וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזכות הלוחמים שנפלו בקרבות: שיא במספר תרומות הרקמות

דורון קופרשטין

עודכן לאחרונה: 7.1.2024 / 10:15

המלחמה בעזה גובה את חייהם של לוחמים רבים, שממשיכים לתרום גם אחרי מותם. השנה נרשם שיא במספר תורמי הרקמות - קרניות, עור, מסתמי לב ושתלי עצם, שרובן הגיעו מלוחמים שנפלו. ב-2023 גם הוכפל מספר החותמים החדשים על כרטיס תורם איברים אדי

עמיחי רובין ז"ל. באדיבות המשפחה,
הכבד של עמיחי רובין ז"ל הציל שני חולים שהיו בסכנת חיים/באדיבות המשפחה

הלוחמים הרבים שנפלו בקרבות בדרום, לא רק הגנו בגופם על המדינה, אלא גם תרמו חיים לאחר מותם. על-פי סיכום הפעילות של המרכז הלאומי להשתלות לשנת 2023, נרשם מספר שיא של תורמי רקמות - קרניות, עור, מסתמי לב ושתלי עצם. רובן בתקופת המלחמה ומרביתן מלוחמים שנפלו.

השנה הונצלו רקמות במספרים שלא ידענו בשנים קודמות. 1,167 קרניות, 86 תרומות עור, 70 מסתמי לב ו-44 תרומות עצם או גיד. הקרניות משמשות להחזרת מאור עיניים, העור לטיפול בכוויות, שתלי העצם משמשים לטיפול בפגיעות אורתופדיות, לרבות פצעי מלחמה והכנת גדם לפרוטזות. מסתמי הלב משמשים להחלפת מסתמים בחולים הסובלים ממומים מולדים ומחלות במסתמים. כל הרקמות, למעט קרניות, עוברות תהליכי עיבוד ונשמרות בבנק שימור עד לשימוש.

במשך חודשי המלחמה חלה גם עלייה גבוהה בשעורי ההסכמות לתרומת איברים בקרב הציבור כולו ובקרב משפחות החללים. בזמן בימים רגילים נע שיעור ההסכמות לתרומת איברים על 58-63 אחוזים, מפרוץ המלחמה זינק שיעור הסכמות המשפחות לתרומת איברים ל-85 אחוזים.

בזכות האחדות - הכפלה במספר החותמים על כרטיס אדי

אווירת האחדות בזמן המלחמה גם גרמה לכך שמספר החותמים על כרטיס תורם איברים אדי כמעט הכפיל עצמו ביחס לשנה שעברה. בשנת 2023 חתמו על כרטיס אדי 39,020 איש, לעומת 20,789 חותמים ב-2022.

בשנה החולפת התבצעו 636 השתלות איברים - 323 מתורמים נפטרים ו-313 מתורמים חיים (תרומות כליה ואונת כבד). עם זאת, כבכל שנה, גם ב-2023 חל גידול במספר הממתינים להשתלה ברשימה הארצית (815 ממתינים לעומת 778 ב-2022). בשנה החולפת נפטרו 77 חולים בעודם ממתינים להשתלה.

מכל תורם נפטר מתבצעות לרוב מספר השתלות איברים. ב-2023 בוצעו 145 השתלות כליה (ועוד תשע השתלות כליה משולבות עם כבד ועם לב), 86 השתלות כבד, 32 השתלות לב ו-60 השתלות ריאה.

297 תרומות כליה מן החי בוצעו ב-2023, כאשר ל-183 מהתורמים לא היה קשר משפחתי לתורם. בנוסף, התבצעו בשנה החולפת 16 השתלות של אונת כבד מתורמים חיים.

147 חולים הושתלו השנה בזכות הקדימות בתור שהעניקה להם חתימתם המוקדמת על כרטיס תורם איברים אדי. עוד 14 קודמו בזכות תרומה בפועל (מתורם מת או מתורם חי) של קרוב משפחה.

"שלושת החודשים האחרונים מאז פרוץ המלחמה הרחיבו את הנתינה והערבות הדדית בקרב הציבור הרחב, דבר שהתבטא גם בשיאי חתימות על כרטיס אדי, וגם בשיעורי הסכמה גבוהים לתרומת איברים ורקמות, מקרב משפחות חללים ומקרב משפחות תושבי המדינה כאחד", אומרת ד"ר תמר אשכנזי, מנהלת המרכז הלאומי להשתלות. "אני מצדיעה למתאמות ההשתלה שטיפלו והכילו מצבים רגשיים שטרם פגשנו בעבר".

"מאז ה-7 באוקטובר, לא מעט מאנשי צוות מבתי החולים יצאו למילואים, כשאחרים נדרשו למלא מקום ביחידות עמוסות", מוסיף פרופ' רפי ביאר, יו"ר ועדת ההיגוי של המרכז הלאומי להשתלות. "למרות זאת, צוותי ההשתלות עמדו בכל המשימות וכל ההשתלות בוצעו במועדן ובתנאים הנדרשים והמקובלים".

לחתימה על כרטיס תורם איברים אדי - לחצו כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully