וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם קולגן למניעת קמטים באבקות ותוספים באמת עובד? מאיה רוזמן

ד"ר מאיה רוזמן

עודכן לאחרונה: 8.1.2024 / 9:07

אחד הלהיטים בשוק תוספי התזונה בשנים האחרונות הוא הקולגן - שנמכר בהצלחה בכל העולם באבקות ובקפסולות. אלא שמחקרים מגלים - אתם כנראה מבזבזים את כספכם לשווא. הדיאטנית ד"ר מאיה רוזמן מסבירה

קולגן. depositphotos,
החלבון הכי נפוץ בגוף שלנו. קולגן/depositphotos

קולגן הוא החלבון של רקמת החיבור בגוף, והוא למעשה החלבון הכי נפוץ בגוף שלנו. הוא מהווה כשליש מכלל החלבונים שמהם אנחנו בנויים. אם מדברים ספציפית על אזור הפנים כ-80% מהחלבונים בעור הפנים הם מסוג קולגן.

חלבון הקולגן משולב בדרך כלל עם עוד חלבון, שנקרא אלסטין. חלבון זה נותן לעור ולשאר הרקמות את האלסטיות שלו.

מכיוון שהקולגן מעניק לעור את הנפח שלו, הירידה בכמות שלו גורמת לירידת נפח העור באותו אזור עור (כמו בפנים למשל), מה שמוביל לקמטים.

ועל עובדה זו חוגגת תעשיית הקוסמטיקה והתוספים בשנים האחרונות עם עשרות אם לא מאות סוגים של תוספים, אבקות וקרמים שמבטיחים להעשיר את העור בקולגן ולהביא לירידה בקמטים.
אלא שאם מסתכלים על ההוכחות המדעיות של תזה זו, שמכניסה לכיסן של היצרניות בכל העולם כסף גדול, מתחילים להבין שככל הנראה אותם תוספים לא יתרמו רבות לשיפור מראה העור והקמטים לא ייעלמו.

כמות נמוכה עד זניחה בתוספי הקולגן

כמו כל החלבונים שנמצאים בגוף, הקולגן מיוצר ברקמות בהתאם לצורך, רק כאשר הן נבנות או מתחדשות, כך שאין לנו כל צורך בתגבור חיצוני שלו. גם אם היה לנו צורך כזה, כמות החלבון בכדורי התוספים נמוכה מאוד עד זניחה ולא תשפיע על מראה העור.

מעבר לכמות הזניחה בתוספים, אותו קולגן שמגיע ממוצרים אלו לא באמת יגיע ליעדו, מהסיבה הפשוטה שהוא יפורק הרבה קודם לכן במערכת העיכול. מעבר לכך, רוב תוספי הקולגן לא מכילים את החלבון בתצורה השלמה שלו, מה שהופך את המעבר שלו מהמעי לבלתי אפשרי.

אבל עובדות אלו לא מפריעות לתעשיית הקוסמטיקה העולמית, שגדלה בהתמדה עם השנים, לפתח מוצרים חדשים. מדובר בתעשייה שמגלגלת כשבעה מיליארד דולר בשנה, והביקוש עם השנים רק עולה.

אותם מוצרים מתגאים בתוצאות תומכות של מחקרים מדעיים, אבל אם קוראים את האותיות הקטנות בכל מחקר ומחקר, מגלים שרובם ככולם מומנו על-ידי חברות הקוסמטיקה עצמן, מה שפוגע קשות באמינותם. בלא מעט מחקרים כאלו רשימת החוקרים כללה עובדים בחברה עצמה, כשבאחד המחקרים אף ניתן קרדיט כחוקר למנ"כל חברת הקוסמטיקה שהמוצר שלה עמד במרכז המחקר.

ברבים מהמחקרים רשימת החוקרים כללה עובדים מהחברה עצמה, ובאחד מהם ניתן קרדיט גם למנכ"ל החברה. ולמרות זאת, המחקרים שנעשו על תוספי קולגן לא הצליחו להוכיח שיש הבדל בין צריכת קולגן לבין צריכה מאוזנת של חלבון כחלק מדיאטה מאוזנת

מחקרים בלתי תלויים ורציניים יותר בנושא יעילות תוספי הקולגן, סקרו את כל העבודות המדעיות שהתפרסמו בנושא והגיעו למסקנה אחת - המחקרים שנעשו על תוספי הקולגן לא הצליחו להוכיח שיש הבדל בין צריכת קולגן לבין צריכה מאוזנת של החלבון כחלק מהתזונה שלנו.

כך למשל, מחקר אמריקאי של רופאים עצמאיים ובלתי תלויים בגוף כזה או אחר בדקו 176 תוספי תזונה שונים ומצאו שמרבית המוצרים הכילו המלצות תזונה מיושנות והציגו טענות רפואיות שלא נתמכו על ידי מחקרים בלתי תלויים. בדו"ח שכתבו ציינו החוקרים שהחברות יכלו לפרסם את הטענות הללו מהסיבה הפשוטה שהפיקוח על תוספי תזונה, בשונה מטיפולים רפואיים שנדרשים לעמוד בדרישות קשוחות בהרבה, מתון הרבה יותר. עוד ציינו החוקרים כי אף על פי שמדובר רק בתוספי תזונה, הם אינם חפים מסכנות, ויש לבחון את השפעתם האפשרית על נשים הרות, תגובות בין-תרופתיות ועוד.

בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד בדקו באופן פרטני תוספי קולגן ופרסמו סקירה לגבי המחקרים שהוצגו על ידי היצרניות. מסקירה זו עולה שרוב המחקרים שפורסמו עד כה על הפעילות של תוספי קולגן מומנו בידי יצרניות התוספים עצמן. אחד הגורמים החשובים ביותר באמינותו של מחקר מדעי הוא היותו בלתי תלוי, כלומר, שלכותבי המחקר אין אינטרס לקבל תוצאה מסוימת.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
חזה עוף עם רוקט ועגבניות שרי. ShutterStock
כל מה שצריך זה תזונה מאוזנת/ShutterStock

כשמחקר על תוסף מזון ממומן בידי החברה המייצרת אותו, ועל אחת כמה וכמה כשהחברה מעורבת בו באופן פעיל, קיים חשש שהמחקר יהיה מוטה מיסודו, שכן מובן מאליו שליצרניות יש אינטרס בהצלחת המוצר. בפועל, ברבים מהמחקרים רשימת החוקרים כללה עובדים מהחברה עצמה, ובאחד מהם ניתן קרדיט גם למנכ"ל החברה. ולמרות זאת, המחקרים שנעשו על תוספי קולגן לא הצליחו להוכיח שיש הבדל בין צריכת קולגן לבין צריכה מאוזנת של חלבון כחלק מדיאטה מאוזנת.

הפרט החשוב ביותר שיצרניות תוספי הקולגן מעלימות מאיתנו קשור בכך שהגוף יודע לייצר בעצמו קולגן. אם נקפיד על תזונה משופעת בחלבונים, נוכל להגביר את ייצור הקולגן העצמי שלנו.

אם התזונה שלנו אינה כוללת כמות מספקת של חלבון בתפריט, לגוף לא יהיה ממה לייצר את הקולגן. מחסור בחלבון בתזונה יגרום גם לחולשה כללית כי לשרירים אין מספיק "מזון", יחליש את מערכת החיסון ויגרום לעיתים לנשירת שיער.

מעבר לחלבונים, חוסר בוויטמין C גורם גם הוא לירידה בייצור קולגן, ולכן אם לא אוכלים מספיק ירקות טריים, אלסטיות העור נחלשת והקמטים יגיעו מוקדם מהרגיל.

לסיכום, הגוף מייצר את הקולגן בו הוא משתמש. כדי לשמור על עור פנים חלק ופחות מקומט, יש לשמור על תזונה מאוזנת. ספק רב אם קולגן שנצרך ישירות כתוסף, יכול לשמש את הגוף לבניית רקמת חיבור בעור. הגוף מייצר את הכמות הדרושה שלו, אז למה שישתמש בקולגן חיצוני? זה בדיוק כמו צריכה עודפת של ויטמין C: הגוף משתמש בכמות שהוא צריך, העודף יופרש בשתן.

הדרך היחידה לגרום לעור הפנים שלנו להיראות טוב יותר היא חידוש חיצוני של העור. בעזרת חומרים איכותיים וקרמים עדינים ניתן לעשות פילינג שיגרום לגוף לייצר רקמה חדשה בשכבות הבסיסיות יותר של עור הפנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully