות שלנו עם הילדים יהיו בעלות גוון סמכותי ומלוות בהטלת מגבלות, מניעה מפני סכנה, חשיפה לקודים חברתיים, כללים ומוסכמות, הצבת גבולות הקניית הרגלים המוציאים אותם מאזור הנוחות ומכינים אותם לקראת השלב ההתפתחותי הבא, מכאן שמערכת היחסים שלנו עם הילדים דינאמית וחשופה באופן טבעי גם להתנגדויות ואי הסכמות אותם צריך לרכך ולאזן באמצעות יצירת חוויות מקרבות, בניית שפה משותפת ומרחב אישי ובטוח המנוטרל מההשפעות הללו.

עלינו לייצר חלון הזדמנויות קבוע בסדר היום, שיאפשר מקום בטוח לביטוי רגשי וקרבה בינינו לבין הילדים, מרחב נטול מגבלות ואיסורים, ה"פורק אותנו מנשקנו" ומשחרר אותנו מתפקידינו כדמות סמכותית, מרחב בו אין צורך להטיל מגבלות ולהיצמד לכללים נוקשים, אלא מאפשר הרפיה, הנאה, שחרור ומיזוג רגשי ביננו לבין הילד, מרחב כזה מייצר כיסי תודעה בריאים ותחושת מוגנות המובילים בהכרח לעיצוב הקשר שלנו עם הילד, לביסוס שפה בריאה ומכנה משותף רחב איתו.

אחד מחלונות ההזדמנות הללו הוא ספר הילדים - קריאת ספר משותפת עם הילד במשבצת קבועה בשגרת היום תהווה צפירת האנייה בלב הים וקריאה לחדול מכל התפקידים שאנו נושאים בהם, אל עבר מסתורין מנצנץ והתכנסות משותפת וצפופה לחוויה שנבנית מרגע ההכרזה.

אמא מקריאה סיפור לתינוק. ShutterStock
קריאת ספר ילדים יכולה להתרחש בכל חלקי היום ובכל מקום אפשרי/ShutterStock

בניית הציפייה ועיצוב הזיכרון

בניית הציפייה ועיצוב הזיכרון מתייחסים למסגרת שמעגנת את החוויה בזיכרונות מכוננים ואת החווייה כמקום בטוח המאפשר ביטוי רגשות וחיזוק הקשר עם המבוגר.

קריאת ספר ילדים יכולה להתרחש בכל חלקי היום ובכל מקום אפשרי, היא יכולה להיות ספונטנית או מתוכננת, עם יתר האחים או שניכם בלבד, אך חשוב, להקצות מסגרת זמן קבועה בסדר היום, שבה הפעילות הזו מעוגנת כחוויה שבה נכללים המאפיינים הבאים ולהתאים אותם לטעם האישי שלכם ושל הילד.

זמן קבוע - החליטו על זמן קבוע בסדר היום, מלבד לפני השינה, קריאה משותפת שלפניה ואחריה יהיו פעילויות קבועות, כך נשמרים הרצף והיציבות.

מיקום - הקצו פינת קריאה מאולתרת או קבועה שתהיה מזוהה אוטומטית עם החוויה: כורסה, פוף, שטיח, אוהל.

עיצוב הסביבה - דאגו שהמקום יהיה שקט, מזמין, נעים, מרופד, מואר, ללא הסחות דעת, רעשים, ליד ספרייה או מדף הספרים, סביבה שיהיה בה הקשר והמשך ישיר וטבעי לפעילות.

הטרמה - לפני שאתם מתכנסים לקריאה, כדאי לתת רמזים מטרימים ולקדם בברכה את הספר שבחרתם, דקלום קבוע, שיר, חידה, משחק תנועות, לענוד אביזר קבוע שמכניס אתכם לדמות המספר בצורה קומית, כמו משקפיים, כובע, גלימה.

עיצוב היחסים ובניית השפה

בשלב זה, הישיבה המשותפת דומה לנקישה על דלת קסמים שמובילה אתכם לעולם דמיוני ומשעשע המספק הרפיה, שחרור והנאה.

קריאה משותפת של ספר ילדים תיצור חיווט מחודש לקשר שלנו עם הילד, תבסס שפה משותפת, תיצור עומק ותְלַת מֵמַדִּיּוּת לקשר שנרקם איתו, תספק גוון נוסף לספקטרום שנבנה סביבנו בשנותיו הראשונות ותחזק בהמשך את הסמכות ההורית ואת שיתוף הפעולה מצידו משום שהיא כוללת את המאפיינים הבאים:

הכרזה על שטח מפורז

ההזמנה לקריאת ספר משותפת מכריזה על המרחב שיצרתם כשטח "מפורז" כלומר, מרחב שאין בו הטלת מגבלות ואיסורים, אתם יוצאים מהתפקידים הסמכותיים ויושבים בגובה העיניים, בסמיכות לילד, יוצרים מרחב מאפשר ביטוי רגשות, תנועה, שאילת שאלות והבעה בכל דרך אפשרית, קריאה להצטרף להנאה צרופה שהשפה המדוברת בה היא על דרך החיוב בלבד.

סמיכות וקרבה

קריאה משותפת מחייבת קרבה פיזית ומגע שמחזקים את הקשר ומנטרלים כל התנגדות או כעס שקדמו לה, הישיבה נינוחה, שניכם נמצאים באותו צד של המתרס כשהספר מולכם, מה שמציב אתכם יחד ויוצר זהות, קרבה ושותפות.

הקרבה הפיזית והסמיכות לילד, יוצרים הרפיה, נינוחות ופתיחות לקלוט מסרים ושפה בלתי מילולית עם הילדים ולחרוט את החוויה כזיכרון מעצים שיספק מקור של כח ובטחון.

פעילות משלימה

קריאת ספר מלווה בדרך כלל בפעילות משלימה שתומכת בחוויית הקריאה ומעצימה אותה, כמו למשל ציור, פיסול בפלסטלינה, יציאה לטבע ואיסוף או ליקוט, שיר-משחק ועוד. פעילות כזו יכולה לשמש חלון הזדמנות בפני עצמו לחיזוק הקשר ובניית השפה עם הילד.

חיזוק הסמכות

בניגוד להנחה הרווחת לפיה סמכות נבנית באמצעות הפעלת תקשורת אנכית, מלמעלה-למטה, הטלת איסורים ומגבלות, סמכות דווקא נבנית על ידי תקשורת אופקית - על ידי שהיה בסמוך, יצירת חוויות משותפות וחיוביות עם הילד, בריאת מרחבים מאפשרים, היות ותקשורת כזו מאפשרת יציאה מהמציאות המרובדת, מעולם המושגים המגביל לעולם דמיוני שמספק שחרור וסיפוק מִיָּדִיִּים, חושף בנו פנים וזוויות חדשות, התלהבות ספונטנית ואותנטיות שבאים לידי ביטוי רק במסגרת הזו.

מדורת שבט

קריאת ספר מחזקת לילד את תחושת השייכות, חוויית השותפות וההקשר הרחב יותר שלו, מכיוון שמתלכדים סביבו האנשים היקרים לו מכל - הוריו ואחיו והיא מוסיפה עוד רובד למכנה המשותף והחוויות סביבם הם מתאספים, בדיוק כמו סביב מדורה הפולטת חום, הנאה וקרבה.

לסיכום

חוויית הקריאה המשותפת עם הילד מקרינה על כל חלקי היום ותשפיע על יחסו לסביבה וגישתו לחיים, היות והיא מספקת לו עוגן ויחסים בריאים, בונה שפה בלתי מילולית ומחזקת את הקשר עם דמויות משמעותיות בחייו שדרכן הוא לומד לבטוח בסביבה, לקבל סמכות, לשפר את התפקוד שלו לאורך היום ומעצבת את יחסו לעולם הספרות כעולם מסתורי, משעשע, מהנה ומאפשר .

בכוחה של חוויית הקריאה המשותפת לחולל פלאים ביחסים בין הילד למבוגר, לא רק בחיזוק הקשר ועיצוב היחסים והשפה, אלא גם בהבראה וריפוי פצעים שנוצרו בעקבות אירועים וחוויות ועל כך נרחיב בפרק הבא בטרילוגיה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
תינוק קורא ספר. ShutterStock
חוויית הקריאה המשותפת עם הילד מקרינה על כל חלקי היום ותשפיע על יחסו לסביבה וגישתו לחיים/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

גלית אלרואי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully