וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התועלת לחטופים וגם לחיילים, אם נהרוס פחות תשתיות בעזה

דורון קופרשטין

עודכן לאחרונה: 3.1.2024 / 15:28

"ככל שבעזה תנאי התברואה יהיו גרועים יותר - כך זה ייסכן את 130 החטופים וגם את החיילים שלנו", אומר חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, שנחשף למחלות ולזיהומים שהביאו איתם החטופים ששבו. "הם חזרו עם מצבים מסכני חיים בגלל המצב שם"

בווידאו: חלוקת סיוע הומינטרי לתושבי חאן יונס/צילום: רויטרס

"התפרצות מחלות בקרב האוכלוסייה האזרחית בעזה מסכנת אותנו", אומר לוואלה בריאות פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור וראש מערך הרפואה במטה משפחות החטופים. "זה לא אינטרס ישראלי שיהיו מגיפות בעזה. בניגוד לדבריו השגויים של האלוף במילואים גיורא איילנד ופרשנים אחרים, אנחנו צריכים לדאוג שלא יהיו מגיפות בעזה. זה פוגע בחיילים שלנו, אבל בעיקר - זה פוגע בחטופים. יש לנו שם 130 חטופים, סיטואציה שמעולם לא היינו בה. צריך לשמור על החיים שלהם".

איך זה פוגע בחטופים?

"אנחנו רואים את זה מאלו שחזרו. בגלל המצב התברואתי הירוד שם, בעיקר אם שוהים במנהרות, ללא איוורור נאות, אנשים חזרו עם סלמונלה וחיידקי מעיים אחרים, כינים, סקאביאס. ויש את הזיהומים החמורים שכמה מהחטופות חזרו איתם מכיוון שהפציעות שלהם לא טופלו כמו שצריך בזמן אמת. מדובר בזיהומים פולשניים מסכני חיים שחדרו לדם ולעצמות והצריכו ניתוחים. החטופים הרבים שעדיין שם עלולים למות מהמחלות האלו בהיעדר טיפול".

ומה לגבי החיילים?

"הם גם מושפעים מזה, אם כי בצורה פחות בולטת, כי את המים והמזון הם מקבלים מישראל. אבל ראינו התפרצות של חיידק השיגלה (הגורם לדיזנטריה ומעלה את הסיכון ללקות בדלקת קרום המוח, ד.ק.) בגדוד בעזה. כן, אנחנו רואים מדי פעם שיגלה בישראל, אבל הרבה זמן לא היתה התפרצות של שיגלה בגדוד צבאי. זה תוצאה ישירה של מצב תברואתי ירוד. אנחנו יודעים שהצבא צועד על קיבתו, ולכן כשיש התפרצות שגורמת להרעלת קיבה, הצבא יתקשה לצעוד.

מבנה שנהרס בתקיפות חיל האוויר בעיר רפיח שבדרום רצועת עזה, 19 בדצמבר 2023. רויטרס
מבנה שנהרס בתקיפות חיל האוויר בעיר רפיח שבדרום רצועת עזה, 19 בדצמבר 2023/רויטרס

"סיכון נוסף של החיילים שאסור להתעלם ממנו מגיע ממבני האסבסט הרבים בעזה, שצה"ל מפציץ וחלקיקי החומר המאוד רעיל הזה עפים לכל כיוון. זו סכנה ממשית. כדי להגן על בריאות הצבא, צריך להגן על בריאות המקום בו הצבא נמצא. זה אינטרס ישראלי. מי שמערב שיקולים פוליטיים מתוך תפיסת עולם לא מקצועית, עושה פוליטיקה זולה שעלולה לעלות לנו ביוקר".

אנחנו במלחמה, קשה לעבוד במצב כזה עם פינצטה.

"ברור לי שבמלחמה, כשחוטבים עצים עפים שבבים. אי אפשר לשמור על התברואה בעזה כפי שהיתה לפני המלחמה, וברור ששיקולים מבצעיים גוברים על אחרים. אבל חייבים להתייחס גם לשיקולים הבריאותיים".

אתה מרגיש שלא שמים על זה דגש?

"יש רטוריקה של פרשנים, ולפעמים של שרים מסוימים בממשלה, שמתייחסת לתברואה ולמגיפות, שצריך לעודד את זה. דבר כזה מנוגד למדיניות הבטחונית והבריאותית של ישראל. זה יחזור אלינו כמו בומרנג. ראינו למשל ששפכים לא מטוהרים שנשפכו לים בעזה והגיעו למתקני ההתפלה בדרום הארץ, גרמו להשבתה שלהם. אני יודע שבמבצעים קודמים היה מאמץ שלא לפגוע במתקני טיהור שפכים. הפעם זה שונה כי מדובר במלחמה בעצימות גבוהה וקשה להקפיד על הכללים האלו, אבל הכללים האלו שומרים גם עלינו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully