וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר קובע: סיגריות אלקטרוניות מועילות להפסקת עישון בקרב בוגרים

דורון קופרשטין

4.1.2024 / 12:29

מחקר חדש במגזין הרפואי הנחשב "לנצט", מצא שסיגריות אלקטרוניות מהוות כלי יעיל להפסקת עישון בקרב מבוגרים. עורך המחקר אף קרא לגישה יותר ליברלית בהקשר לתחליף עישון זה

סיגריה אלקטרונית. ShutterStock
אלו שהשתמשו בסיגריה אלקטרונית, נטו יותר מאחרים להפסיק לעשן/ShutterStock

מחשבים מסלול מחדש - המלחמה הכלל עולמית בעישון עולה שלב. ארצות-הברית, כמו מדינות רבות אחרות שמנסות להתמודד עם מגיפת העישון נותנת יד למחקרים חדשים בתחום, אשר בודקים גישות חדשות להפסקת העישון, שלא בדרך המסורתית. הגישות הללו, שמאמצות מדינות רבות כדוגמאת בריטניה, שוודיה וניו זילנד, מעודדות מתן חלופה עבור מעשנים בגירים, במטרה להניע אותם מעישון סיגריות ולעבור לתחליפים (של אידוי או חימום טבק) עם פוטנציאל להפחתת הנזק הנגרם מעישון.

מחקר חדש, הגדול בתחום תחליפי העישון בארצות-הברית, שהתפרסם בכתב העת הרפואי "לנצט" קובע כי: "תוצאותיו מספקות ראיות נוספות לכך שלסיגריות אלקטרוניות יש פוטנציאל להועיל לבריאות הציבור על ידי הפחתת עישון וקידום הפסקת עישון".

מדובר במחקר אקראי מבוקר נטורליסטי (המדמה את ההתנהות בעולם האמיתי) הגדול ביותר שנעשה בארצות-הברית בתחום תחליפי העישון. המחקר כלל מעל 600 משתתפים ובוצע על ידי שורת חוקרים ממספר אוניבריסטאות שם, במימון מלא של המכון הלאומי לסרטן.

במחקר, קבוצת החוקרים מאוניברסיטת דרום קרוליינה ערכה ניסוי קליני מבוקר עם מעשנים בוגרים, מ-11 ערים בארצות-הברית, בעלי רמת מוטיבציה משתנה ביחס לרצון להפסיק לעשן ועם מעט מאוד ניסיון בשימוש בתחליפי עישון. בסך הכל כלל המחקר 638 משתתפים והוא נמשך חצי שנה. המחקר בוצע במימון מלא של המכון הלאומי לסרטן בארצות-הברית.

אלו שהשתמשו בסיגריה אלקטרונית - הפחיתו בעישון או הפסיקו לגמרי

מטרת המחקר היתה לבחון את השימוש וההשפעה של תחליפי עישון מופחתי נזק. הייחודיות של המחקר הוא בניסיון של החוקרים לדמות כמה שיותר נסיבות מציאותיות, ולכן הם הקפידו על שני פרמטרים. הראשון הוא לבחור אנשים בעלי רמת מוטיבציה שונה להפסקת עישון, והשני הוא להמעיט בהנחיות שניתנות למשתתפים ביחס לשימוש בסיגריות האלקטרוניות.

המחקר נערך בקרב מעשנים בוגרים (מעל 21, המעשנים 5 סיגריות ומעלה לפרק זמן של מעל שנה, וללא ניסיון קודם עם סיגריות אלקטרוניות). 638 המשתתפים חולקו לשתי קבוצות:

הקבוצה הראשונה, קבוצת המחקר, כללה 427 משתתפים וקיבלה אספקה של סיגריות אלקטורניות למשך 4 שבועות. ההנחיות שניתנו לקבוצה הראשונה היו מינימליות ביותר, שכן החוקרים שאפו לבחון את השימוש וההשפעות על הפסקת עישון, ללא כל הכוונה מצידם.

הקבוצה השניה, קבוצת הביקורת, כללה 211 משתתפים, שלא סופקו להם סיגריות אלקטורניות אבל יכלו להשתמש בכל מוצר כרצונם.

מעבר לחודש הראשון לא סופקו יותר סיגריות אלקטרוניות, אך תקופת המעקב למשתתפים נעשתה במשך 24 שבועות (חצי שנה) באמצעות שאלונים טלפוניים. המטרה העיקרית במחקר היתה לדמות את המצב בעולם האמתי שבו המעשנים חשופים לסיגריות אלקטרוניות ויכולים להחליט על דעת עצמם אם להשתמש בהן או לא, באיזה תדירות, וכמו כן מה שיעור ההפסקה או ההפחתה בשימוש בסיגריות הרגילות.

גמילה מעישון סיגריות. freepik, אלן קאר,
דווקא מועילות בגמילה מעישון. סיגריות אלקטרוניות/freepik, אלן קאר

מתוצאות המחקר עלה: 14% מהמשתתפים בקבוצת המחקר הפסיקו לגמרי את השימוש בסיגריות רגילות ו-28% הפחיתו ב-50% את כמות הצריכה היומית של הסיגריות הרגילות.

בבדיקה כעבור ארבעה שבועות:
- בין 60-70% מהאנשים עשו כבר שימוש בסיגריה אלקטרונית, 10% המשיכו לעשן סיגריות רגילות בלבד, 10% השתמשו בסיגריות אלקטרוניות בלבד, ו- 74% עשו שימוש דואלי (סיגריות רגילות וסיגריות אלקטרוניות במקביל), 1% הפסיק שימוש בשניהם.
- בקרב אלו שעישנו רק סיגריות אלקטורניות, 30.2% הפסיקו לעשן כבר בשבוע הרביעי.
- בקרב אלו שעשו שימוש דואלי בשבוע הרביעי, 5.7% הפסיקו לגמרי בשבוע 24, 59.4% עדיין עושים שימוש דואלי, 28.9% חזרו לעשן סיגריות בלבד ו-6% משתמשים בסיגריות אלקטרוניות בלבד.

בבדיקה כעבור 24 שבועות:
מתוך כלל קבוצת המחקר, 44.2% השתמשו בסיגריה אלקטרונית בלבד, ואילו-20.9% חזרו להשתמש בסיגריות רגילות בלבד.

"לסיגריות אלקטרוניות פוטנציאל להועיל למעשנים הנוכחיים"

נתון נוסף הראה שאלו שהשתמשו בסיגריה אלקטרונית בקבוצת המחקר בשבוע 12 ו-24 היו בעלי נטייה משמעותית גבוהה יותר להפסיק לעשן בהשוואה לאלו שלא השתמשו בסיגריה האלקטרונית מקבוצת הביקורת בשבוע 4.

אלו שהשתמשו בסיגריה אלקטרונית בקבוצת המחקר בשבוע 12 ו-24 היו בעלי נטייה משמעותית גבוהה יותר להפסיק לעשן בהשוואה לאלו שלא השתמשו בסיגריה האלקטרונית מקבוצת הביקורת

לסיכום, למעט מספר יוצאי דופן, המחקר הראה שהפסקה או הפחתה בהרגלי העישון של סיגריות רגילות היו לטובת אלו שעברו להשתמש בסיגריה אלקטרונית, אפילו בקרב משתמשים שהביעו מעט עניין ומוטיבציה להפסיק לעשן בתחילת המחקר. הם גם נטו יותר לדווח שהפחיתו את מספר הסיגריות ביום שנהגו לעשן, ואת מספר ניסיונות הפסקת העישון שלהם בעבר.

גם משתמשים דואלים (כאלו שהתמשו גם וגם) הראו הפחתה משמעותית בצריכת הסיגריות הרגילות. כמו כן, בקבוצה של המשתמשים הדואליים נרשם אחוז גבוה יותר של מפסיקי עישון בהשוואה לכלל קבוצת הביקורת.

כותבי המאמר מציינים שרשויות הרגולציה ממשיכות לשקול את הסיכונים של סיגריות אלקטרוניות ואת הפוטנציאל של מוצרים אלה להועיל למבוגרים מעשנים. יחד עם זאת, תוצאות המחקר הנוכחי מספקות ראיות נוספות לכך שלסיגריות אלקטרוניות יש פוטנציאל להועיל לבריאות הציבור ולמעשנים הנוכחיים.

לפיכך, דיווחו החוקרים, עבור מעשנים שלא מצליחים להפסיק לעשן באמצעות גישות מסורתיות, יש לשקול את תחליפי העישון כחלופה ראויה.

עורך המחקר: "אף אחד לא רוצה סיגריות אלקטרוניות בידי ילדים, ואנחנו צריכים לעשות כל שביכולתנו כדי לעצור את זה. אבל אנחנו לא צריכים לעשות זאת על ידי מניעת אפשרות זו ממעשנים מבוגרים שלא הצליחו להפסיק לעשן בדרכים אחרות"

מחבר המחקר הראשי ד"ר מתיו קרפנטר אמר כי "לא משנה איך הסתכלנו על זה, אלה שקיבלו את הסיגריה האלקטרונית הפגינו התנזרות גדולה יותר מסיגריות והפחתה של הנזק הבריאותי שהן גורמות, בהשוואה לאלה שלא קיבלו אותה".

המחקר חשוב בכך שהוא מספק מידע עבור קהילת בריאות הציבור וקובעי מדיניות בקבלת ההחלטה כיצד יש לנהוג ביחס לתחליפי עישון באופן כללי (חימום טבק או אידוי). "אף אחד לא רוצה סיגריות אלקטרוניות בידי ילדים, ואנחנו צריכים לעשות כל שביכולתנו כדי לעצור את זה. אבל אנחנו לא צריכים לעשות זאת על ידי מניעת אפשרות זו ממעשנים מבוגרים שלא הצליחו להפסיק לעשן בדרכים אחרות", הוסיף קרפנטר. הוא גם ציין שמספר מדינות אחרות נקטו בגישה הרבה יותר ליברלית לשימוש בסיגריות אלקטרוניות מאשר בארצות-הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully