וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהיריון? את הבדיקה הזו לא כדאי לכן לפספס

ד"ר יזהר ארז, בשיתוף zap doctors

28.12.2023 / 6:03

הסקירה השלישית, הנערכת בין השבועות 28-32 להיריון, היא בדיקת אולטרסאונד מקיפה שמטרתה לאתר מומים וליקויים בהתפתחות העובר שלא ניתן היה לזהות קודם לכן. אז מדוע מדובר בבדיקה שאסור לוותר עליה?

בטן של אישה בהריון ועליה שני צילומי אולטרסאונד. ShutterStock
"הסקירה השלישית בודקת את התפתחותן של מערכות שונות בגוף העובר"/ShutterStock

לא בכדי הסקירה השלישית הפכה יותר ויותר פופולרית בתקופה האחרונה, מאז שעלתה למודעות. מדובר בבדיקה קריטית לאיתור מוקדם של מומים חמורים, ובפרט פגמים בהתפתחות המוח, הלב ואיברים חיוניים אחרים. איתור מוקדם של מומים אלה יכול להציל חיים על ידי טיפול מהיר יותר או ניתוחים מתקנים סמוך ללידה. יחד עם זאת, חשוב לציין שקיימת סטיגמה מוטעית על אותה בדיקה, לפיה מדובר בבדיקת 'מותרות' ושהתועלת שלה שולית בלבד. בנוסף, לפי סטיגמה זו רוב המומים מאותרים כבר בסקירה הראשונה והשנייה, וכי בדיקה שלישית מיותרת ויקרה מדי ביחס לתועלתה. ד"ר יזהר ארז, רופא בכיר ביחידת האולטרסאונד הגניקולוגי בבי"ח איכילוב (ליס), סיפר לנו כל מה שחשוב לדעת אודות הבדיקה.

ד"ר יזהר ארז. נתי חדד,
ד"ר יזהר ארז/נתי חדד

מהי בעצם סקירת מערכות שלישית ומה היא בודקת?

"הסקירה השלישית בודקת את התפתחותן של מערכות שונות בגוף העובר שממשיכות להתפתח גם בשליש האחרון של ההיריון. בין מערכות אלה ניתן למנות את מערכת העצבים המרכזית, הלב והכליות.
"במהלך הסקירה נבדקים מבנה ותפקוד של איברים אלו, תוך ניסיון לאתר מומים ופגמים שלא היו ניתנים לאיתור קודם לכן. דוגמאות למומים כאלה הם פגמים בהתפתחות קליפת המוח או המעיים, בעיות חמורות במחיצת הלב, דליפות משמעותיות במסתמי הלב ועוד.

"כמו כן, הסקירה בודקת האם קצב גדילת העובר תקין והאם ישנן סטיות מהנורמה. זאת מכיוון שבטרימסטר השלישי העובר גדל בקצב מואץ, וסטייה משמעותית מהממוצע יכולה להעיד על בעיה כלשהי".

לפנייה לד"ר ארז יזהר באתר "זאפ דוקטורס"

הכתבה באדיבות "זאפ דוקטורס"

מדוע הסקירה השלישית פחות נפוצה מהסקירות המוקדמות יותר?

"ישנן מספר סיבות לכך שהסקירה השלישית פחות נפוצה בהשוואה לסקירה הראשונה (בשבוע 11-14) או הסקירה השנייה (בשבוע 20-24):

"ראשית, האפשרות לבצע סקירה מקיפה בטרימסטר השלישי הפכה לקיימת רק בעשור האחרון, עם שדרוג משמעותי בטכנולוגיית מכשירי האולטרה-סאונד. הבנה מעמיקה יותר של התפתחות העובר אף היא תרמה ליכולת לאתר מומים שלא ניתן היה להבחין בהם קודם לכן.

"שנית, במשך שנים רבות שררה התפיסה כי די בסקירה אחת או שתיים במהלך ההיריון כדי "לוודא שהכל בסדר" עם העובר. רק לאחרונה השתנתה הגישה והובן כי יש צורך במעקב הדוק יותר על נזקים פוטנציאלים.

"כמו כן, חשוב לציין כי בהיעדר מימון ממשלתי, הסקירה השלישית נותרה בלתי נגישה מבחינה כלכלית לחלקים גדולים באוכלוסייה. זאת בניגוד לסקירות המוקדמות יותר הנהנות ממימון חלקי של קופות החולים".

האם הסקירה השלישית זמינה רק במרפאות פרטיות?

כיום, הסקירה השלישית אינה נכללת בסל הבריאות הממלכתי ולכן היא מבוצעת בעיקר במרפאות פרטיות".

"בשורה התחתונה, מדובר בבדיקה חשובה שלא כדאי לוותר עליה. יחד עם זאת, היא לא מהווה תחליף לסקירה הראשונה והשנייה".

עוד בוואלה!

תתחילו לחסוך לכל המשפחה בהוצאות של הסלולר! בואו לשמוע עוד

לכתבה המלאה
ד"ר יזהר ארז, בשיתוף zap doctors
  • עוד באותו נושא:
  • היריון
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully