וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מפסיקים לנחור? 10 שאלות הבריאות המובילות בגוגל לשנת 2023

עודכן לאחרונה: 31.12.2023 / 9:19

שאלות הקשורות לדלקת גרון, כולסטרול ונפיחות - ממוקמות בראש רשימת השאלות הרפואיות המובילות בגוגל. אילו נושאים נוספים עניינו אתכם - ומהן התשובות לכל נושא. הרשימה המלאה

איריס קול מראיינת את ד"ר ארי דירוא בנושא נחירות אצל ילדים/מערכת וואלה

כשליש מאיתנו מנסים לאבחן את עצמם ולקבל עצות רפואיות מחיפושים בגוגל. ענקית מנועי החיפוש מפרסמת, לכבוד סוף השנה, את 10 השאילתות המחופשות ביותר ברשת. ויש גם תשובות והסברים.

1. "כמה זמן דלקת גרון מסוג סטרפטוקוקוס מדבקת?"

מספר המקרים של דלקת גרון, זיהום בגרון ובשקדים שנגרמו על ידי קבוצת החיידקים סטרפטוקוקוס A, עלו בארצות הברית ב-2023. בפברואר השנה, מספר המקרים בארצות-הברית היה גבוה ב-30% מהזמן המקביל ב-2017, לפי נתוני ה-CDC.

"משך הזמן שסטרפטוקוקוס מדבק תלוי בשאלה אם האדם נוטל אנטיביוטיקה או לא", אומר ד"ר מארק סיגל, פרופסור קליני לרפואה וכתב הבריאות של רשת הטלוויזיה פוקס. "אם אתה לוקח אנטיביוטיקה, סביר להניח שכבר לא תהיה מידבק תוך יום עד יומיים. אם אתה לא לוקח אנטיביוטיקה (או אם האבחנה הוחמצה), אז אתה יכול להיות מידבק במשך שבועות".

ילד פותח פה גדול עם גרון אדום. ShutterStock
מאוד מידבקת. דלקת גרון/ShutterStock

2. "עד כמה דלקת גרון מידבקת?"

דלקת גרון היא "מידבקת מאוד", אומר ד"ר סיגל, "במיוחד בתחילת ההדבקה. זה מתפשט בקלות על ידי הפרשות וטיפות. זה יכול גם להתפשט באוויר עם התעטשות או שיעול".

על פי אתר המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן ניתן להפיץ את החיידקים באמצעות טיפות נשימה בזמן דיבור, שיעול או התעטשות או כשחולקים כוס שתייה או מזון. פצעים נגועים על העור הם מקור פוטנציאלי נוסף להתפשטות המחלה".

3. "איך מורידים כולסטרול?"

כמעט שניים מכל חמישה מבוגרים בעולם סובלים מכולסטרול גבוה, שנחשב כ-200 מיליגרם לדציליטר או יותר. כאשר כולסטרול מצטבר בדפנות העורקים, הסיכון למחלות לב ושבץ מוגבר.

"בעוד שלגנטיקה יש השפעה מסוימת על רמות הכולסטרול, בחירות תזונתיות לקויות יחד עם אורח חיים יושבני עלולים לגרום לעלייה", אומר ד"ר ברט אוסבורן, נוירולוג מפלורידה ומומחה לאריכות ימים.
כדי להפחית את הכולסטרול, מוסיף ד"ר אוסבורן, "צריך לאכול מזון עם אינדקס גליקמי נמוך, דיאטה אנטי דלקתית, וכן להתאמן ארבע עד חמש פעמים בשבוע.

"אני ממליץ על משטר המורכב משומנים אנטי דלקתיים כמו שמן זית, שמן זרעי פשתן, אבוקדו ואגוזים, ירקות עליים ושעועית, וחלבון מעוף, הודו, דגים וביצים (מגבלה של ארבע ביצים שלמות מדי יום)", הוא אומר.

לצורך פעילות גופנית, ממליץ ד"ר אוסבורן לבצע אימונים אירוביים לפחות פעמיים בשבוע, בעצימות של 70% מהדופק המרבי שלכם (הערכה כמעט מדויקת ניתן לקבל אם מפחיתים את הגיל שלכם מ-220).

"התוצאות יגיעו מהר מאוד", אומר ד"ר אוסבורן, "אם אוכלים כמו שצריך, תרזו מהר מאוד, הגוף שלכם יהיה שרירי יותר והכולסטרול הרע שלכם ירד. שם טמונה הבריאות - בביוכימיה שלכם".

4. "מה עוזר לנפיחות בבטן?"

נפיחות נתפסת בדרך כלל כ"בעיה מינורית ונסבלת במערכת העיכול", אומרת מלאני אבלון, משפיענית אמריקאית בתחום הבריאות. עם זאת, במקרים מסוימים, טיפול במקור הנפיחות יכול גם לשפר את הבריאות הכללית.

"מזונות העשירים באוליגוסכרידים, דו-סוכרים, חד-סוכרים ופוליאולים יכולים להיות קשים לעיכול עבור חלקנו". במקרים כאלו ממליצה אבלון על דיאטתFODMAP , שלדביה מסייעת לעיתים קרובות להקל על נפיחות.

דוגמאות למזונות עתירי FODMAP הם שעועית, עדשים, חיטה ופירות וירקות שונים. תוספת עם אנזימי עיכול, כגון betaine HCl, יכולה גם לעזור להפחית נפיחות, על פי אבלון.

"חוסר איזון בחיידקי המעי יכול גם להוביל לנפיחות, מכיוון שהמיקרוביום מייצר תוצרי לוואי גזים כמו מימן ומתאן", היא מוסיפה. "בנוסף למה שאנשים אוכלים, הדרך שבה הם אנחנו אוכלים יכולה גם לתרום לנפיחות. אכילה מהירה מדי, כשלא לועסים את המזון ביסודיות, אחרי ארוחות גדולות וגם שתיית משקאות מוגזים שעלולים לגרום לבליעת אוויר עודפת, יכולה להוביל לנפיחות", אומרת אבלון.

נפיחות עשויה גם להצביע על מצב של אי סבילות או אלרגיות למזון, כמו למשל אי סבילות ללקטוז או מחלת צליאק, כמו גם מתח או תנודות הורמונליות", מוסיפה אבלון. "התמודדות עם נפיחות בדרך כלל דורשת גישה מקיפה, הכוללת התאמות תזונתיות, תוספת פרוביוטיקה פוטנציאלית, ניהול מתח וטיפול רפואי במצבים הבסיסיים במידת הצורך. על ידי טיפול פעיל במה שנראה כמו בעיה קלה של נפיחות, אנשים רבים יכולים לשפר משמעותית את הבריאות ואת איכות החיים בכלל".

אישה סובלת מכאב בטן. ShutterStock
המזון שתאכלו יסייע. נפיחות בבטן/ShutterStock

5. "מה גורם ללחץ דם נמוך?"

על פי מאיו קליניק, ההגדרה הרפואית ללחץ דם נמוך היא מספר נמוך מ-90 מ"מ כספית עבור המספר העליון (סיסטולי) או 60 מ"מ כספית במספר התחתון (דיאסטולי).

"לחץ דם נמוך עלול לגרום לסחרחורת ולהגביר את הסיכון לנפילות", אומר ד"ר אוסבורן. "חוץ מבעיה לבבית ראשונית, הסיבות הנפוצות ביותר ליתר לחץ דם הן התייבשות יחד עם תרופות יתר. כדי למנוע זאת, צריך לשתות משקאות עם כמות אלקטרוליטים גדולה".

למי שמטופל בתרופות לשליטה ביתר לחץ דם, ממליץ הרופא לבדוק את לחץ הדם מספר פעמים במהלך השבוע כדי לוודא שהרמות אינן נמוכות מדי.

"אם לחץ הדם שלכם הוא <110/70, בבקשה תלכו לדבר עם הרופא, כי אתם עלולים להיות בסיכון גבוה לנפילה. ספורטאי סיבולת או מתאמנים קבועים עשויים בדרך כלל לסבול מלחץ דם נמוך, מוסיף אוסבורן.

6. "מה גורם ליבלות?"

"יבלות נגרמות על ידי וירוס הפפילומה האנושי (HPV), מה שמוביל לצמיחת קרטין בשכבה העליונה של העור", אומרת אבלון. "התוצאה היא סוגים שונים של יבלות, כולל יבלות נפוצות על הידיים והאצבעות, יבלות ברגליים, יבלות שטוחות על הזרועות או הפנים, ויבלות באברי המין. יבלות מועברות במגע, במיוחד על עור פצוע או פגום. זה יכול לקחת שבועות או חודשים עד שהיבלות יופיעו לאחר החשיפה הראשונית. למרות שרוב היבלות אינן מזיקות, מערכת החיסון של האינדיבידואלית של כל אחד מאיתנו יכולה להשפיע על חומרתן. הטיפולים ביבלות נעים בין חומצה סליצילית מקומית וקריותרפיה (טיפול בקור) ועד לטיפול בלייזר ותמיכה במערכת החיסון, ובין שיטות נוספות.

7. "מה גורם לבחילות?"

"בחילות הן תוצאה של אינטראקציות בין מערכת העצבים המרכזית, מערכת העיכול והמנגנון הוסטיבולרי באוזן הפנימית", אומרת אבלון. "הפרעות בכל אחת מהמערכות הללו עלולות לגרום לבחילות, מה שמדגיש את חשיבותן כסמן לחוסר איזון או הפרעות בגוףז. חלק מהסיבות השכיחות ביותר לבחילות כוללות צריכת אלכוהול, הריון או מצוקה במערכת העיכול, אבל יש עוד שלל סיבות.

"בחילות יכולות להופיע בפתאומיות, אם הגורם הוא אכילה או שינויים סביבתיים. בחילה כרונית, לעומת זאת, עשויה להצביע על בעיות בריאותיות עמוקות יותר, כמו חוסר איזון הורמונלי, הפרעות במערכת העיכול או מתח מתמשך. בחילה יכולה להיגרם גם מבעיות נוירולוגיות או מצוקה רגשית. ללא קשר לנסיבות, בחילות מצביעות על כך שמשהו לא בסדר בגוף, ומשמשות כאות חשוב המצביע על בעיות בריאותיות גופניות או נפשיות עמוקות יותר שצריך לטפל בהן".

8. "מה גורם לרעלת הריון?"

רעלת הריון היא סיבוך הריון שמלווה בלחץ דם גבוה ובעלייה בחלבון בשתן, מה שיכול להיות סימן אזהרה לנזק בכליות, על פי אתר מאיו קליניק.

נפיחות של הפנים והידיים היא אינדיקטור נפוץ נוסף לרעלת הריון. תסמינים אחרים עשויים לכלול קוצר נשימה, ירידה בכמות טסיות הדם, כאבי ראש עזים, עלייה באנזימי כבד, הפרעות ראייה, בחילות, הקאות וכאבי בטן. הסיבה העיקרית לרעלת הריון נובעת מהשליה. בהריון תקין ובריא נוצרים כלי דם כדי לספק את החומרים המזינים והחמצן להם זקוקים השליה. כאשר כלי דם אלה אינם מתפתחים או מתפקדים כראוי, זה יכול לפגוע בזרימת הדם לשליה - מה שעלול לגרום ללחץ הדם לעלות.

9. "איך מפסיקים לנחור?"

לפי הערכות, כ-45% מהמבוגרים נוחרים מדי פעם, כאשר כרבע מהמבוגרים נוחרים על בסיס קבוע. נחירות יכולות לשבש את השינה או לעצבן בני זוג - אבל עבור אנשים מסוימים, זה יכול לאותת על בעיה בריאותית רצינית.

בעיה שכיחה זו יכולה להשפיע על איכות השינה ולהוביל להפרעות שינה תכופות - אך במקרים מסוימים, היא יכולה להיות סימן לבעיה בריאותית חמורה.

אשה ישנה עם פה פעור. ShutterStock
אבל עבור אנשים מסוימים, זה יכול לאותת על בעיה בריאותית רצינית. נחירות/ShutterStock

"אם הנחירות מלוות בהפסקות נשימה, התנשפות באוויר או קולות חנק, זה יכול להוות סימן לדום נשימה חסימתי בשינה", אומר ד"ר שלבי האריס, פסיכולוג קליני מניו יורק. "בין ההסיכונים של מצב זה: סיכון מוגבר למחלות לב, שבץ מוחי, סוכרת, לחץ דם גבוה והתקף לב".

לנחירות שאינן נגרמות ממצב בסיסי, פעולות כמו שינה על הצד, הרמת ראש, הימנעות מאלכוהול לפני השינה, שמירה על משקל תקין ושימוש במכשיר אדים בחדר השינה יכולים לעזור להפחית את הנחירות, לדברי האריס.

10. "כמה זמן נמשכת הרעלת מזון?"

על פי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), הרעלת מזון היא מחלה הנגרמת על ידי צריכת חיידקים כמו סלמונלה או אי-קולי.

תסמינים שכיחים בהרעלת מזון כוללים שלשול, כאבי בטן או התכווצויות, בחילות, הקאות וחום. ההשפעות יכולות לנוע בין קלות לחמורות ולהימשך בין כמה שעות למספר ימים, מציינים ב-CDC. אנשים צריכים לפנות לטיפול רפואי אם אחד מהתסמינים הופך לחמור - במיוחד שלשול דמי, שלשול שנמשך יותר משלושה ימים, חוסר יכולת לשמור על נוזלים, חום גבוה מ-39 מעלות צלזיוס או סימני התייבשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully