וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסרטן הזה נדיר, וברוב המקרים גם מגלים אותו מאוחר מדי

בחסות אסטרהזניקה

עודכן לאחרונה: 28.1.2024 / 9:23

כ-300 מאות חולים מאובחנים מדי שנה בישראל עם סרטן הכבד הראשוני, אך רבים מהם מתגלים רק בשלב מתקדם. איך מאבחנים את המחלה, אילו סימני אזהרה קיימים ומה הטיפולים החדשים שעשויים להאריך את תוחלת החיים?

גבר צעיר עם סרטן הכבד. ShutterStock
בישראל מאובחנים בכל שנה כ300 חולים בסרטן כבד/ShutterStock

רבים מכירים את העובדה שהכבד אחראי על פירוק חומרים מזיקים כמו אלכוהול ותרופות מהגוף והפרשתם החוצה. אבל לכבד יש עוד תפקידים חשובים: הוא אחראי על אגירת הסוכרים והשומנים, על ויסות חום הגוף, עוזר בקרישת הדם ומייצר חלבונים חשובים כמו אלבומין ונוגדנים שונים. בנוסף, הכבד הוא האיבר היחיד בגוף המסוגל להתחדש, עד כדי כך שתוך כשבועיים הוא מסוגל להשלים כ-30% מנפחו.

בישראל מאובחנים בכל שנה כ300 חולים בסרטן כבד. ישנם שני סוגים של סרטן כבד- סרטן ראשוני בכבד וסרטן שניוני, שהוא למעשה גרורות של גידולים סרטניים ממקומות אחרים בגוף.

גורמי סיכון למחלה

"בניגוד לסוגי סרטן אחרים, שאנחנו לא יודעים על בסיס מה הם נוצרים, במקרה של סרטן כבד ראשוני יש בסיס די ידוע לסיבות שבגינן נוצר הסרטן, וגם יש מנגנון שאנחנו מעריכים שהוא מה שגורם לסרטן באותם מצבים", מסביר ד"ר עופר פורים, מנהל שירות גידולי מערכת העיכול במרכז האונקולוגי ע"ש הלמסלי בבית החולים שערי צדק. "מצבים אלה הם בעיקר כתוצאה מהידבקות בווירוסים כרוניים של צהבת שלא נעלמים אחרי הזיהום החריף, אלא נמצאים לאורך זמן בכבד. ההידבקות בווירוסים מתרחשת ברוב המקרים בשל עירויי דם נגועים, יחסי מין לא מוגנים והזרקת סמים במחטים מזוהמות".

ד"ר פורים מסביר כי מעבר לזה, בשנים האחרונות רופאים עדים למצבים חדשים שמופיעים בעיקר במדינות מערביות ובכללן ישראל המעלים את הסיכון לתחלואה בסרטן הכבד. "מדובר על מצב שאנחנו קוראים לו NASH -NON-ALCOHOLIC STEATOHEPATITIS - שזו למעשה מחלה מטבולית, בדומה לכבד שומני, שמופיעה בשכיחות גבוהה בקרב אנשים הסובלים מהשמנת יתר, סוכרת ושומנים בדם", הוא אומר. "בנוסף, גם צריכת אלכוהול מוגזמת יכולה להוביל לפגיעה בכבד".

כל המצבים הללו יכולים להביא לדלקת כרונית בכבד, שגורמת בסופו של דבר להצטלקות הנקראת 'שחמת כבד', ועל פי הערכה, סביבה פרו-דלקתית תמידית, מעוררת שינויים שמובילים להתמרה סרטנית בתאים. "ברוב המקרים, כאשר יש לאדם סרטן כבד, אנחנו נחפש את מחלת הרקע שבסבירות מסוימת גרמה לסרטן", מסביר ד"ר פורים.

גבר צעיר עם סרטן הכבד. ShutterStock
לרוב, סרטן הכבד אינו מלווה בתסמינים בשלבי המחלה הראשונים/ShutterStock

המחלה מתגלה בשלבים מאוחרים

לרוב, סרטן הכבד אינו מלווה בתסמינים בשלבי המחלה הראשונים. וכאמור, חלק מהחולים מפתחים סרטן בכבד עקב מחלות כבד כרוניות. במרבית המקרים, המחלה הממארת מתגלה באקראי במהלך בדיקת תפקודי כבד שגרתית, עוד בטרם הופעת תסמינים כלשהם.

"הסרטן הזה נמצא ברוב המקרים על בסיס מחלות רקע, ואין לו סימנים מקדימים", מסביר ד"ר פורים, "לכן אותה קבוצה עם מחלות הרקע שציינו, נמצאת בקבוצת סיכון, ועליה להקפיד להגיע למעקב רפואי מסודר", הוא מוסיף. "לעיתים החולים לא מגיעים למעקב - בין אם בגלל קשיים סוציו-אקונומיים ובין אם בגלל העדר מודעות לסיכון. לכן במקרים רבים הסרטן מתגלה בשלבים מתקדמים מאוד שכבר אי אפשר לנתח ולהסיר את הגידול מהכבד".

מה כוללים התסמינים?

התסמינים של סרטן הכבד אינם ייחודיים, והם יכולים להתפרש כסימפטומים גם של מחלות אחרות. התסמינים כוללים אובדן תיאבון, ירידה מהירה במשקל, בחילות והקאות, חולשה וחום גבוה. חולים מסוימים מדווחים גם על תחושת אי-נוחות או כאב בחלקה הימני העליון של הבטן, באזור הכבד, ומיימת (הצטברות נוזלים בחלל הבטן) - הנוצרת מחוסר תפקוד של הכבד.

"ברוב המקרים בהם סרטן כבד מתפתח במנגנון של שחמת, נראה את הסימפטומים דווקא מהשחמת שגורמת לאי ספיקת כבד", מסביר ד"ר פורים, "בנוסף, ברגע שכבד מפסיק לתפקד, נוצרת בעיה בייצור חלבון שמופרש לדם ומשמש כמעיין 'ספוג' לכל הנוזלים שיש בגוף ושומר אותם בכלי הדם. במידה וייצור החלבון הזה נפגע, החולה יפתח מיימת".

איך בוחרים טיפול?

"השלבים של סרטן הכבד שונים ממחלות סרטן אחרות בגלל מחלת הכבד ברקע של המטופל. חלק ניכר מהחולים לא יתגלו עם מחלה גרורתית, אלא מקומית", מסביר ד"ר פורים. "ישנו כלי שאנחנו משתמשים בו על מנת לקבל החלטות טיפוליות. באמצעות הכלי הזה אנו משכללים מספר פרמטרים כמו גודל הגידול, מצבו הרפואי של החולה, מצב תפקוד הכבד שלו ועוד קריטריונים קליניים שונים, ועל פיו מחליטים על אופן הטיפול. קיימים הרבה כלים המשתמשים באלגוריתמים שונים שעוזרים לנו לקבל החלטה מהי הדרך הנכונה לטפל בכל חולה באופן ספציפי".

סרטן הכבד. ShutterStock
בשלוש השנים האחרונות חלה מהפכה של ממש לאור השינוי התפיסתי שהתחולל באופן הטיפול במחלה/ShutterStock

מהפכה בטיפולים בשנים האחרונות

במשך שנים רבות לא נרשמה פריצת דרך טיפולית בסרטן הכבד. "אמנם נערכו לא מעט מחקרים והיו ניסיונות לפתח תרופות חדשות אבל באף טיפול לא נרשמה הצלחה מובהקת במחקרים מבוקרים עם אוכלוסיות גדולות", מסביר ד"ר פורים. "באמצע העשור הראשון של המאה ה-21 הופיעה התרופה הראשונה שהוכיחה יעילות. זו הייתה תרופה ביולוגית שפעלה לעצירת יצור כלי הדם שבעזרתם הגידול מזין את עצמו. כך הטיפול הצליח להאריך את חייהם של החולים. לפני בערך כחמש שנים הופיעה תרופה נוספת עם אופי דומה שהראתה תוצאות דומות. וזה הפך לטיפול המקובל".

בשלוש השנים האחרונות חלה מהפכה של ממש לאור השינוי התפיסתי שהתחולל באופן הטיפול במחלה. "כיום התפיסה הרווחת היא שמכיוון שהגידול הוא דלקתי ומשחרר חומרים דלקתיים, אזי נוצר תהליך דומה לתהליך זיהומי רגיל", מסביר ד"ר פורים, "לכן התחילו ניסויים באמצעות תרופות אימונותרפיות - תרופות שמפעילות את מערכת החיסון ומעודדות אותה לתקוף את תאי הסרטן. במחקרים קליניים הוכח ששילוב של תרופות אימונותרפיות עם תרופות ממוקדות מטרה יכול לגרום לכיווץ של הגידולים ולעצור את המחלה לזמן ממושך מאוד".

במקביל, עלתה תיאוריה שדווקא בגלל הדלקתיות, כדאי להימנע מדיכוי של כלי הדם, ולעבוד רק על שחרור הבלמים ממערכת החיסון. "מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מצאו ששילוב של טיפולים אימונותרפיים במנגנונים שונים לחולים בסרטן כבד בשלבים מתקדמים, הביאו לכיווץ משמעותי בגידולים", מסביר ד"ר פורים.

הטיפולים האלו הביאו חלק מהחולים לתגובה מלאה כך שהגידול לא נצפה באף אחת מהבדיקות שנעשו להם. זוהי תגובה מעודדת שכן, יתכן וסרטן כבד ראשוני יהפוך למחלה שהחולים בה יאריכו חיים יותר מבעבר.

בחסות אסטרהזניקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully