וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביבליותרפיה: כשספר הילדים הופך לכלי ריפוי והבראה

גלית אלרואי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 25.1.2024 / 9:36

על תפקידו התרפויטי של ספר הילדים, שבכוחו לרפא פצעים, לשחרר מפחדים, להעלות מודעות, ללוות את הילד בתהליכים משמעותיים ולעצב חוויה מתוקנת ומבריאה ביחסיו עם עצמו ועם הסביבה

אילוסטרציה. ShutterStock
תפקידו של הספר בריפוי והבראה מקבל ביטוי בתחום טיפולי הקרוי על שמו: "ביבליותרפיה"/ShutterStock

ספר ילדים ממלא תפקיד חשוב בחייו של הילד, בעיצוב עולמו הפנימי ויחסיו עם הסביבה, בהקניית בטחון, בפיתוח השפה ובתיווך המציאות, על כל אלה ועוד, דיברנו בשני הפרקים הקודמים בטרילוגיית המאמרים על ספרות הילדים, את הפרק השלישי והאחרון נקדיש לתפקידו התרפויטי של ספר הילדים, בכוחו לרפא פצעים לשחרר מפחדים, להעלות מודעות, ללוות אותו בתהליכים משמעותיים ולעצב חוויה מתוקנת ומבריאה ביחסיו עם עצמו ועם הסביבה.

תפקידו של הספר בריפוי והבראה מקבל ביטוי בתחום טיפולי הקרוי על שמו: "ביבליותרפיה" - ריפוי באמצעות טקסט והוא צובר תאוצה בשנים האחרונות כשיטת טיפול מעולם האמנויות.

ביבליותרפיה היא שיטה המשלבת בתהליך הטיפול טקסט ספרותי שאותו בוחר המטפל, באמצעותו מתקיים דיאלוג עם העולם הפנימי של המטופל, מעורר בו מודעות ומביא לשינוי בדפוסי התנהגותו וביחסו של המטופל לבעיה. התהליך נעשה באמצעות קריאה או כתיבה של טקסט, היות ואנחנו עוסקים בספרות לגיל הרך והילדים אינם יודעים לכתוב, התהליך שאנו נעביר אותם יהיה באמצעות קריאה ושיח סביב הנושא או הדמות המרכזיים.

הביבליותרפיה מסווה את השיח הישיר בבעיה איתה מתמודד המטופל, אל הדמויות והאירועים בסיפור ובכך עוקפת את התנגדותו לשוחח באופן ישיר על עולמו הפנימי ומגייסת אותו לשתף פעולה, הביבליותרפיה מתאימה מאד לגיל הרך, מכיוון שילדים אינם תמיד מיטיבים לחשוף את עולמם הפנימי ונסגרים כאשר נעשה ניסיון ישיר לפתוח אותו, לכן ההסוואה באמצעות ספר ילדים מסייעת בתהליך.

רובנו מכירים את ספרי הילדים בזכות הסממנים החיצוניים שמאפיינים אותם, הגודל, הכריכה, הצבעוניות והאיורים המתוקים, לכל הטוב הזה מתלווה תכונה שמקנה לו מעמד של שותף אמיתי בגידול הילדים, בהתמודדות עם אתגרים וביכולות לעבור איתו תהליכי זיכוך והתמרה.

הורה או מטפל?

גם וגם. ביבליותרפיה היא אמנם טיפול שנעשה על ידי תרפיסטים, אך ניתן למנוע החרפת הבעיה על ידי שימוש בספר ילדים במסגרת המרחב הביתי.

להורה יש תפקיד מרכזי בחיי הילד ובכוחו לשמש עבורו מטפל, מדריך, מלווה ומנטור בתהליכים משמעותיים בשלבי ההתפתחות שלו וספר ילדים הוא אמצעי נגיש לכל הורה שמעוניין להתמודד עם אתגרים הנובעים מעולמו הפנימי של הילד שמוצאים ביטוי בדפוסי התנהגות וביחסיו עם הסביבה.

ככל שהספר יהיה חלק מהסביבה בה גדל הילד מגיל צעיר יותר, הבחירה בו ככלי תרפויטי יוטמע בתהליך הטיפול ויוסווה, הוא יהיה בחירה מיידית כשהצורך יעלה עם הזמן, הנוכחות שלו בתהליך הטיפול תהיה טבעית עבורו , התהליך יתבצע בסביבה האורגנית שלו והוא ישתף פעולה.

אין אדם שמכיר את ילדנו טוב מאתנו, קהילת ההורים המטפלים היא קהילה עצומה של הורים שביכולתם לשפר את תפקוד ילדיהם באמצעות מעורבות, למידה, יוזמה ורכישת כלים מעולם הטיפול ובכך מסייעים להם לעבור תהליכים בריאים ומעצימים בכל שלבי ההתפתחות מבלי להידרש להתערבות חיצונית של אנשי מקצוע, החל מטיפול בקשיי גמילה, קשיי היפרדות ונפרדות, הסתגלות, שפה, הרטבת לילה, פחדים ועוד.

השלב שבו אנחנו עוברים מהתפקיד המסורתי של ההורה הממוצע, לתפקיד ההורה מטפל הוא שלב ברור שכרוך בהחלטה מודעת ובחירה מושכלת, משום שמדובר בתפקיד סמוי אך נוכח ופעיל בחיי הילד, שעלול ליצור טריגרים ויכול להיות הצלחה מסחררת, זה תלוי בכלים שלנו ובגישה שננקוט ובמודעות לתהליך.

קהילת ההורים המטפלים הולכת וגדלה, חלקם פועלים מתוך אינטואיציה הורית וחלקם על ידי ליווי והדרכה של איש מקצוע מרחוק, כך או כך, היא מתמודדת בעיקר עם הצבת גבולות, מניעה ושיפור התפקוד של הילד. לספרי הילדים יש חלק חשוב מאד בתהליך היות והוא מלווה אותנו בכל שלבי ההתפתחות, בהקניית ערכים, מושגי יסוד, בטחון ושייכות, הוא אמצעי נגיש וזמין ומתקיים בסמיכות לילד בסביבתו הטבעית.

להיות הורה מטפל הוא יתרון עצום, היות ואנחנו דמויות מעצבות ומשמעותיות עבורם, מכירים אותם היטב, מזהים את הטריגרים וכפתורי ההפעלה של תגובות או רגשות שאינם מווסתים ויודעים כיצד לפעול ולגייס את הסביבה והאמצעים לוויסות רגשי, לבניית שיח, לפתיחת הקשב ולשיתוף פעולה.

אילוסטרציה. ShutterStock
כוחנו כהורים לעצב את חיי ילדינו בעידן האפשרויות הבלתי מוגבלות בו אנו חיים, הוא עצום ובעל יתרון ומקדם הצלחה אדירים/ShutterStock

מאפיינים תרפויטיים בספר ילדים

כיצד נזהה ספר ילדים שנוכל להיתרם ממנו בכדי להתמודד עם אתגר וליהנות ממנו באותה נשימה ובמילים אחרות, כיצד נזהה ספר ילדים עם מרכיבים תרפויטיים.

שימוש בספר ככלי תרפויטי לא מחייב נוכחות של בעיה חריפה, די בכך שעלינו להתמודד עם מצבים מוכרים בשלבי ההתפתחות של הילד כמו: פחדים, פרידה, גמילה, היפרדות ועוד, בכדי לגייס ספר ילדים לעזרה, ככל שנקדים לשלב את הספר בכל שלבי ההתפתחות של הילד, מעמדו ככלי תרפויטי יתחזק, במקרים חריפים בהם תידרש מעורבות של איש מקצוע.

אם כן, אנחנו ניתן לומר באופן כוללני, שלכל ספר ילדים יש מרכיב טיפולי עלינו רק לדעת כמה דברים לפני שאנו נעזרים בו ככלי:

לקרוא "לילד" בשמו - דבר ראשון עלינו לזהות עם מה הילד מתמודד ולקרוא בשמו - הרטבה? פחד? אמון? חיברות? הרגלים? מגבלה? מחלה? ועוד.

קליניקה - ספר שמספק תחושת אינטימיות וקרבה, עם שפה ישירה ורכה במפגש עם האתגר איתו מתמודד הילד.

אופי - בחרו את הספר שמציג את הבעיה באופן שמותאם לאישיות של הילד ולמידת המודעות וההכרה שלו האם הספר ישיר? מתייחס לבעיה באופן גלוי או סמוי? באופן קומי ומשעשע או רציני ונוקב?

הכלה - שימו לב אם הספר נותן מקום ומכיל את הקושי איתו מתמודד הילד מנקןדת מבטו באופן לא שיפוטי ולא דיכוטומי, אינו מגדיר אותו על הרצף בין "טוב" ל"רע" אלא כמצב נתון ועם הפנים קדימה.

עצמה - שימו לב האם הספר מחזיר את הילד לציר הכח שלו, פונה לנקודות החזקה ונותן לגיטימציה גם למצבים בהם הוא לא מושלם.

נורמה - בחנו לאיזו נורמה הספר מכוון, מה המצב הרצוי אליו הוא שואף, חשוב שזה יהיה דבר שהילד יוכל להשיג ולא מצב דמיוני שאין בכוחו להגיע אליו ושהקריטריון להצלחה, מצוי בהישג ידו.

"השילוש הקדוש" - חשוב שהספר יציג אם באופן גלוי אוי סמוי, ישיר או עקיף, את שלושת השלבים הבאים: האתגר איתו מתמודד הילד, סיבוך או התמודדות שיגיעו בעקבות האתגר, והתרה - פתרון הבעיה והתרת הסיבוך בזכות התמודדות אותה הספר מעודד.

לסיכום

כוחנו כהורים לעצב את חיי ילדינו בעידן האפשרויות הבלתי מוגבלות בו אנו חיים, הוא עצום ובעל יתרון ומקדם הצלחה אדירים.

חלק בלתי נפרד מהתפקיד המסורתי שהתלווה להורים בעולם הקדום היה ביעוץ, טיפול וריפוי המשפחה הגרעינית, הפעימה של השליחות העתיקה הזו מהדהדת היום מתוך הקול הפנימי של יותר ויותר הורים שנוטלים לעצמם חזרה את מקומם כמטפלים, תפקיד שנשלל ונשחק תחת מעמסת השגרה והתפקידים האחרים.

גם הסיפור היה חלק מרכזי מתהליך הריפוי ועיצוב התודעה השבטית, עוד בעולם העתיק היה לו מקום של כבוד והוא הפך לנרטיב אותו אימצו והשמיעו בטקסים ואירועים, למענו נלחמו, ממנו שאבו כח ועצמה, סביבו התלכדו והיה לו כח מרפא הן ברמה הקולקטיבית והן ברמה הפרטית.

הביטויים "סיפורי סבתא" ו"תרופת סבתא" , הם תוצר ישיר של התפקיד המסורתי שלנו כהורים מרפאים וביטוי לחלקו של הספר בתהליך הריפוי עוד מהעולם העתיק, מכאן שככל שנכיר בכוחנו כהורים מרפאים ובכוחו של הספר ככלי תרפויטי זמין ונגיש, נוכל לעצב את עולמו של הילד באופן מיטבי ולסייע לו לגבש גישה חיובית לקראת כל אתגר שיתייצב בפניו.

הכותבת גלית אלרואי, סופרת ועורכת ספרי ילדים, ספרה "עפרי אוכלת בריא" זכה בשנת 2018 בפרס העמותה לקידום מקצועי של הסתדרות המורים ויצא באסופת ילדים בהוצאת "אופיר ביכורים", דולה של ספרי ילדים - מיילדת ספרי ילדים ומלווה סופרים בתחילת דרכם, יוצרת ומשוררת - שיריה פורסמו בכתבי עת שונים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
seperator

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

גלית אלרואי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully