וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהפכה השקטה שמתחוללת בתחום החינוך הביתי במדינת ישראל

גלית אלרואי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 4.2.2024 / 9:17

בימים אלה מוגשות בקשות לפטור מחוק לימוד חובה ובשמו העממי 'חינוך ביתי', למרות שהלמידה במסגרת זו אינה מוגבלת רק לבית. כל הפרטים

אמא עוזרת לבנה עם שיעורי בית. ShutterStock
הורים רבים מחליטים להגיש בקשה לחינוך ביתי מתוך ידיעה שמסגרת הלימוד הביתית תספק לילדים תנאים להתפתחות וצמיחה/ShutterStock

מי שמכיר את החינוך ביתי יסכים שהוא אקורד פתיחה לשיר "אי שם מעבר לקשת בענן", הוא הביטוי הגבוה ביותר של בחירה חופשית בחינוך ולמידה מתוך סקרנות ועניין. בואו ללמוד על המהפכה השקטה שמתחוללת בתחום החינוך במדינת ישראל בארבע השנים האחרונות ופותחת צוהר לעולם האפשרויות הבלתי מוגבלות.

בימים אלה מוגשות בקשות לפטור מחוק לימוד חובה ובשמו העממי 'חינוך ביתי', למרות שהלמידה במסגרת זו אינה מוגבלת רק לבית, הוא עדיין נושא את שמו. מידי שנה, יותר ויותר הורים מתעניינים במסגרת הלימוד הביתי, זה קורה לרוב לקראת גיל 3 בו ההורים נדרשים לראשונה לרשום את הילדים לגן עירייה, אז בוקעים מתוכם קולות אחרים ולהתעורר ספקות לגבי הבשלות של הילד ומוכנותו לקראת המעבר ממעון לגן.

הקולות הללו נשמעים גם לאחר שהורים מתרשמים מחוויית הלימוד במסגרות הממלכתיות, הורים רבים מחליטים להגיש בקשה לחינוך ביתי מתוך ידיעה שמסגרת הלימוד הביתית תספק לילדים תנאים להתפתחות וצמיחה, אקלים לימודי טוב יותר ותביא בחשבון את תפיסת עולמם החינוכית המציבה את הילד במרכז ותספק את יציבות במציאות של אי וודאות ושינויים.

כיצד נדע אם מתאים לילדים חינוך ביתי?

כדי לדעת האם חינוך ביתי מתאים לנו ולילד, עלינו לוודא תחילה שקיימת התשתית שנוכל לקיים בה את המסגרת ומתקיימים כל התנאים שבהם נוכל לממש את החינוך הביתי במיטבו לאורך זמן.
תפיסת עולם - הבחירה בחינוך ביתי חייבת לנבוע מתפיסת עולם מגובשת של ההורים, הרואה במסגרת לימוד זו מרחב התפתחות וצמיחה המטפח בוגר עצמאי ומעודדת יצירת קשרים חברתיים, למידת חקר, יוזמה וסקרנות, מסגרת המציבה את הילד במרכז, פועלת על דרך ה"הן" ולא על דרך ה"לאו", רואה בהורה גורם משמעותי ומעניקה לו את המקום הראוי לו בתהליך הליווי וההדרכה של הילד בשגרת היום.

הסכמה ושותפות - הורים הם שותפים שווי זכויות בהחלטות הנוגעות לחינוך ילדיהם, הורים נשואים או חיים בנפרד נדרשים להיות בהסכמה מוחלטת ושותפות בבחירה בחינוך ביתי, גם אם הורה אחד נושא בנטל, עדיין דרושה התמיכה וההסכמה של ההורה השני בתהליך. כל זמן שיש מחלוקת לגבי הבחירה בחינוך הביתי, היא עלולה לחלחל לילדים ולפגוע במרקם ובזרימה של הבחירה, לכן הגיעו להסכמות והחלטות משותפות לפני הגשת הבקשה.

טובת הילד - חשוב לוודא ששיקולי טובת הילד הם השיקול המוביל בבחירה, שמסגרת החינוך הביתי מתאימה לילד לו מוגשת הבקשה ולא לקבל החלטה כוללנית שמתאימות לנו כהורים, אך לא לילד. ישנן משפחות שחלק מהילדים לומדים בחינוך ביתי וחלקם לא, משפחות אלה ידעו לעשות את הבחירות בהתאם לאופי הילד וטובתו, הקשיבו לקול הילד ואם הוא רוצה להתנסות במסגרת לימוד רגילה או מעוניין להישאר בה, קולו של הילד מהותי וחשוב ביותר בתהליך.

פְּנִיוּת - וודאו שהדמות המרכזית שעתידה ללוות את הילדים במסגרת הלימוד הביתי, אכן פנויה לכך ויש חלוקת זמנים ברורה בין עבודה ובין השהות עם הילדים, במידה ושני ההורים חולקים את האחריות במסגרת החינוך הביתי, חשוב שתהיה אחידות וחלוקה קבועה בזמנים.

גבולות - מכיוון שההורה הוא הדמות המרכזית בתהליך, ישנה זליגה בין תפקיד ההורה לתפקיד המורה, לכן חשוב להגדיר מראש גבולות ולקבוע היכן מסתיים הלימוד במסגרת הביתית והיכן עובר הגבול בין תפקיד ההורה למורה. הגדרת הגבולות חשובה כדי למנוע שחיקה ולשמור על מקום ההורה בכל אחד מהתפקידים אותם הוא נושא.

דינאמיות - חשוב להגיע בגישה פתוחה ויכולת למידה והתפתחות ללא הרף, שינוי וגמישות ולא עם קיבעון ונוקשות. מה שנכון לילד אחד, לא בהכרח יתאים לאחר, מה שהתאים בשנה אחת, לא בהכרח יתאם בהמשך, להיות קשוב לרחשים ולשינויים בתגובות ושיתוף הפעולה מצד הילדים, ייתכן שתכנית הלימוד שעבדתם קשה בכדי להכין, לא מתאימה, היו ערים לרחשים ונכונים להיות דינאמיים.

רשת חברתית - יצירת רשת חברתית שבנויה מהון אנושי אמיתי ולא רשת דיגיטלית, זוהי עבודת תשתית חשובה לפני שנכנסים למהלך. חשוב ליצור קבוצה חברתית עם מפגשים על בסיס קבוע באזור המגורים, על מנת לאפשר לילדים קשרים חברתיים.

אב ובנו מכינים שיעורי בית. ShutterStock
מי שמגיע ערוך ובשל לחינוך הביתי אכן הולך בעקבות הקשת בענן/ShutterStock

אי שם מעבר לקשת בענן

זו לא קלישאה, מי שמגיע ערוך ובשל לחינוך הביתי אכן הולך בעקבות הקשת בענן. זוהי התגשמות מוחלטת של חופש הבחירה ללכת אחר הלב ולעצב את עולמם של ילדינו על ידי התנסות וטעימה מעולמות תוכן יפים ומגוונים באמצעים שונים , מרחבי לימוד, יצירתיות וקרבה אישית, הדרכה והכוונה, זוהי הזדמנות לחוות ילדות שניה וליהנות מהייחודיות שנמצא רק במסגרת הזו.

הקווים לדמותו של החינוך הביתי

רַב גִּילָאִיוּת - בחינוך הביתי מתגבשות קבוצות חברתיות רב גילאיות, הילדים יהיו חלק מקבוצה שבה ילדים מעט גדולים מהם ומעט קטנים מהם ולא בהכרח בגילם הכרונולוגי. לְרַב גִּילָאִיוּת תרומה עצומה להתפתחות הרגשית והקוגניטיבית של ילדים, כל ילד מוצא את מקומו בתוך הקבוצה עם חברים המצויים בגילו הרגשי והכרונולוגי ותורם תרומה אדירה לגיוון ולעושר הקבוצתי.

הגדרה - חשוב להתחיל בהגדרה מהי "למידה" בחינוך ביתי. הלמידה בחינוך הביתי אינה מוגבלת לאמצעים אותם הגדיר ביה"ס - ספרי לימוד ומחברות, אלא נעשה באמצעות חשיפה למגוון תחומים ונושאים באמצעים שונים - האזנה, צפייה, ניסוי, חקר, תצפית, שיח, סיור, כתיבה, קריאה, רישום, ציור, בניה ועוד. כך למשל, סיור בטבע, צפייה בציפורים נודדות ומעקב אחר תופעות בטבע, יכולים להחליף טקסט מידעי, להחיות אותו באמצעות חוויה אותנטית ולהטמיע את המושגים בזיכרון האפיזודי של הילדים, האקלים שנוצר משחרר את הילד מאווירת ההספק או תחרות ואין "שיעורי בית", הלמידה מתמקדת בנוכחות, ב"כאן ועכשיו" והוא מפיק ממנה את המיטב.

מדידה והערכה - המדד ללמידה בחינוך הביתי והערכת הלמידה, נעשים באמצעות מדד ההנאה. ההנאה היא המדד ללמידה מיטבית, ילד שנהנה מתהליך הלמידה יפיק ממנו תועלת ויתפתח. קל מאד לזהות ילד שנהנה מתהליך הלמידה, מניסוי בטבע, מתצפית, מבניה בחומרים, מטיפוס על עצים, מעבודת צוות, מלימוד שפות. בחינוך הביתי, ההורים נדרשים לציין באילו אמצעים הם מתכוונים להעריך את הידע של הילד על פי התכנית שהכינו, המדד אינו חייב להיות בכלים בהם נעשה שימוש במסגרת הלימוד.

למידה בקצב אישי - מכיוון שהגדרת הלמידה בחינוך הביתי, פורצת את הגבולות המוגדרים במסגרת הלימוד, הילד תמיד יהיה בתחושת הישגיות ומסוגלות, הוא לומד בקצב אישי המותאם לו, כל תוצר שהוא מפיק הוא טוב, הלמידה מתחשבת במידת הַפְּנִיּוֹת שלו ברגע נתון, ואינו מצוי בתחרות או לחץ של הספק, כל זמן שהוא יפיק הנאה מהלמידה, הוא ירצה לחוות ממנה עוד, לכן חשוב להותיר חוויה חיובית עם טעם של עוד.

תיווך אישי - בחינוך הביתי נדרש מאחד ההורים להיות הדמות המרכזית שמלווה את התהליך. לכל אורך הלמידה וסדר היום, ההורה הוא המתווך בסיטואציות חברתיות, לימודיות ומצבים רגשיים, ההורה מלווה ומדריך בהתאם לתפיסת עולמו, פנוי לחלוטין לכל קריאת עזרה .

תקשורת ושפה - השפה בחינוך הביתי בנויה על תקשורת מקרבת, ברגע שהמשאבים הם בלתי מוגבלים ובכלל זה, המרחב והזמן, אין מאבק ואין תחרות בין הילדים על המשאבים היקרים ביותר בתהליך הלמידה, התקשורת הבינאישית בין המבוגר לילד ובין הילדים מתמקדת בערכי נתינה ושותפות, המיקוד הינו בנעשה עכשיו, בחוויה הנוכחית ובהנאה.

משפחה גלובלית - המשפחות שלומדות בחינוך הביתי הם חלק ממשפחה גלובלית גדולה שמקיימת קשרים בינלאומיים, החינוך הביתי נפוץ במדינות רבות בעולם והקשר בין המשפחות נעשה בעקבות חיבורים על רקע משותף, קהילות חדשות נולדות ונוצרים שיתופי פעולה וטיולים מסביב לעולם, חולקים חוויות ורעיונות להעשרה ולמידה, החברים מהווים קבוצת תמיכה, מסייעים במתן מידע, ייעוץ או התלבטות, התמונה הגלובלית של החינוך הביתי, מספקת מכלול שיוצר לילד תחושה שהוא חלק ממשהו הרבה יותר גדול מהמקומי, מספקת לו בטחון, שייכות, הקשר רחב יותר וגאוות יחידה.

שילוב הדיגיטל - לאמצעים הדיגיטליים בתהליך למידה יש מקום חשוב מאד בהקניית מיומנויות יסוד במקצועות הליבה. הלימוד באמצעים דיגיטליים מספק תנאים אקוסטיים ואיכות למידה ברמה העולה על שיעור פרטני, שילוב אמצעי שמע והגברה באמצעים הדיגיטליים שהופכים את הלמידה להנאה גדולה וחווייתית, יוצרים חיבור רגשי והפוגה מהמרוץ היומי. הלימוד יכול להיעשות באמצעות האזנה, דיבור וקשר עם חברים , אפליקציות, שיעורי זום, לומדות ותוכנות שונות, כתיבה והקלדה. הלימוד באמצעים דיגיטליים בחינוך הביתי יכול לשפר פלאים את חוויית הלמידה, ביחס למסגרת הלימוד המסורתית ולעודד שיתוף פעולה בתחומי דעת שבעבר הילד נרתע מהם.

בטחון ויציבות - הלימודים בחינוך הביתי מאופיינים ביציבות, בתחושת בטחון והמשכיות, בשמירה על רצף לימודי ושייכות בלתי ניתנים לערעור. כך למשל, גם בזמן מלחמה, ניתן לקיים לימודים במרחב בטוח באזורים רחוקים מהלחימה ובשטח פתוח ולהמשיך לפגוש חברים, כך היום וכך גם בתקופת הקורונה, בה התקיימו מפגשים במרחב הפתוח, הלמידה המשיכה להתקיים גם בנסיבות בהן מערכת החינוך שבתה.

תחומי דעת - הבחירה בתחומי הדעת בתכנית הלימודים, נוסף על מקצועות הליבה, הינם על פי נטיית הלב של ההורה והילד, האפשרויות הן אינסופיות והאמצעים בהתאם, כך למשל ניתן לשלב לימוד צילום, תכנות, שפות זרות, ארכאולוגיה, רפואה, תקשורת ועוד, לתלמידי תיכון ניתן לשלב לימודי תואר במקביל לתכנית הלימודים ובכך לוודא שהילד לומד אך ורק מקצועות שהוא בחר וחש זיקה חזקה אליהם, מה שמבטיח שיוביל להנאה ובהכרח להצלחה וחוויית מסוגלות.

לסיכום

השינויים הגלובליים שהתרחשו בשנים האחרונות השפיעו על החברה והכלכלה גם בישראל והובילו משפחות רבות לחשב מסלול מחדש ולבחור בחינוך הביתי כמסגרת לימוד עבור ילדיהם. הורים שבוחרים בחינוך הביתי, עושים זאת מתוך תחושת מחויבות עמוקה, לוקחים אחריות על עיצוב עולמם הפנימי של ילדיהם, בניית השיח ועולם המושגים שלהם מתוך מרחב אפשרויות בלתי מוגבל ובחירה חופשית, זוהי משימה תובענית ומחייבת ששכרה בצידה והמדדים להערכתה הם אושרם והצלחתם של הילדים.

הכותבת היא גלית אלרואי, בעלת B.A בניהול ופיתוח מערכות חינוך מאוניברסיטת חיפה ומאסטר במדיניות ציבורית מאוניברסיטת תל אביב, מלווה הורים בתהליך החינוך הביתי, מנחה פדגוגית ויועצת ללימודים אקדמיים, סופרת ילדים, משוררת ויוצרת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
seperator

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

גלית אלרואי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully