וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה השיעול נמשך שבועות אחרי שהבראתם - ומה השיטה להפסיקו

עודכן לאחרונה: 12.1.2024 / 9:22

חליתם, הבראתם אבל השיעול לא עוזב אתכם למשך מספר שבועות? אתם לא לבד. כרבע מהחולים בדרכי הנשימה חווים תופעה זו. אבל יש מה לעשות כדי לקצר את הסבל

הדמיית תלת מימד של התפזרות 'ענני קורונה' - רסס טיפתי ואירוסולי שנפלט בשיעול בתוך חלל סגור/המכון המטאורולוגי של פינלנד, אוניברסיטת אלטו, VTT ואוניברסיטת הלסינקי

חליתם, נמרחתם על הספה במשך כמה ימים והבראתם, אבל השיעול מסרב לעזוב אתכם? מדובר בתופעה מוכרת למדי וברוב המקרים - אין לכם ממה לחשוש. חולה אחד מתוך כל ארבעה חולים גוררים שיעול לאחר מחלה, שנמשך לעיתים שבועות.

למה זה קורה? "למחלות בדרכי הנשימה יש בדרך כלל את השלב האקוטי", מסביר ד"ר תומס רוסו, פרופסור ומומחה למחלות זיהומיות באוניברסיטת באפלו, ניו יורק. "לאחר מכן, המחלה נמצאת בירידה עד שאתם לגמרי מחלימים ממנה, תהליך שאורך מספר ימים בדרך-כלל. רבל גם כשהשלב האקוטי של המחלה מסתיים, הגוף עצמו לא הבריא לחלוטין, ויקח לו זמן לחזור לעצמו. השיעול שנמשך הוא חלק מההחלמה של דרכי הנשימה הפגועים שחוזרים לתפקוד נורמלי לאט יותר".

"השיעול למעשה מגן עלינו", מוסיף ד"ר רוסו, "הוא מסיר חומרים מגרים מהריאות ומגן על דרכי הנשימה. שאריות הדלקת בדרכי הנשימה והשיעול שנמשך, הם לא בהכרח סימן לכך שהזיהום פעיל או מתמשך. הגוף פשוט עובד עדיין כדי לנקות את הריאות ואת דרכי הנשימה וזה לוקח זמן, גם אם שאר תסמיני המחלה כבר חלפו".

"שיעולים אלו נוטים להחמיר בשעות הלילה מכיוון שליחה מגיעה מהחלק האחורי של הגרון אל הריאות בזמן ששוכבים. מנח זה מגביר את השיעול וכמובן מפריע בשינה", מוסיף ד"ר רוסו.

וכך, חולים לרוב יתחילו להרגיש טוב יותר לאחר 7-10 ימים אחרי זיהום חריף בדרכי הנשימה העליונות, אבל השיעול יכול להימשך על פני תקופה של שלושה או ארבעה שבועות.

איך לסייע לגוף לקצר את תקופת השיעול?

הדרך היעילה והפשוטה היא לקחת תרופה ללא מרשם לדילול הליחה בדרכי הנשימה. אבל יש גם דרך טבעית - בעזרת דבש. "לדבש יש כמה תכונות אנטי דלקתיות ואנטי מיקרוביאליות", אומר רוסו. "אפשר לשתות ת עם כמות גדולה של דבש או אפילו לשים דבש במכשיר האדים".

אם גם זה לא עוזר ואתם סבורים שהשיעול שלכם נובע מדלקת מתמשכת, ד"ר רוסו ממליץ על שימוש בתרופה אנטיהיסטמינית ללא מרשם (שייך למשפחת תרופות המעכבת את פעילות ההיסטמין על ידי חסימת קולטני ההיסטמין בגוף).

אישה משתעלת. ShutterStock
בלילה זה אפילו מחמיר. שיעול/ShutterStock

מתי כדאי לפנות לרופא כשהשיעול לא נפסק?

כאמור, שיעול שנמשך אפילו חודש לאחר מחלה זה דבר נורמלי לחלוטין. אבל אם מתפתחים תסמינים חמורים יותר כמו חום, קוצר נשימה או שיעול עם דם, רצוי מאוד לפנות לרופא.

גם אם סימנים אלו לא מופיעים, והשיעול נמשך יותר מכמה שבועות וגורם לכם לאי נוחות, תמיד אפשר לגשת לרופא ולקבל ממנו מרשם לתרופות יעילות יותר מאלו שנמכרות ללא מרשם. "גם אם אתם סובלים מבעיות נשימה, כמו אסתמה, כדאי מאוד שרופא יראה אתכם כדי לשלול החמרה בבעיות אלו", מוסיף ד"ר רוסו, "אבל בסופו של דבר, ברוב המקרים - השיעול יעבור מעצמו. צריך רק הרבה סבלנות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully