וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גזר הוא ירק מאוד מזין, אבל יש דרך אחת מאוד בריאה לצרוך אותו

ד"ר מאיה רוזמן

עודכן לאחרונה: 1.1.2024 / 9:48

כשמדברים על גזר כולם חושבים על שיפור הראייה, אבל לירק הטעים והבריא הזה יש עוד הרבה יתרונות שחשוב לא לפספס

כל מה שאתם צריכים לדעת על סיבים תזונתיים/מערכת וואלה!

גזר הוא הנשנוש הפופולרי ביותר בדיאטה. הוא קריספי, טעים ומתוק, בריא וגם דל קלוריות. מה שחשוב לזכור הוא שיש יתרונות בריאותיים רבים של הגזר, וכדאי לשלב אותו בתפריט, בעיקר בימי החורף. ויש כמה סיבות לכך:

1. מונע חדירת וירוסים לגוף
הגזר הוא "מלך" ויטמין A של הירקות. הצבע הצמחי הכתום בטא-קרוטן, הוא חומר המוצא לוויטמין A בגוף. ויטמין A חשוב למערכת החיסון, אבל הייחודיות שלו היא שהוא משפיע על כדוריות מערכת החיסון שנמצאות בריריות של מערכת הנשימה, ובכך עוזר לגוף למנוע כניסה של וירוסים לגוף. זו עובדה סופר חשובה בימים אלו בהם כמעט כולנו נדבקים במחלות ויראליות.

חשוב לשלב גזר אחד ליום לפחות בתפריט היומי ואפשר גם גזר מבושל או אפוי כי ויטמין A יחסית עמיד לחום.

כמות ויטמין A בגזר היא הגבוהה ביותר מבכל הירקות הכתומים. בגזר אחד בינוני עד גדול יש יותר ויטמין A ממה שמבוגר צריך ליום, וכמעט פי 2 ממה שילדים צריכים.

הכנת סלט גזר בשום ושקדים. הילה קריב
הכנת סלט גזר בשום ושקדים/הילה קריב

2. מונע יובש בעור בחורף
ויטמין A בגזר חשוב לשמירה על הלחות בעור שלנו, וזה חשוב במיוחד בימי החורף בהם מרגישים שהעור נוטה להתייבש.

בהקשר נוסף של העור, ויטמין A עוזר בהאטת תהליכי הזדקנות, וגם מפחית אקנה ופיגמנטציה בעור. כדאי לשים לב לעובדה שתרופות לטיפול באקנה מבוססות על כמות עצומה של נגזרת של ויטמין A עקב השפעה זו.

3. ראיית לילה
כולנו יודעים שחשוב לאכול גזר לראייה טובה, אבל חשוב לציין שוויטמין A דרוש בעיקר ליכולת של העין להסתגל לתנאי חושך. ברגע שעוברים מאור לחושך מוחלט, לוקח כמה שניות עד שאפשר לראות גם בחושך. ויטמין A בגזר דרוש בדיוק לשניות אלו וליכולת לראות היטב בכל עוצמה של תאורה. מרק כתום כל יום הוא פתרון מושלם לצורך כך בימי החורף.

4. לא מתקלקל ולא מאבד ויטמינים לאחר חיתוך
יתרון נוסף של הגזר הוא שאפשר להכין מראש לכל מטרה, ויטמין A לא מתפרק והערך התזונתי של הגזר לא מתקלקל. אפשר לחתוך למקלות, אפשר להכין מראש כמות גדולה של גזר מגורר, ולשמור במקרר. הוא נשאר קריספי ימים רבים ויכול להוות תוספת מצוינת לכל סלט בזמן דיאטה, לכל קופסת ירקות שלוקחים לדרך ואפילו לסלט פירות משודרג.

בונוס: טיפ לשיפור ספיגה:
לספיגה טובה של ויטמין A בצורתו הצמחית בטא-קורטן, צריך שיהיה שומן בארוחה, ולכן כדאי להוסיף שמן איכותי או טחינה לסלט, אבל אם הארוחה מכילה כבר מזון עם שומן כמו ביצה, אגוזים או גבינה - זה מספיק ואין צורך להוסיף עוד שומן במיוחד.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

האם מסוכן לאכול יותר מדי גזר?

האם יש דבר כזה עודף גזר או צריכת ירקות כתומים אחרים? חשוב לשים לב לשני דברים:

הדבר הראשון הוא העובדה שוויטמין A הוא מסיס שומן, זה אומר שאם אוכלים עודף שלו, העודף לא מופרש החוצה בשתן כמו בויטמינים מסיסי מים, אלא נאגר בגוף. קודם בכבד, ואז בעור וברקמות אחרות.
הדבר השני הוא שיש הבדל משמעותי בין ויטמין A ממקור מן החי, לבין זה שמגיע מן הצומח - בטא קרוטן. עודף ויטמין A מהצומח - בטא קרוטן - אינו מסוכן. אפשר לנשנש גזר חופשי במשך היום, באופן כללי וכמובן בזמן דיאטה.

ד"ר מאיה רוזמן היא תזונאית קלינית ויועצת מדעית למועצת הצמחים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully