וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם הצוותים הרפואיים זקוקים לטיפול בזמן מלחמה. אלו האנשים שמצילים אותם

בשיתוף הקריה האקדמית אונו

עודכן לאחרונה: 15.1.2024 / 9:26

יוזמה מרגשת בזמן מלחמה: ספורטתרפיסטים התגייסו לטפל בהתנדבות בצוות הרפואי בבית החולים שיבא. מהי בכלל ספורטתרפיה וכיצד היא הפכה לאחד המקצועות המבוקשים בתחום הטיפול?

רופאה מחזיקה יד של מטופלת. ShutterStock
הקושי המנטלי בהתמודדות עם התקופה המורכבת שנכפתה עלינו הובילו לעלייה בביקוש למטפלים במגוון תחומים/ShutterStock

המלחמה שפרצה ב- 7.10 הוכיחה לכולנו כמה חשובים ומשמעותיים מקצועות הטיפול בישראל - לגוף ולנפש.

הקושי המנטלי בהתמודדות עם התקופה המורכבת שנכפתה עלינו, לצד העומסים הגופניים אותם חווים רבים - חיילים ואזרחים כאחד, הובילו לעלייה בביקוש למטפלים במגוון תחומים.

אחד ממקצועות אלו הוא ספורטתרפיה - התערבות שמטרתה להקל על ההשפעות של פציעות ספורט קיימות, וכן למנוע פציעות בקרב אלו העוסקים בספורט, אבל לא רק.

בחודשים האחרונים ספורטתרפיסטים רבים נרתמו לטיפול ותמיכה באזרחים ובחיילים הנמצאים בחזית ואף בצוותים רפואיים. אחת היוזמות המרגשות היא זו של העמותה לספורטתרפיה והחוג לספורטתרפיה בקריה האקדמית אונו, לטיפול בצוותים רפואיים במרכז הרפואי שיבא.

פגשנו את הדס הנדלר - חברת הנהלה בעמותה לספורטתרפיה, אסף סנדיוק, שהוביל את היוזמה בשיבא, ופרופ' אלה בין - ראשת החוג לספורטתרפיה בקריה האקדמית אונו, לשיחה בנושא.

צוות רפואי במהלך תדרוך בבית חולים. ShutterStock
"ספורטתרפיסטים מהווים כיום חלק בלתי נפרד ממקצועות הבריאות"/ShutterStock

איך הכל התחיל?

"כבר בימים הראשונים למלחמה היה לי ברור שאנחנו, הספורטתרפיסטים, לא יכולים לעמוד מנגד, ועלינו להירתם ולעזור איפה שרק אפשר", אומרת הדס. "יחד עם ליעד ברונר, התחלנו לבדוק בקרב ספורטתרפיסטים אם יש נכונות לטיפול בהתנדבות בחיילים, בבסיסים ובבתי חולים. ההיענות הייתה אדירה - יותר ממאה ספורטתרפיסטים התגייסו", היא משתפת.

איך עלה הרעיון לטפל דווקא בצוותים רפואיים?

"השבועות הראשונים למלחמה היו מורכבים. ראיתי מסביבי את הכאב של כולם, והיה ברור לי שאני חייב לעשות משהו לגבי זה", מספר אסף. "כמה ימים לתוך המלחמה, פגשתי במקרה את יהודית גריסון, אחות אחראית ומנהלת מחלקת ניתוח יום בשיבא. דיברנו על המצב והיא סיפרה לי שהמון פצועים הגיעו לבית החולים והצוות הרפואי נדרש לעבוד מסביב לשעון, לבצע אינספור ניתוחים ולטפל במקרים מורכבים. יהודית הוסיפה שמעבר לקושי הנפשי, האינטנסיביות הזו גורמת לשחיקה פיזית ולכאב. הדברים שסיפרה גרמו לי להבין שזו למעשה עוד חזית במלחמה, הצוותים הרפואיים עובדים תחת לחץ אדיר ועושים הכל כדי להציל חיים. אמרתי לה שאני על זה, ופניתי להדס".

איך החוג לספורטתרפיה בקריה האקדמית אונו השתלב בתוך זה?

"התחלנו לברר מי יוכל להגיע לבית החולים על בסיס קבוע", אומר אסף. "מעבר לספורטתרפיסטים בוגרי הקריה האקדמית אונו, הייתה היענות גדולה גם בקרב סטודנטים משנים מתקדמות ללימודים, הם גם אלו שבסופו של דבר הגיעו מדי שבוע לטפל בצוותים הרפואיים בשיבא".

איך זה נראה בשטח? איך מטפלים בצוותים רפואיים?

"במשך למעלה מחודש וחצי הגענו פעמיים בשבוע למחלקת ניתוחי יום בשיבא עם צוות של למעלה מעשרה ספורטתפיסטים. פתחנו מיטות טיפול במחלקה, לצד פצועים שנותחו, וטיפלנו במשך שעות בצוות הרפואי במחלקה - מכוח עזר, דרך אחיות ועד רופאים מנתחים. הטיפול שלנו התמקד בעיקר בשחרור מתחים, הרפיה של שרירים וטיפול בנקודות כאב", מספר אסף.

פרופ׳ אלה בין, ראש החוג ללימודי ספורטתרפיה, הקריה האקדמית אונו. יח"צ,
פרופ׳ אלה בין, ראש החוג ללימודי ספורטתרפיה, הקריה האקדמית אונו/יח"צ

קיבלתם תגובות על הפעילות שלכם?

אסף משתף: "קודם כל, ראינו את השינוי בעיניים. אנשי צוות ורופאים שהגיעו אלינו מותשים וכאובים, קמו אחרי הטיפול עם אנרגיות חדשות. מעבר לזה קיבלנו פידבקים מדהימים. אנחנו מדברים על אנשים שהעבודה שלהם היא לטפל באחרים, ומגיע רגע שרופא או אחות אומרים לנו שהם מרגישים שרואים אותם ואת הצרכים שלהם, ונותנים להם מענה. הידיעה שיכולנו לתמוך בצוות רפואי וכתוצאה מכך הם אמרו שיכלו להעניק טיפול בצורה הטובה ביותר הייתה פשוט מרגשת".

מה המקום של מטפלים בספורתרפיה בישראל כיום?

"ספורטתרפיסטים מהווים כיום חלק בלתי נפרד ממקצועות הבריאות, לצד קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק ופיזיותרפיסטים, ובימים קשים אלה, יש להם תפקיד חשוב בתמיכה בחזית ובעורף", אומרת פרופ' אלה בין, ראשת החוג לספורטתרפיה בקריה האקדמית אונו. "הטיפול שמעניק הספורטתרפיסט באמצעות שימוש בטכניקות ידניות עוזר להפיג מתחים וכאבים פיזיים ונפשיים, לשפר את זרימת הדם ולעודד החלמה. במסגרת לימודי התואר הראשון בספורטתרפיה - היחיד מסוגו באקדמיה בישראל, עוברים הסטודנטים הכשרה ייעודית ולומדים כיצד להתאים פעילות גופנית למטופלים הסובלים מפציעות שונות וכיצד להשתמש בטכניקות טיפוליות לשיפור מצבם. אני גאה בשיתוף הפעולה של הבוגרים והסטודנטים שלנו ובטיפול המסור שהם מעניקים בהתנדבות בימים אלו, ומאמינה שמקומם כמטפלים ילך ויגדל בשנים הבאות".

יום פתוח לתואר ראשון בספורטתרפיה יתקיים ב - 15.1.24, בשעה 17:00, קמפוס קריית אונו.

בתכנית: מפגש עם ראש החוג, ייעוץ אישי, מידע על תכנית הלימודים, תנאי הקבלה, שכ"ל, מלגות ועוד.

ביום הפתוח יינתנו 50% הנחה בדמי הרישום לתואר.

בשיתוף הקריה האקדמית אונו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully