וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגיעה העת להכיר בחינוך הביתי כזרם חינוך מוכר

גלית אלרואי, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 6.2.2024 / 9:09

גלית אלרואי, בעלת B.A בניהול ופיתוח מערכות חינוך מאוניברסיטת חיפה ומאסטר במדיניות ציבורית מאוניברסיטת תל אביב, עם כל מה שצריך לדעת על חינוך ביתי

אבא עוזר לילד בשיעורי בית. ShutterStock
מדי שנה, בין החודשים דצמבר עד אפריל משרד החינוך פותח עבור כל ההורים בישראל חלון הזדמנות להגשת בקשה לחינוך ביתי/ShutterStock

איי טונגה הם רכס איים שבמשך שנים רבות היה חבוי בעומק האוקיינוס השקט ובעקבות התפרצות געשית, עלה והתנשא מעל גובה פני הים, כל אי בתורו, עד שהפך לארכיפלג בשם טונגה. מדי פעם צצים איים נוספים כתוצאה מתזוזה של לוחות טקטוניים במעמקי האוקיינוס, תחילה הם שוממים ולאט נוצרת בהם מערכת חיים שלמה, צמחייה, בעלי חיים ואקלים שיוצרים זרם חיים שוקק וייחודי, בדיוק באותו אופן שבו נולדו האיים הללו, נולד וצמח בישראל החינוך הביתי, כמו 'איי טונגה', גם הוא היה חבוי מתחת לפני האוקיינוס השקט, אך האירועים הדרמטיים שהתחוללו בישראל ובעולם במהלך ארבע השנים האחרונות והקצב המואץ בו השתנו פני החינוך והחברה, הכלכלה והביטחון, הובילו להתפרצות החינוך הביתי ויציאה ממקומו החבוי וליצירת אי של אפשרויות שוקק חיים, המאופיין באקלים ייחודי שמזמן אליו מדי שנה זרם חדש של משפחות ומספק עבורן אי של שפיות ויציבות.

מה שנראה תחילה כפתיח לכתבה מתוך 'נאשיונאל גאוגרפיק', הוא למעשה ההשוואה המתבקשת בין תהליכים שמתרחשים בטבע והזדמנויות חדשות שנולדות מתוך כאוס וחורבן, לבין אותם תהליכים והזדמנויות שנוצרים בחברה ובחינוך בעקבות שינויים גלובאליים ומקומיים. בדיוק כשם שאיי 'טונגה' נושאים את שמם ומופיעים על המפה, כך גם החינוך הביתי בישראל, יוצא בהכרזה גאה ובוטחת על שובה של אחריות הורית למקומה הטבעי, לא כארכיפלג חבוי מתחת לפני האוקיינוס או תופעה שולית וזניחה, אלא כזרם חדש שהביקוש לו מדי שנה הולך וגובר, חוצה מגזרים ומתפרש על מפת הארץ, מדן ועד אילת - הגיעה העת להכיר בחינוך הביתי כזרם חינוך מוכר המנוהל בידי הורים, לייחד לו תקציבים ולעגן את זכויות ההורים והילדים הלומדים בו.

מהו חינוך ביתי?

חינוך ביתי בשמו הרשמי, הוא 'פטור מחוק לימוד חובה' תש"ט - 1949. החוק חל על ילדים מגיל 3 ומעלה ולכן כל הורה שילדיו הגיעו לגיל 3 מחוייב לרשום אותם למסגרת לימוד רשמית ואילו הורה שמעוניין להמשיך ללמד את ילדיו במסגרת הבית, צריך להגיש למשרד החינוך בקשה לפטור מחוק לימוד חובה.

מדי שנה, בין החודשים דצמבר עד אפריל משרד החינוך פותח עבור כל ההורים בישראל חלון הזדמנות להגשת בקשה לחינוך ביתי, מרגע שהבקשה מאושרת הילד פטור מביקור סדיר במסגרת הלימוד ומאותו רגע, נהוג בישראל לכנות את המסגרת שבה הוא לומד כ"חינוך ביתי".

הבקשה לחינוך ביתי כוללת מסמך המפרט את תפיסת העולם החינוכית של ההורים, מידע על הילד, תכנית לימוד שנתית, הצהרה של ההורים והיא ניתנת להגשה גם עבור ילדים מהחינוך המיוחד.
החינוך הביתי הוא מסגרת לימוד שהאפשרויות ללמידה והתפתחות בה הן אינסופיות, היא אינה מוגבלת למקום וזמן ואינה מתרחשת בהכרח בבית, אלא בסביבה הקרובה, בטבע, בגינה הביתית ובמרחב הפתוח, באמצעים מגוונים, טכנולוגיים ומסורתיים, נעשית בליווי אחד ההורים ומזמנת חקר, למידה מתוך סקרנות, מיצוי ורוויה של תחומי הלימוד, מאפשרת התנסות, מפגשים רב גילאיים בין ילדים, פורצת את גבולות הידע שהגדירה מערכת החינוך הרשמית ומציעה שפע הזדמנויות להתפתחות ולמידה, החל מהגיל הרך ועד סוף התיכון.

ילד לומד. ShutterStock
גורם נוסף בעל השפעה עצומה להתפתחות החינוך הביתי כאפשרות מועדפת, הוא העולם הדיגיטלי/ShutterStock

מממלכתיות לקהילתיות

הקפיצה הקוונטית הראשונה שהתחוללה בחינוך הביתי, היא בתודעה, באמונות היסוד ובחזרה לתפקיד ההורה כגורם מרכזי וסמכות עליונה בבחירת חינוך ילדיו.

הגורמים לקפיצה זו, הם השינויים ומצבי החירום שפקדו את העולם ואת מדינת ישראל בשנים האחרונות - משבר הקורונה, אירועי הביטחון ביישובי העוטף, מלחמת 'חרבות ברזל' והשבתת מערכת החינוך לסירוגין ולתקופות ממושכות, הללו הפגישו את ההורה הממוצע בעל כרחו עם הצורך לתת לילדיו מענים לימודיים, חברתיים ורגשיים במצב של חוסר ידיעה ואי וודאות ובמקביל, יצרה חיבורים עם הורים נוספים במצבם, נוצרו קהילות הורים עם מכנה משותף רחב, נפרץ הסכר מחשיבת העדר ונוצר מעבר מממלכתיות לקהילתיות.

גורם נוסף בעל השפעה עצומה להתפתחות החינוך הביתי כאפשרות מועדפת, הוא העולם הדיגיטלי ההזדמנויות שנוצרו מתוכו ללמידה עצמאית והנגישות שמאפשרים זאת האמצעים הטכנולוגיים עבור כל הורה וילד, כלומר הלמידה בחינוך הביתי פרצה את גבולות הכיתה ושחררה את התלמיד מהתלות במורה כמקור מרכזי המחזיק בידע, סיפקה פלטפורמה שמעודדת למידת חקר, למידה עצמאית, עדכנית ואטרקטיבית המשלבת מיומנויות האזנה, דיבור, כתיבה, חוצה את כל תחומי הדעת, מקיפה תלמידים מכל העולם, מעודדת אינטראקציה בין שכבות גיל שונות, תחומי דעת חדשים והקצב שהלמידה בו מתקיימת מותיר את מערכת החינוך הרחק מאחור.

החינוך הביתי משלב גם למידה באמצעים טכנולוגיים, התקדמות בקצב אישי, על פי תכנית לימודים מסודרת שאושרה על ידי משרד החינוך, המגוונים את סביבת הלמידה ומאפשרת זמן לעיבוד הידע והתנסויות חדשות, לכן הלימודים בחינוך הביתי אטרקטיביים ביחס למערכת החינוך הבית ספרית.
אחד המאפיינים הבולטים המייחדים את המפגשים של הילדים בחינוך הביתי, הוא רב גילאיות. ילד מכיר ומתחבר עם חברים בטווח גילאים רחב יותר מגילו הכרונולוגי ונוצרת מעטפת שבהכרח מספקת מענים רגשיים וחברתיים עבורו, יכולת לפתח תקשורת ושפה משותפת עם ילדים בטווח גילאים גדול או קטן יותר, לתרום ולהיתרם מהם, מבלי להרגיש יוצא דופן או חריג, ללא הדיכוטומיה והחדות בה הוא מקובע במסגרת ביה"ס.

בדרך להכרזה על זרם חינוך חדש?

לכל הורה במדינת ישראל יש את הזכות על פי חוק, לבחור עבור ילדיו את מסגרת הלימוד על פי תפישת עולמו, הבחירה בחינוך ביתי נובעת מתפיסת עולם מגובשת ואחריות הורית עליונה.

החינוך הביתי עדיין לא הוכרז כזרם חינוך מוכר, אך המגמה שמתגבשת בשנים האחרונות מלמדת שאנחנו בדרך להכרזה זו.

הנתונים הרשמיים האחרונים אודות היקף החינוך הביתי בישראל, פורסמו על ידי משרד החינוך בדו"ח שפורסם בשנת 2019 בלבד והצביעו על עלייה של מאות אחוזים בהגשת הבקשות ללמוד בו, מאז לא פורסמו נתונים מדויקים ואולם, השטח בוער והמציאות מלמדת כי מאז שנת 2019, חלה עליה נוספת וחדה בהיקף הבקשות והאישורים לחינוך הביתי, קהילות חינוך ביתי נוצרו בכל יישובי הארץ, מדן ועד אילת, נולדו יוזמות חינוכיות מופלאות, חוגי העשרה, כלים דיגיטליים ופיתוחים חדשניים ללמידה אינדיווידואלית ומקוונת הנגישים לכל הורה וילד בחינוך הביתי.

הביקוש ההולך וגובר לחינוך ביתי מדי שנה הינו נתון שלא ניתן להתעלם ממנו, הוא נגזרת של מציאות המאופיינת בהרבה תזוזות, זעזועים, שינויים שמתבטאים החל משיתוק מוחלט של המערכת והשבתה של הלימודים מסיבות שונות ועד לשינוי מדיניות ומגמות כתוצאה מהמציאות הפוליטית ותחלופה של שרים במשרד, כך או כך, הוא תולדה של השינויים הללו וכמיהה של הורים להשיג יציבות בחיי הילדים, ליצור אי של שפיות ובסיס בריא לצמיחה וקשרים חברתיים יציבים שאינם תלויים במערכת החינוך.

כמו איי טונגה כך החינוך הביתי, הוא מציאות שרירה וקיימת שמתפתחת בה בקצב מואץ מערכת חיים שלמה ושוקקת, יוזמות חינוכיות, לימודיות, חברתיות וכלכליות, הוא מהווה מציאות חדשה ואטרקטיבית, אלטרנטיבה לחינוך הרשמי וניצב על המפה, לכן לא ניתן יותר להתעלם ממנו או לייחס לו משמעות שולית, אלא להקנות לו את המעמד הראוי ביחס לביקוש ההולך וגובר ומקום של כבוד כזרם בעל תרומה עצומה לחברה ולקהילה.

כמי שחרטה על דגלה את טובת הילד, מוטב שמערכת החינוך תתבונן במציאות החדשה ותלמד מטעויות, כשם שמלבד החינוך הממלכתי, עם הזמן ניתנה הכרה גם בזרם החינוך הממלכתי דתי והעצמאי, כך גם כעת לא ניתן למנוע את ההתקדמות לקראת הכרה בזרם החינוך הביתי כזרם כחלק מזרם החינוך המוכר.

משמעות הדבר שתינתן גם הכרה רשמית בזכות הוריו להחליט מהי המסגרת המיטיבה ביותר בה ילדם יתפתח וילמד, מהם התכנים, מהם האמצעים, מהי סביבת הלמידה בה ילמדו. כך היה תפקידם הקדום של ההורים משחר ימי האנושות והוא השתנה כתוצאה מתהליכים חברתיים ומדיניים. על המערכת לזכור כי ההורים כאפוטרופסיים טבעיים על ילדיהם, הם שהאצילו מתפקידם וחלקו אותו עם המערכת מכורח השעה והשינוי שחל במבנה המשפחה, יציאת נשים לעבודה וצורך לתמוך בכלכלת משק הבית, אך לא וויתור מוחלט על זכותם, אלא חלוקה בנטל ושותפות במשימה, כך יש לראות זאת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ילד מכין שיעורי בית. ShutterStock
הכרזה על החינוך הביתי כזרם חינוך, תהווה הכרה בשותפות שבין המערכת להורים/ShutterStock

יתרונות ההכרזה על החינוך הביתי כחלק מזרם החינוך המוכר:

● טובת הילד כערך מוביל - הכרזה על החינוך הביתי כזרם חינוך, תהווה הכרה בשותפות שבין המערכת להורים ותייצר משולש שהקדקוד שלו, הילד, אכן עומד במרכז וטובתו היא השיקול המוביל בעת קבלת ההחלטות.
● תרומה - ההכרזה, תהווה הכרה ביעילות ובייחודיות של הלמידה בחינוך ביתי, באיכויות שהיא מביאה עימה, בחשיבותו להתפתחות הילד ככל זרם אחר ותרומתו הכוללת לקהילה, לחברה ולמדינה, שהבוגרים מהזרם הזה ישתלבו בכל תחומי החיים בה.
● ערכי שוויון - הכרה בחינוך הביתי כזרם מוכר תהווה ביטוי ממשי לערכי השוויון החרותים על דגלה של מערכת החינוך ולא תייצר תלמידים מסוג "נחות" יותר במערכת מקבילה וחסרת הכרה לכאורה, הכרה זו כוללת מתן תקציבים וחלוקה בנטל ההוצאה הביתית במסגרת החינוך הביתי, גישה לחומרי לימוד ממלכתיים, גישה ללומדות דיגיטליות כמו 'אופק', כחלק מתפיסת עולם הרואה בחינוך הביתי שותף להתפתחות החינוך בישראל ולא כגורם תחרותי שיש להדירו מהם.
● איסוף מידע וניתוח נתונים - הכרה בזרם החינוך הביתי תשקף את מפת החינוך העדכנית ותייצג את השינויים והמגמות שחלו במבנה המשפחה בישראל על ידי מדידה ואיסוף נתונים עדכני באשר להיקף הבקשות מדי שנה, אולם למרבה הפלא, על אף שמדווח כבר בשנת 2019 כי חלה עלייה של מאות אחוזים בהיקף הבקשות, מאז, לא פורסמו דו"חות עדכניים ומידע מפורט באשר להיקף הבקשות, לא נאספו נתונים, לא פורסמו כאלה ולא נמסר מידע רשמי על החינוך הביתי בדו"חות שפרסם המשרד בשנים האחרונות.
● הגדרה - הכרה בחינוך ביתי כזרם חינוך מוכר תשנה את עולם המושגים הרווח כיום ותקנה לחינוך הביתי את מקומו הראוי כמסגרת מיטיבה וייחודית המאפשרת צמיחה והתפתחות, כך למשל מערכת החינוך כיום מגדירה את שיעור התלמידים בחינוך הביתי כתלמידים "נושרים", זו הסיבה שלא ניתן ללמוד על היקף הבקשות וניתוח הנתונים מדו"חות משרד החינוך. הגדרה זו מטעה היות ולא מדובר בתלמידים נושרים, אלא תלמידים המקיימים את חוק לימודיהם במסגרת הבית באישור משרד החינוך ובאופן שמעורר השראה והתקדמות מופלגים העולים על אלה שמספקת המערכת.
● גלובליזציה - החינוך הביתי בעולם הינו בחירה מוכרת, המידע עליה נאסף באופן מסודר ועקבי, נתונים מפורסמים ואף ישנו המרכז הבינלאומי לחקר חינוך ביתי ובשמו: ICHER
International Center for Home) Education Research) הכרה בחינוך הביתי כזרם חינוך מוכר, תמקם את ישראל לצד המדינות המתייחסות לבחירה בו כבחירה טבעית המקנה להורים את מעמדם כסמכות עליונה בבחירת חינוך ילדיהם והשפעתם עליהם ושותפים להם בבחירה זו.

לסיכום

כמו אי חדש שנולד, החינוך הביתי עלה ובעבע מתחת לפני השטח והפך למציאות שרירה וקיימת ואלטרנטיבה מופלאה המספקת אקלים לימודי ייחודי המאפשר צמיחה והתפתחות של תלמידיו לבוגרים שמשתלבים בחברה ובשירות המדינה ובעל תרומה אדירה למארג הקיים, הכרה בו כזרם חינוך מוכר תהווה המשך אך טבעי להתהליך בו צמח, התפתח וניקד את מפת החינוך המתהווה במדינת ישראל בשנים האחרונות.

הכותבת היא גלית אלרואי, בעלת B.A בניהול ופיתוח מערכות חינוך מאוניברסיטת חיפה ומאסטר במדיניות ציבורית מאוניברסיטת תל אביב, מלווה הורים בתהליך החינוך הביתי, מנחה פדגוגית ויועצת ללימודים אקדמיים, סופרת ילדים, משוררת ויוצרת.

seperator

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

גלית אלרואי, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully