וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד כמה אתם מדוכדכים מהמצב? אבחון עצמי ב-3 דקות

ד"ר ניר עישר

עודכן לאחרונה: 12.1.2024 / 9:58

דכדוך, דיכאון, טראומה, פוסט טראומה. כל כך הרבה מושגים שאנחנו שומעים בחודשים האחרונים, מאז השבת השחורה. ענו על השאלון הקצר וקבלו אבחון ראשוני לגבי מצבכם הנפשי

איריס קול מראיינת את ד"ר אורן טנא על דיכאון והטיפול בו/מערכת וואלה

חשוב מאוד לשים את הדברים על השולחן ולעשות סדר בדברים. החדשות הטובות - רובנו לא נפתח פוסט טראומה. נכון, מה שעברנו ב-7 באוקטובר לא דומה לשום דבר שהתמודדנו איתו לפני כן, מדינה שלמה בהחלט הייתה ועודנה בטראומה עצומה. הבטחון שלנו התערער, העוצמות של האכזריות, הרוע והטירוף שהיו ביום הנורא הזה, לצד המספר הבלתי נתפס של נרצחים וחטופים. כל אלו גרמו לנו, לכולנו, לפגיעה עצומה בביטחון שלנו וכן, גם לטראומה אישית וקולקטיבית.

אך בואו נעשה רגע את ההפרדה כי במבחן המציאות, רוב האנשים מסתובבים עם עצבות, עם תחושת כאב וגם מה שניתן להצביע עליו כדכדוך.

למעשה, רובנו נמצאים בשלב הדכדוך, שמשמעותו היא התחושה שנמצאים בעמדת המתנה ולא רואים את הסוף, לא רואים את השינוי העתיד לבוא, אבל ממשיכים לתפקד, לעבוד, לשלוח ילדים למסגרות. לצד זה ממשיכים להיות עם חוסר בטחון מאז אותה שבת, בטח ובטח כשכל יום שומעים על עוד חיילים שנהרגים והסיכוי לשחרור חטופים נוספים הולך ופוחת.

לדכדוך יש כמה רמות. ככל שאני מדוכדך יותר, אני פחות מתפקד, מפתח קהות רגשית. משם הדרך לדיכאון היא כבר קצרה מאוד. לכן חשוב מאוד לשים לב לא להגיע לשם. יש לכם את הכח לעשות זאת.

קחו כמה דקות וענו על השאלון במובא כאן כדי להגדיר עד כמה אתם מדוכדכים. השאלון יוכל לשקף לכם את מצבכם ולאפשר לכם להבין באיזה שלב, אם בכלל, אתם נמצאים. אני ממליץ לענות השאלון מדי שבוע ולראות את המגמה של אותו שלב ואת ההשתנות במצב הרוח והתפקוד.

עד כמה אתם מדוכדכים מהמצב?

סמנו (0) אם המשפט נכון לגביכם פחות מפעם בחודש
סמנו (1) אם המשפט נכון לגביכם, בין פעם בשבוע לפעם בחודש
סמנו (2) אם המשפט נכון לגביכם 1 עד 4 פעמים בשבוע
סמנו (3) המשפט נכון לגביכם יותר מ-4 פעמים בשבוע

מה רמת הדכדוך שלכם?. (ד"ר ניר עישר),
מה רמת הדכדוך שלכם?/(ד"ר ניר עישר)

עכשיו סכמו את מספרי התשובות ומצאו את מקומכם על סקאלת הרגשות:

  • בין 0-21 נקודות: אתם לגמרי לא מדוכדכים ונמצאים בשלב בו אתם מצליחים להתמודד ולהשתלט על המצב.
  • בין 22-29 נקודות: סביר להניח שאתם סובלים מדכדוך-דיכאון קל.
  • בין 30-39 נקודות: סביר להניח שאתם סובלים מדיכאון ברמה בינונית.
  • מעל 40 נקודות:סביר להניח שאתם שרויים ביגון ובדיכאון עמוק. זה הזמן להיוועץ עם איש מקצוע

מה יעזור לצאת מהדכדוך ולחזור לשליטה מלאה במצב?

1. תכננו פעילות כמה שיותר משמעותית לכל מהלך היום. אל תתנו לעצמכם להישאב לרביצה על הספה. פעילות משמעותית יכולה להיות התנדבות כלשהי, ולא חסר בימינו מה ואיפה, לקחת את הילדים לפעילות מחוץ לבית, פעילות שאתם יכולים לייצר במהלך הבוקר ביום העבודה, להעסיק את עצמכם, להשלים משימות קטנות או לקבוע פגישות, כדי שלא תמצאו את עצמכם בוהים במסך.

2. בצעו בכל יום שתי פעולות שפעם עשו לכם טוב ועכשיו פחות. לכל אחד יש משהו שעשה או עושה לו טוב ואולי הפסיק לעשות כך לאחרונה. לדוגמא, לחזור להתאמן בחדר כושר, מפגש עם חברים פעם בשבוע, סרט בקולנוע ועוד. אפשר גם ללכת על דברים פשוטים יותר שעושים לכם טוב, כמו מקלחת ארוכה.

3. בחרו שני דברים קטנים שדחיתם, ובכל יום בצעו לפחות את הצעד הראשון. על כך כמובן אין מה להרחיב. אני בטוח שתמצאו את אותם דברים שדחיתם ותעשו את הצעד הראשון להגשים אותם. גם אם צעד קטן.

4. הודו כל ערב על שלושה דברים טובים שקרו לכם או שיש לכם (גוונו מיום ליום). אני בטוח שיש יותר משלושה דברים, אבל חייבים להתחיל מאיפשהו.

5. בחרו אירוע שלילי, מביך, מעצבן או מתסכל שחשבתם עליו במהלך היום ונסו לראות בו, או מולו, צד נוסף חיובי למישהו. נכון, זה קשה, אבל לגמרי אפשרי.

בכל מקרה, באם אתם מרגישים שאתם חווים תחושות או רגשות, הנחווים כמציפים, או סיטואציות שונות לאורך היום, כאלו שמונעים מכם לתפקד ברמה שאתם רגילים, שמשפיעים עליכם בבית, בעבודה ומול המשפחה, אני ממליץ להיוועץ עם איש מקצוע שיוכל לסייע לכם.

ד"ר ניר עישר הוא מייסד מכון פסגות, מנהל רפואי מומחה ומדריך בטיפול קוגניטיבי התנהגותי ((CBT

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully