וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יאן מזרחי ועו"ד שירי גליקמן: מה שחשוב להכיר לפני ניתוח

מוגש מטעם yannsclinic

עודכן לאחרונה: 1.1.2024 / 13:53

האם טיפול שמרני כמו אוסטאופתיה יכול באמת להחליף ניתוח ואיך רשלנות רפואית קשורה לכל הסיפור? יאן מזרחי ועו"ד שירי גליקמן במאמר מרתק ששווה לקרוא לפני שאתם קובעים ניתוח

אנשים רבים סובלים במהלך חייהם מבעיות רפואיות אורטופדיות ונוירולוגיות שונות כגון פריצת דיסק, מיגרנות, שיתוק בפנים ועוד, בעיות הגורמות לכאבים כרוניים. כאשר הכאבים עיקשים ומתמשכים, הם יכולים להקשות על התפקוד היומיומי ומצריכים פניה לגורם רפואי, לצורך בירור מקור הבעיה וניסיון טיפול. הבעיה מתחילה כאשר הדבר הראשון שהרופאים עושים הוא להמליץ מיד על ביצוע ניתוח, זאת מבלי להציע למטופל פתרונות אחרים היכולים לשפר את מצבו מבלי להזדקק לניתוח. יאן מזרחי, ד"ר לאוסטאופתיה, ועורכת דין שירי גליקמן, המתמחה בתביעות רשלנות רפואית, ישבו לספר לנו על המידע החשוב והחסר שהרופאים לא תמיד מספרים לנו ואיך הוא יכול לחסוך לנו עוגמת נפש, נזקים רפואיים וזמן יקר.

יאן מזרחי בטיפול אוסטאופתי.
יאן מזרחי בטיפול אוסטאופתי

יאן מזרחי הוא ד"ר לאוסטאופתיה, אשר מתמחה בטיפול בכאב ובבעיות אורטופדיות , בוגר אוניברסיטת COP בצרפת. האוסטאופתיה הינה התמחות רפואית לטיפול באמצעות הידיים, שיכולה לפתור בעיות של חוסר איזון ושיבוש תנועתי בחלקים שונים בגוף האדם. השיטה יכולה לטפל בסוגים שונים של כאבים כמו כאבי ראש, כאבי גב, בעיות נוירולוגיות, פריצות דיסק ועוד. הטיפול אינו פולשני ולא דורש שום הליך כירורגי כמו הרדמה או סיכונים וסיבוכים הכרוכים בניתוח. "האוסטאופת הוא המוסכניק של הגוף, שדואג להחזיר את הגוף למצבו הטבעי ולאיזון תנועתי תוך זמן קצר." מסכם יאן.

יאן מזרחי הגיע לארץ מפרובנס לפני 4 שנים. "בצרפת האוסטאופת הוא אחד ההתמחויות הרפואיות בעל סמכות לתת דיאגנוזה בקו ראשון , בדומה לרופא, בעל הסמכת ד"ר (D.O)" מסביר יאן.

ישנם מצבים רבים בהם רופאים מפנים מטופל לפיתרון הניתוחי,במצבים כאלו, כדאי שהמטופלים יבצעו בירור מעמיק לגבי מגוון אפשרויות הטיפול. לחלק גדול מהבעיות קיימות שיטות טיפול שמרניות שאינן מחייבות התערבות כירורגית וביצוע ניתוחים. מטופלים רבים סבורים כי הבעיה שלהם קשה ומורכבת וממהרים לבצע ניתוח, מבלי שהם יודעים כי ייתכן שקיים פיתרון פשוט יותר לטיפול בבעיה הרפואית ממנה הם סובלים. טיפול אוסטאופתי, הנחשב לטיפול שמרני ויעיל, הוא אחת מהאפשרויות הקיימות.

עו"ד שירי גליקמן. עו"ד שירי גליקמן,
עו"ד שירי גליקמן/עו"ד שירי גליקמן

עו"ד שירי גליקמן, המתמחה בתחום הרשלנות הרפואית מסבירה כי כל ניתוח כרוך מטבעו בסיבוכים וסיכונים רבים, שאם יתרחשו בניתוח עשויים לגרום למטופל נזקים רבים ולהשאיר אותו עם נכות לכל החיים. נזקים אלו, באם התרחשו, לא מעידים בהכרח על רשלנות בניתוח. יש מקרים רבים בהם הניתוח בוצע על ידי המנתח באופן מצויין וללא דופי, אך עדיין סיבוכים אלו עלולים להתרחש ואינם תלויים באופן ביצוע הניתוח אלא בגורמים אחרים שאינם קשורים למנתח (למשל: הרקע הרפואי של המטופל, אופן ההחלמה שלו, זיהום שיכול להתרחש בכל ניתוח וכו'). אנשים רבים שארע להם נזק במהלך הניתוח, מבינים כי מדובר בסיבוך מוכר של הניתוח וחושבים שאם מדובר בסיבוך של הניתוח לא ניתן כלל לתבוע על רשלנות. אך מה שאנשים רבים לא יודעים, הוא שגם אם הנזקים שנגרמו במהלך הניתוח מהווים "סיבוך מוכר", אין הדבר מעיד כי כלל לא היתה רשלנות במקרה שלהם. פעמים רבות הרשלנות היא בעצם ההפניהלניתוח ולא בהכרח במהלכו. אם מטופל סובל מבעיה רפואית שניתן לטפל בה באמצעות טיפול שמרני, הרי שהמלצת רופא לבצע ניתוח (הכרוך מטבעו בסיכונים רבים), והצגת הפיתרון הניתוחי כפיתרון הטיפולי היחיד מבלי ליידע את המטופל כי קיימת אפשרות לנסות קודם טיפול שמרני וקל יותר, עלולה להוות רשלנות.יש מקרים שאכן אין מנוס מניתוח אך יש מקרים רבים שבהחלט טיפול שמרני יכול לפתור את הבעיה הרפואית ולמנוע את הצורך בהליך כירורגי מורכב.

יאן מזרחי מספר "טיפלתי בחולה שסבל בתסמונת בל, שיתוק של השרירים של הפנים, וזה השפיע על העין שלו עד כדי כך שהוא לא היה יכול לסגור את העין. הרופאים אמרו שיעשו ניתוח שיאפשר סגירה של העין. בטרם ביצע את הניתוח, המטופל הגיע אלי והתחלנו בביצוע סדרה של טיפולים הכולליםטיפולי רקמות על מנת להחזיר את הפעילות של מערכת השרירים בפנים. הטיפול עזר ולאחריו המטופל לא היה צריך לעבור ניתוח. כך טיפול שמרני בלבד הצליח למנוע את הצורך בניתוח ואת הסיבוכים הכרוכים בו"

כיצד הרשלנות באה לידי ביטוי בפועל?

עו"ד שירי גליקמן מסבירה כי כאשר מטופל מגיע לרופא, על הרופא לבצע בירור מעמיק לבעיה, לנסות לברר את המקור לבעיה ולאחר ביצוע הבירור והאבחון, חובה על הרופא ליידע את המטופל בדבר כל אפשרויות הטיפול העומדות בפניו, הסיבוכים והסיכונים הכרוכים בכל שיטה ושיטה והיתרונות והחסרונות של כל שיטה טיפולית. כך, המטופל יכול לשקול מהו הטיפול אותו יסכים לבצע על כל יתרונותיו וחסרונותיו. כל אלו, הינם חלק מחובת הגילוי של הרופא כלפי המטופל ואי יידוע המטופל באפשרויות הטיפול העומדות בפניו מהווה הפרה של חובת הגילוי שהרופא חב כלפי המטופל. אם רופא ממליץ למטופל על ביצוע ניתוח מבלי שהוא מסביר לו את הסיכונים הכרוכים בניתוח ובלי שהוסבר לו על כל אפשרויות הטיפול האפשריות לטיפול בבעיה הרפואית ממנה הוא סובל, הרי שגם אם המטופל חתם על טופס הסכמה לניתוח אין הדבר מעיד כי אכן הסכים הסכמה מדעת מלאה לניתוח, שכן המידע שניתן לו אודות הניתוח והחלופות לניתוח הוא מידע חסר . גם הפסיקה מכירה בכך שפעמים רבות קיימת חתימה על טופס הסכמה לניתוח, אך זאת מבלי שניתן למטופל לקרוא את תוכנו של טופס ההסכמה (המפרט אודות הסיבוכים והסיכונים הכרוכים בניתוח) ומבלי שהוסבר למטופל כי יוכל לבצע טיפול אחר שייתכן וישפר את מצבו וימנע את הצורך בניתוח.

לעניין חובת הגילוי של רופא, מתייחסת גם השופטת י. וילנר בת"א (מחוזי חיפה) 869/06 אסתר כהן נ' שרותי בריאות כללית (פורסם באתר "נבו", מיום 20.10.2009, פיסקה 67):

"יש לשים לב - אין מדובר במקרים אלה בטיפול רפואי רשלני, אלא בהפרת חובת הגילוי של הרופא כלפי המטופל. ההתרשלות במקרה זה מתבטאת בכך שלא ניתן הסבר טרם הטיפול. לפיכך, על אף שלא הוכחה כל רשלנות בעצם ההליך הטיפולי, די באי מתן הסבר כדי לקיים את עוולת הרשלנות, ובלבד, כאמור, שמתקיים הקשר הסיבתי בין אי מתן ההסבר לבין הנזק.

מכאן, שאנו נדרשים לדוקטרינת ההסכמה מדעת רק במקרים בהם לא הוכחה התנהגות רשלנית בנוגע לעצם הטיפול הרפואי, שהרי, אם הוכחה רשלנות בטיפול עצמו, ממילא, אין מקום להיזקק לדוקטרינת ההסכמה מדעת שהיא אינהרנטית להתרשלות בטיפול הרפואי. ברור כי התנהגות רשלנית (לגבי עצם הטיפול הרפואי) נעשית בנסיבות של העדר הסכמה מדעת."

קביעתה זו של כבוד השופטת וילנר, הינה אחת מבין פסקי דין רבים הדנים בנושא ההסכמה מדעת ובחובתו של הרופא ליידע את המטופל בכל אפשרויות הטיפול, הן השמרני והן הניתוחי.
לפיכך, במקרים של בעיה אורטופדית, על הרופא ליידע את המטופל הן בדבר אפשרויות הטיפול השמרני והן הטיפול הניתוחי. כך יוכל המטופל לבחור האם הוא מעוניין קודם לנסות טיפול שמרני או לחילופין ללכת ישר לניתוח, עם כל הסיבוכים והסיכונים האפשריים הכרוכים בו. באם הרופא מציע למטופל טיפול שמרני קודם, ייתכן וניתן יהיה להימנע מהניתוח ולהביא להחלמה ללא כל בעיה. העדר דיון עם המטופל אודות דרכים חלופיות לטיפול שאינו כרוך בפעולות כירורגיות אשר יכולות לחשוף את המטופל לסיכונים, מהווה הפרה של חובת הזהירות המוטלת על הרופא.

מדוע רופאים מציעים ניתוח על פני טיפול שמרני?

יאן מזרחי טוען שהסיבה לכך היא שבארץ תחום האוסטאופתיה פחות מוכר, גם לרופאים ואורתופדים, ולכן מראש האופציה הראשונה שעולה להם היא ניתוח.

למרות שאוסטאופתיה הינה תחום רפואי הקיים כבר למעלה מ-100 שנים בעולם, ובמדינות רבות הסמכת אוסטאופתים מתבצעת במוסדות אקדמיים מוכרים, ומצריכה השלמת תואר בוגר באוסטאופתיה לכל הפחות (B.Ost), בישראל רופאים רבים כלל אינם מודעים לשיטת טיפול זו.

יאן מזרחי מספר על מטופל שסבל קשות מכאבים במפרק הירך והגבלה בתנועה עקב ניתוח שעשה בגיל צעיר. המטופל הגיע ברגע האחרון לפני ניתוח נוסף שהומלץ לו לעבור. כבר לאחר שני טיפולים בלבד אצל יאן מזרחי הרגיש שהוא מסוגל שוב לעמוד על הרגל והכאבים פחתו משמעותית.

האם טיפול שמרני כמו אוסטאופתיה יכול באמת להחליף ניתוח?

יאן מזרחי, ד"ר לאוסטאופתיה ומומחה להנדסה של הגוף, מקבל במרפאתו מטופלים רבים אשר סובלים מבעיות אורטופדיות ומצליח להצילם מניתוח למרות שזה הוצע להם על ידי רופא אחר כ"פיתרון היחידי היעיל". יאן טוען כי יצא לו לטפל במספר מקרים בהם ההתערבות שלו הייתה הכרחית ואף הצילה אנשים ממקרים רפואיים קיצוניים שלא היה בהם שום צורך בניתוח מלכתחילה.

"טיפלתי במישהי עם שחיקה וכאבים בברכיים, עם כאבי תופת ובלי יכולת ללכת. המטופלת עמדה לפני ניתוח בשני הברכיים. טיפלתי בה והיא יצאה מזה לחלוטין. לאחר סדרת טיפולים והכוונה לאימונים אישיים לחיזוק הרגל, המטופלת חזרה לתפקוד מלא ללא צורך בניתוח. בעלה, שגם עוסק ברפואה, אמר שהוא לא ידע מה זה אוסטאופתיה לפני שהוא חקר את הנושא, אבל הוא רצה לנסות הכל, על מנת להימנע מניתוח".

מטופל נוסף, הגיע למרפאה של יאן מזרחי עם פריצת דיסק חמורה, ללא יכולת ללכת או לשבת, רק לשכב. הרופאים המליצו על ניתוח. בתום סדרת טיפולים המטופל חזר לתפקוד מלא וכיום מגיע לטיפולי תחזוקה בלבד אחד לחודשיים והוא אינו זקוק יותר לשום ניתוח.

עו"ד גליקמן מטפלת בתביעות רבות של מטופלים שהופנו לניתוח במהלכו נגרמו להם נזקים שהחמירו את מצבם והותירו אותם עם נכות לצמיתות, זאת מבלי שהוצע להם טיפול שמרני קודם לכן. בשיחה עם עו"ד גליקמן הדגישה כי הלקוחות חוזרים ואומרים לה כי לאורך כל הדרך הצוות הרפואי הציג להם כאילו הניתוח הוא "הפיתרון היחידי"לבעייתם, והם מדגישים כי לו היו יודעים שיש אפשרות לטיפול שמרני כפיתרון לבעיה הרפואית ממנה סבלו, בוודאי היו מנסים קודם את אותו טיפול שמרני ולא ישר מבצעים את הניתוח.

המקרים שמובאים בכתבה זו, הם מיעוט מתוך המקרים הרבים אשר בהם יאן מזרחי עזר למטופלים להימנע מניתוח ומהסיבוכים הכרוכים בו באמצעות מספר טיפולים בודדים ופשוטים באמצעות טיפול אוסטאופתי.

לסיכום, לפני שאתם פונים לביצוע הליך ניתוחי, מומלץ לבדוק אלטרנטיבות ולקבל חוות דעת נוספת ולבחון האם קיימות אפשרויות טיפול שמרניות לבעיה שלכם. ישנם מקרים בהם ניתוח יהיה הכרחי, אולם גם אם קייםסיכוי קטן , כדאי כמובן לנסות.

למידע נוסף על יאן קליניק ועל אוסטאופתיה:

אתר
פייסבוק
אינסטגרם

מוגש מטעם yannsclinic
  • עוד באותו נושא:
  • אוסטאופת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully