וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחלה הזו נפוצה בתקופת החורף בילדים. כך תזהו אותה

ד"ר רונן מוסרי

עודכן לאחרונה: 3.1.2024 / 9:23

רגע לפני שאתם רצים לרופא לבקש אנטיביוטיקה כדי שתקראו את כל מה שחשוב על דלקות אוזניים בילדים

דלקת אוזניים. ShutterStock
דלקות אוזניים יכולות להיות מסוכנות/ShutterStock

החורף חזר, ובין המחלות השונות דלקות אוזניים נפוצות בקרב ילדים. חוסר האונים והסבל של הילדים עלול לשלוח את ההורים מיד לבקש אנטיביוטיקה מהרופא. אז רגע לפני שאתם רצים לרופא, ד"ר רונן מוסרי, מומחה לרפואת ילדים במכבי שירותי בריאות, מסביר על סוגי דלקות האוזניים הנפוצות, כמה דלקות אוזניים יכולות להיות מסוכנות ומתי חשוב לפנות לרופא.

מה קורה באוזן בזמן דלקת?

ישנם שני סוגים עיקריים של דלקות אוזניים:
הראשון - דלקת חיצונית, שקורית בתעלת האוזן וקשורה בעיקר להצטברות נוזלים. דלקת מסוג זה נראה פעמים רבות בקיץ, בעקבות בילויים בים או בבריכה. הטיפול בדלקת חיצונית פשוט יחסית ונעשה בדרך כלל בעזרת טיפות.

סוג שני של דלקת מתרחש באוזן התיכונה - חלל סגור בפנים האוזן עם פתח אוורור אחד שמוביל לאף. לכן, במקרים של דלקות באוזן הפנימית נבחין לרוב גם בגודש באף ובהתאם, טיפול תרופתי או שטיפה מרובה עם מי מלח יכולים לעזור לדלקת זו לחלוף, וזאת לעומת טיפות שאינן מועילות כאן. כאשר הדלקות חוזרות ונשנות או שחלה ירידה בשמיעה (קורה לרוב אצל ילדים), נשקול הליך כירורגי של ניקוב חור בעור התוף (כפתורים), כדי לאוורר את האוזן מהנוזלים הכלואים.

האם דלקת באוזן יכולה להיות מסוכנת?

דלקת פנימית באוזן התיכונה מסוכנת יותר מדלקת חיצונית ודורשת זהירות רבה בטיפול, מאחר וקיימת קרבה גדולה יותר בין הזיהום למוח. שני חיסונים הקיימים היום לילדים נגד דלקת קרום המוח, עוזרים בנושא זה כאשר הם מפחיתים בין היתר גם זיהומים באוזן, הקשורים באותם חיידקים. הודות לכך, נדרשת פחות מעורבות בטיפול אנטיביוטי, שרופאים אינם ששים להשתמש בו.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

האם ילדים באמת רגישים הרבה יותר לדלקות אוזניים?

אצל ילדים גם צינור האוורור מהאוזן התחתונה וגם תעלת האוזן צרים הרבה יותר, ולכן הם בסיכון גבוה יותר לסבול מדלקות אוזניים.

מדחום עם טמפרטורה מעל 38 מעלות. ShutterStock
התסמינים לדלקת אוזניים יכולים להיות מבלבלים/ShutterStock

איך אפשר לאבחן בבית דלקת אוזניים?

התסמינים לדלקת אוזניים יכולים להיות מבלבלים. הרבה ילדים בכלל לא חווים כאב באוזניים בזמן דלקת אלא מפתחים חום גבוה או סובלים מגודש באף שיכול להתבטא בנחירות. במידה ואחד מתסמינים אלו חוזר או מתמשך, חשוב לגשת לבדיקת רופא.

במקרה של תינוקות, חשוב לשים לב אם הם בוכים במצב שכיבה ולעומת זאת, מחפשים להיות על הידיים ולישון במצב מאונך. במצבים אלו ככל הנראה הילדה או הילד חווים לחץ באוזן או מתקשים לנשום, וזאת בעקבות דלקת. במקרים מסוג זה, האכלה במצב שכיבה עלולה להחמיר את המצב.

קסמי אוזניים זה אסון!

השעווה הנמצאת בתוך האוזן מסייעת לה לשמור על סביבה לחה ומשומנת ולמנוע זיהומים באזור. כאשר השעווה מתלכלכת ומצטברת, האוזן מוציאה אותה בעצמה בעזרת מנגנון ניקוי אוטומטי. לעומת זאת, ניסיון עצמאי לניקוי האוזניים בעזרת קיסמים, עושה בדיוק את הפעולה ההפוכה: מקלות האוזניים דוחפים את השעווה המלוכלכת חזרה פנימה, מה שעלול להוביל להצטברות לא רצויה של שומן ובהתאם - לפגיעה בעור התוף, לזיהומים ולבעיות רבות נוספות שמקורן באוזניים.

אם אתם בכל זאת מתעקשים לנקות את האוזניים, מומלץ לעשות זאת בתדירות נמוכה דרך שאיבה מקצועית אצל רופא אף אוזן גרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully