וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עושים בגרות? ומה עם חברים? מיתוסים ועובדות על חינוך ביתי

גלית אלרואי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 8.2.2024 / 9:02

הכתבה הזו מוקדשת לסביבה, משפחה וחברים של קהילת החינוך הביתי ונועדה לנפץ מיתוסים ודעות קדומות ולחדש לכם על הפלא מתאפשר בלמידה בחינוך הביתי

אבא ואמא עושים שיעורים עם הילדים בבית. ShutterStock
בחינוך ביתי לא לומדים? טעות/ShutterStock

משפחות רבות שקיבלו החלטה ללמוד במסגרת החינוך הביתי, יוצאות לדרך מאושרות ומותנעות באנרגיה והרבה מוטיבציה לקראת דרכם החדשה. לצד ההתרגשות, ישנם קולות רקע של הסביבה הקרובה והרחוקה, משפחה וחברים, שכנים ומכרים שמשמיעים את דעתם על ההחלטה, הקולות הללו נעים מתמיכה מוחלטת והערכה רבה ועד ליחשושים ומבטים מלוכסנים שנובעים מחוסר ידע וניזונים ממיתוסים ודעות קדומות על החינוך הביתי.

מיתוסים על חינוך ביתי

"בחינוך ביתי לא לומדים" - טעות. סדר היום בחינוך הביתי מאד אינטנסיבי ודחוס בלמידה משמעותית ולא שגרתית. אם נגדיר "למידה", כתהליך שבו יש הפנמה וקליטה של מידע חדש, שיפור מיומנויות והתנסויות חדשות המובילים לצמיחה והתפתחות, אז החינוך הביתי הוא מודל חינוך המוביל בלמידה משמעותית העולה על כל מודל קיים. ישנה נטייה להתבלבל ולחשוב שלמידה מתרחשת באמצעים ספרותיים בלבד, כי זו ההתניה שהורגלנו אליה במסגרות הלימוד הרגילות והאמצעי שבו נבחנת הלמידה בהן, אך בחינוך הביתי מתרחשת למידה משמעותית הפורצת את גבולות הלמידה המסורתית שמקנה בטחון ומטפחת לומד עצמאי.

"לילדים בחינוך ביתי אין חברים" - להיפך. לילדים בחינוך הביתי יש המון חברים, הם נפגשים באופן קבוע עם קבוצות רב גילאיות, אלה קבוצות גיל שבהן יש ילדים מעט קטנים מהם ומעט גדולים מהם. המפגשים נעשים בטבע, בגינה הביתית, בבית ואינם מוגבלים בזמן או צלצול שמתריע על סיום המפגש, הם כוללים ארוחות משותפות, משחקים מסוגים שונים, פעילויות מאורגנות או ספונטניות, בעלי חיים ומשפחה רחבה יותר, הילדים שומרים על קשר באמצעות המדיה וממשיכים לשחק יחד גם מהבית במשחקי מחשב. החברים בחינוך הביתי חוגגים יחד ימי הולדת, מסיבות וחגים משותפים, משתתפים יחד בחוגים והם משפחה אחת גדולה שהמרחבים מעצבים את היחסים בתוכה.

"חינוך ביתי הוא זרם שוליים" - כבר לא. בשנים האחרונות החינוך הביתי הופך לזרם פעיל ואלטרנטיבה מזמינה ואיכותית ללמידה וצמיחה בקהילה. בשנת 2019 משרד החינוך פרסם דו"ח ממנו ניתן ללמוד כי בעשור עד שנת 2019 עד אז, חלה עליה של מאות אחוזים במספר הבקשות לחינוך הביתי. עם פרוץ משבר הקורונה חלה קפיצה קוונטית בביקוש לחינוך ביתי והחלה אסדרה ותיקונים לחוזרי המנכ"ל שיצאו בעניין בכדי לייעל את הטיפול בגל הבקשות שנוצר וכמות הבקשות שאושרו מאז מציבה את החינוך הביתי בישראל על המפה ויוצרת שיא חדש בביקוש לו. החינוך הביתי הפך לבחירה טבעית לזרם כחינוך המטפח בוגר עצמאי וערכי ובעל תרומה אדירה לחינוך ולקהילה.

"בחינוך ביתי לומדים מה שרוצים" - נכון, יחד עם זאת החינוך הביתי מפוקח ונערך ביקור בית אחת לשנה. בחינוך הביתי לומדים באהבה או לא לומדים בכלל, ישנה נטייה לחשוב שמה שעושים מתוך אהבה ובחירה, הוא מיותר או בזבוז של זמן, שאחרים צריכים להחליט עבורנו מה טוב ובמה אני טוב. בתכנית הלימוד שמאושרת בחינוך ביתי, ההורים קובעים את תכני הלימוד וסדר היום בנוסף על מקצועות הליבה, מתוך הנחה שאם הילד אוהב את זה הוא יהיה טוב בזה וירצה מזה עוד. התוצרים של העשייה בחינוך הביתי, הם תוצרי הלימוד, כגון: שתילה, עבודה בגינה, ליקוט פטריות, תצפית, ניסוי, ריקוד, צביעה, בניה, תכנות, עריכה, כתעבה, הקלדה ועוד, הם פעולות לימודיות מובהקות, אוסף התוצרים של הפעולות הללו הוא תוצרי הלימוד שלכם. הורים בחינוך הביתי מתבקשים להציג תוצרי לימוד בסוף שנה, בכדי לתת מושג לגבי העשייה הלימודית וההווי במסגרת הלימוד בה הילד שוהה. לכן זה נכון שבחינוך הביתי לומדים מה שרוצים מתוך הנחה שתכנית הלימוד שהכנתם הוכנה באהבה ומתוך שיקול שהיא מקדמת את הילד ותורמת להתפתחותו.

אמא עוזרת לבנה עם שיעורי בית. ShutterStock
החינוך הביתי אינו מתאים לכולם, כשם שהחינוך הדמוקרטי, המונטסורי, האנתרופוסופי והחרדי, לא/ShutterStock

"בחינוך ביתי לא ניגשים לבגרות" - טעות גדולה. בחינוך הביתי ישנה אפשרות להוציא בגרות מלאה ואף ללמוד במקביל לתואר או לצבור נקודות זכות אקדמיות, במקביל למסלול הלימודים בתיכון. כדי לגשת לבגרות, תלמידים בחינוך הביתי פותחים תיק אקסטרני במשרד החינוך והציון שיתקבל יישען רק על מבחן הבגרות, ללא ציון מגן. בנוסף, ישנן מכללות ומסלולים אקדמיים, המאפשרים להירשם לקורסים המספקים נקודות זכות לתואר. האוניברסיטה הפתוחה פרצה את הדרך עבור תלמידי תיכון במסלול להמרת בגרויות, זהו מסלול לימודים המאפשר לצבור קורסים אקדמיים ב-18 מקצועות לימוד במקום לגשת לבגרות בחלק מהמקצועות. מכללות רבות מקיימות שיח עם הורים מהחינוך הביתי שמעוניינים לפתוח מסלולי לימוד ולשלב את ילדיהם בלימודים אקדמיים, במקביל ללימודים בתיכון. למי זה מתאים? לתלמידים בעלי אופי בוגר, משמעת עצמית, אוטודידקטים, שהמקצועות בביה"ס אינם מעניינים אותם והאקדמיה קוסמת להם והולמת את סגנון הלמידה שלהם, התכנים שהיא מציעה מעניינים והגישה אליהם שונה. לכן, לא רק שבחינוך הביתי ישנה אפשרות להוציא בגרות מלאה, אלא הרבה מעבר לכך.
"ילדים בחינוך ביתי מצויים בפערים לימודיים" - להיפך, תלמידי החינוך הביתי הישגיים יותר. כל המחקרים שנעשו בעולם עד כה ביחס להישגים לימודיים ומיומנויות לימודיות בקרב ילדי החינוך הביתי, מלמדים שהם מצויים בפער חיובי ועולים בהישגיהם על תלמידי המסגרות הרשמיות. על פי מחקר שפרסמו קולום ומיכאל Collom, E., & Mitchell, D. E. (2005). - הישגיהם של תלמידי החינוך הביתי בקריאה, חשבון ושפה נבחנו במבחן סטנדרטי ארצי מכיתה ב' עד י"א ונמצא שהם עולים על הממוצע הארצי. במחקר נוסף של בלוק (Blok Henk ) משנת 2004, בחנו את לימודי היסוד בתכנית הלימודים הרגילה ומצאו שתלמידי החינוך הביתי עלו בהישגיהם על חבריהם הלומדים בביה"ס ובמחקר אחר שלו, לא נמצאו הבדלים בין הקבוצות. מחקרים רבים נוספים תומכים בעובדה שהישגי הילדים הלומדים בחינוך הביתי עולים על חבריהם מבית הספר אם כי אינם בהכרח מכוונים להמשך לימודים אקדמיים.

"בחינוך ביתי לא ניתן לסיים 12 שנות לימוד" - טעות מוחלטת. ילדים שמעוניינים ללמוד מקצוע בלבד או שעתידם האקדמי לא ברור וכעת אינם פנויים ללמידה לקראת תעודת בגרות מסיבות שונות, יכולים בתום לימודיהם לקראת הגיוס, לקבל תעודת גמר המעידה על 12 שנות לימוד, האישור מותנה בכך שהלימודים במסגרת החינוך הביתי לכל אורך התקופה, אושרו על ידי משרד החינוך והילד אכן קיבל פטור מחוק לימוד חובה בשנים הללו. כאמור, למי שמעוניין להפיק יותר, ניתן לראות שבחינוך הביתי יש אפשרות להוציא גם תעודת בגרות מלאה ונקודות זכות לתואר. מסלול זה מתאים לא רק למי שאינם פנויים לתעודת בגרות, אלא גם למי שהחליטו שההגדרה העצמית שלהם אינה נקבעת על פי זכאות לתעודת בגרות, רכשו מקצוע במסלול פרטי או בעלי אוריינטציה מעשית שאינה אקדמית.

"בוגרי החינוך הביתי לא מתגייסים לצבא" - טעות גדולה. בוגרי החינוך הביתי מתגייסים לצבא כמו כל בוגר תיכון במדינת ישראל, הם מקבלים זימונים לגיוסים ועוברים את התהליך ללא שום הבדל בינם לבין חבריהם. הזימון לגיוס מתבצע בהתאם לגיל התלמיד ולשנתון הגיוס שלו, המיון נעשה בהתאם לתוצאות המבחנים הפסיכוטכניים והמבדקים.

"חינוך ביתי זה לעצלנים" - להיפך. חינוך ביתי דורש המון חריצות, משמעת עצמית, כח רצון, סקרנות טבעית, יכולת ניהול זמן, יכולת עמידה בלחצים, סבלנות, ויציאה מאזור הנוחות. היכולת לנהל את עצמנו בתוך מסגרת זמן ללא שיטור ופיקוח חיצוניים, ללא צלצול או תזכורת, בביטחון, ללא גדרות, שערים או גבולות גאוגרפיים, לדעת בתוכנו היכן למתוח את הגבול, מתי זה מספיק, כיצד לסיים, כיצד לבנות מערכות יחסים חדשות ללא תלות במבוגר, כיצד לפתור קונפליקטים באופן בוגר, בחינוך הביתי יוצאים מאזור הנוחות והופכים מאנשים שמנוהלים בתוך מסגרות לאנשים שמנהלים את הסביבה והידע בהתאם לתחומי הדעת והעניין הטבעיים שלהם. זוהי חריצות ממעלה ראשונה, בחירה שדורשת אומץ התמדה, כח רצון, שאפתנות ויכולת להתנהל במצבי אי וודאות.

"חינוך ביתי זו המצאה ישראלית" - לא ולא. חינוך ביתי הוא בחירה מוכרת בכל רחבי העולם, הוא קהילה בינלאומית שיוצרת קשרים ענפים, פעילויות משותפות, חוויות, ידע, רעיונות וכלים לצמיחה והתפתחות. הורי החינוך הביתי בעולם זוכים להערכה רבה והאסדרה של הבחירה שונה ממדינה למדינה, בחלקן האפשרות היא טכנית וקלה מאד לביצוע ובאחרות הדרישות המקדימות מורכבות יותר. חוקרים שניתחו את מגמת החינוך הביתי בעולם אספו נתונים אודות היקף התופעה, לפי דיווח שמסרו החוקרים רדפורד ובְּיֶלִיק (Redford, Battle & Bielick, 2017) , נמסר כי בשנת 2012 למדו בארצות הברית בלבד 1,773,000 תלמידים בין הגילאים 5-17, ריי (Ray, 2018), חוקר אחר מציין שבשנת 2016 כבר למדו 2.3 מיליון תלמידים בחינוך הביתי ואילו בעולם כולו מהווים כתלמידי החינוך הביתי כאחוז מכלל התלמידים בגיל חובה ושיעור זה הולך ועולה בכל מדינות העולם מאז משבר הקורונה.
"ילדי החינוך הביתי חיים בתוך בועה" - טעות גמורה. הטכנולוגיה היא אחד האמצעים החשובים ליצירת רשת חברתית ועדכון במגמות, טרנדים וחידושים בעולם, ילדי החינוך הביתי בעולם מחוברים לכל המגמות העדכניות, הטרנדים, החידושים הטכנולוגיים והלימודיים בכל תחומי הדעת מהטעם הפשוט, שהם חוקרים מטבעם ובעלי גישה ישירה ועצמאית לכל מקורות המידע בכל שעות היום, ללא תלות במערכת שעות בית ספרית, ללא מגבלת הזמן, המשאבים והנגישות למידע כפי שמוכרים במסגרת ביה"ס. ילדים בחינוך הביתי טועמים מכל העולמות ובקיאים מאד במידע שזורם באמצעים הטכנולוגיים ובפלטפורמות החברתיות בהתאם לגילם, מודעים לסכנות ולזהירות הנדרשת בהתנהלות ברשת, הם משתתפים בתחרויות שונות ומנהלים קשרים עם חברים מהעולם כולו, הם מפתחים כישורי חיים ומטפחים תחומי דעת החורגים מתחומי הלימוד בביה"ס שיוצרים ביקוש ושיתופי פעולה עם חברים, כמו צילום, אמנות, עיצוב, תכנות, עריכה ועוד. לכן, הילדים בחינוך הביתי אינם חיים בבועה, ההיפך הוא הנכון, הם כמו דגים החיים באוקיינוס אינסופי של אפשרויות.

לסיכום,

החינוך הביתי אינו מתאים לכולם, כשם שהחינוך הדמוקרטי, המונטסורי, האנתרופוסופי והחרדי, לא. עם זאת, כשם שלכל אחד מהם יש תרומה למארג הכולל של החברה האנושית והקהילה, כשם שהללו זכו להכרה הדרגתית בייחודיות אותה הם מביאים, עוררו סקרנות ותהליך היכרות איטי וממושך, כך ההיכרות עם החינוך הביתי שפורץ לתודעה הציבורית בשנים האחרונות.

הסיבה שהסביבה האנושית אינה תומכת באופן אוטומטי בבחירה בחינוך ביתי נובעת בעיקר מחוסר ידיעה והיכרות ומתוך הרגל ללכת בתלם. אחת הַמַּשָּׂאוֹת שעל הורה בחינוך ביתי לשאת באהבה, הוא ההסברה של הבחירה שלו בחינוך ביתי, בשנים האחרונות חל מהפך בגישה וביחס לבחירה הזו ויש עוד מקום לחלחל לתודעה שזוהי בחירה מודעת ומושכלת שיש בה הרבה יותר הזדמנויות מאלה שהמערכת מציעה לילדים, היא תובענית ואמיצה וכל הורה בחינוך הביתי. כל הורה בחינוך ביתי שגריר של הבחירה הזו וחלק ממשפחה שגדלה בעקבות השינוי בתודעה וביחס אליה.

הכותבת היא גלית אלרואי, בעלת B.A בניהול ופיתוח מערכות חינוך מאוניברסיטת חיפה ומאסטר במדיניות ציבורית מאוניברסיטת תל אביב, מלווה הורים בתהליך החינוך הביתי, מנחה פדגוגית ויועצת ללימודים אקדמיים, סופרת ילדים, משוררת ויוצרת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
seperator

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

גלית אלרואי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully