וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדאיג: אלה 15 הגורמים שקשורים לסיכון לדמנציה מוקדמת

עודכן לאחרונה: 14.1.2024 / 9:06

מאות אלפי אנשםי מאובחנים מדי שנה עם דמנציה בגיל צעיר יחסית. כעת חוקרים זיהו את הגורמים שיכולים להעלות את הסיכון

ד"ר נועה ברגמן מסבירה מה גורם לאלצהיימר, האם יש דרך למנוע את המחלה, ואיך מטפלים במי שכבר חלה/מערכת וואלה!

דמנציה נחשבת למחלה נפוצה הרבה יותר בקרב מבוגרים, וזה נכון, אבל במקביל מאות אלפי אנשים מאובחנים עם דמנציה צעירה (YOD) מדי שנה - ומחקר חדש ונרחב שפורסם ב-JAMA Neurology שופך אור חדש ומשמעותי על הסיבה לכך.

רוב המחקרים הקודמים בתחום זה בחנו את הגנטיקה שעברה בדורות, אך כאן, הצוות הצליח לזהות 15 גורמים שונים של אורח חיים ובריאות הקשורים לסיכון לדמנציה בצעירים.

"זהו המחקר הגדול והחזק ביותר מסוגו שנערך אי פעם", אומר האפידמיולוג דיוויד לולין מאוניברסיטת אקסטר בבריטניה. "למרבה הפלא, בפעם הראשונה מתגלה שאולי נוכל לנקוט בפעולות שונות כדי להפחית את הסיכון למצב הקשה הזה, באמצעות התמקדות במגוון גורמים שונים".

ברוס וויליס. אינסטגרם, צילום מסך
ברוס וויליס/צילום מסך, אינסטגרם

צוות המחקר ניתח נתונים שנאספו על 356,052 אנשים מתחת לגיל 65 בבריטניה. הם מצאו כי מצב סוציואקונומי נמוך, בידוד חברתי, ליקויי שמיעה, שבץ מוחי, סוכרת, מחלות לב ודיכאון העלו את הסיכון לדמנציה בצעירים.

מחסור בוויטמין D ורמות גבוהות של חלבון תגובתי C (המיוצר על ידי הכבד בתגובה לדלקת) גם הביאו לסיכון גבוה יותר, וכך גם שניים מהגנים ApoE4 ε4 (תרחיש גנטי שכבר קשור למחלת אלצהיימר).

החוקרים מתארים את הקשר בין אלכוהול לדמנציה בצעירים כגורם "מורכב". בעוד ששימוש לרעה באלכוהול הוביל לסיכון מוגבר, שתייה מתונה עד מרובה הייתה קשורה לסיכון מופחת - אולי בגלל שאנשים בקבוצה השנייה זו בדרך כלל בריאים יותר (יש לזכור שאלו הנמנעים מאלכוהול עושים זאת לעתים קרובות מסיבות רפואיות).

רמות גבוהות יותר של השכלה פורמלית ושבריריות גופנית נמוכה יותר (נמדדה באמצעות כוח אחיזה גבוה יותר) היו קשורות לסיכון נמוך יותר לחלות במחלה בגיל צעיר.

"כבר ידענו ממחקר על אנשים שמפתחים דמנציה בגיל מבוגר יותר שיש סדרה של גורמי סיכון הניתנים לשינוי", אומר הנוירואפידמיולוג סבסטיאן קוהלר מאוניברסיטת מאסטריכט בהולנד. "בנוסף לגורמים הפיזיים, לבריאות הנפשית יש גם תפקיד חשוב, כולל הימנעות ממתח כרוני, בדידות ודיכאון". למרות שהתוצאות אינן מוכיחות שדמנציה נגרמת על ידי גורמים אלה, הן עוזרות לבנות תמונה מפורטת יותר. כמו תמיד במחקר מסוג זה, ידיעה נוספת על הסיבות יכולה לסייע בפיתוח טיפולים ואמצעי מניעה טובים יותר.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

יש תקווה

רבים מהגורמים הללו ניתנים לשינוי, מה שמציע יותר תקווה לאלה שעובדים למצוא דרכים לנצח את הדמנציה במקום רק לנהל אותה. בסופו של דבר, דמנציה עשויה להיות משהו שאנו יכולים להפחית את הסיכון שלו על ידי חיים בריאים יותר.

"לדמנציה צעירה יש השפעה רצינית מאוד, מכיוון שלאנשים שנפגעו יש בדרך כלל עבודה, ילדים וחיים עמוסים", אומר מדען המוח סטיבי הנדריקס, מאוניברסיטת מאסטריכט. "לרוב מניחים שהסיבה היא גנטית, אבל עבור אנשים רבים אנחנו לא יודעים בדיוק מה הסיבה. זו הסיבה שבגללה רצינו לחקור גם גורמי סיכון אחרים במחקר הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully