וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה ששילוב של אכילה רגשית וסטרס יכול לעשות לגוף שלכם

בשיתוף ארגון הרוקחות בישראל

עודכן לאחרונה: 5.2.2024 / 9:09

אילאיל כהן שוורץ, ארגון הרוקחות בישראל, רוקחת ומנחת סדנאות סוכרת וטרום-סוכרת בקופ"ח מאוחדת, מזהירה מפני אכילה רגשית, סטרס ואלכוהול וממליצה על ניטור מדדים ,הקפדה על הטיפול התרופתי ועל השתתפות בסדנאות קידום בריאות

אישה אוכלת מהמקרר. ShutterStock
"אכילה רגשית, שאנשים רבים מדווחים עליה בתקופה הקשה הזו, מזיקה לסוכרתיים ולאנשים עם טרום סוכרת"/ShutterStock

"במצב של סטרס, יש הפרשה של הורמוני סטרס (לחץ), כמו אדרנלין וקורטיזול, שגורמים לעלייה ברמות הסוכר בדם ולכן חשוב להפחית את מצבי הלחץ והדחק. במחלת הסוכרת המרכיב הפסיכוסומטי ואלמנטים של לחץ תורמים להחמרה במצב", אומרת אילאיל כהן שוורץ, רוקחת מארגון הרוקחות בישראל ומנחת סדנאות סוכרת וטרום סוכרת בקופ"ח מאוחדת.

החודשים האחרונים הביאו לעלייה במצוקה הרגשית של מדינה שלמה. מה הסכנה המרכזית לחולי סוכרת?

"הסכנה המרכזית היא יציאה מאיזון כתוצאה מהסטרס. במעקב בשבועות האחרונים אחר המשתתפים בסדנאות טרום סוכרת של הקופה, הופתעתי לטובה מכך שהם שמרו על איזון או אף הגדילו לעשות וירדו לרמות סוכר תקינות בדם. הסיבוכים שבמחלה לא פשוטים ואנחנו רוצים למנוע אותם. מכאן החשיבות הרבה בלשמור על רמת הסוכר מאוזנת ככל הניתן. אחד התורמים המרכזיים להפרה באיזון הוא נושא התזונה. אכילה רגשית, למשל, שאנשים רבים מדווחים עליה בתקופה הקשה הזו, מזיקה לסוכרתיים ולאנשים עם טרום סוכרת. נשנוש של פחמימות ריקות ומזון עתיר סוכר גורמים לקפיצות ברמות הסוכר. זו הסיבה שלחולי סוכרת חשוב להקפיד על מפגשים קבועים עם דיאטנית, שתכין להם תפריט מאוזן ומותאם אישית. יש מדריך שהאגודה הישראלית לסוכרת פרסמה ובו יש פירוט של מזון שמומלץ לצרוך ושל מזון שמומלץ להגביל".

יש קושי בשמירה על שגרה, גם במובן הקולינרי, בייחוד עבור מאות אלפי אנשים שפונו מבתיהם ומרביתם נמצאים בבתי מלון.

"נכון. המציאות הזו מאתגרת, אבל בסדנאות שלי אני מזכירה שהביס השני טעים בדיוק כמו הביס הראשון ואם אתם רוצים להתנחם במשהו מתוק, מספיק לאכול קוביית שוקולד ולא לחסל חפיסה שלמה. שם המשחק הוא מתינות. הקפדה על תזונה נכונה יכולה להביא לשיפור במדדים. צריך להיערך מראש, להצטייד במנות מזון מדודות כשיוצאים מהבית, נשנושים בריאים, ירקות חתוכים. לא להפתיע את הגוף במשהו עם כמות גדולה של שומן רווי או סוכר. לאנשים ששוהים כיום בבתי מלון, אני ממליצה להתרחק ממשקאות ממותקים, להרבות בשתיית מים ולמצוא לעצמם מאכלים משביעים ובריאים".

סוכרת. ShutterStock
"יש מודעות, אבל לא תמיד מיישמים אותה בשגרה היומית"/ShutterStock

בדומה לאכילה רגשית, בקרב חלק מהאוכלוסייה יש עלייה בצריכת אלכוהול בתקופות קשות.

"אפשר לצרוך הכל, אך במתינות ותוך כדי הקשבה לגוף ומעקב אחרי רמות הסוכר בדם. חשוב להדריך סוכרתיים לשתיה נכונה של אלכוהול, מאחר ויש משקאות אלכוהולים המכילים פחמימות וסוכרים במידה גבוהה, בעיקר בירה וליקר. חולי סוכרת שזקוקים לאינסולין עלולים ללקות בהיפוגליקמיה בעקבות צריכת אלכוהול מוגברת. ההמלצות הן לא לצרוך יותר משתי מנות אלכוהול ביום לגברים ומנה אחת לנשים. חולי סוכרת עם מחלות רקע נוספות כמו בעיות בכבד או רמת טריגליצרידים גבוהה בדם מומלץ להמנע מכל סוג של אלכוהול. אם שותים כוס של משקה אלכוהולי, כדאי להקפיד על שתיית מים לפני או אחרי ולא לשתות על קיבה ריקה".

הזכרת את רמות הסטרס שמזיקות למצב הבריאותי של הסוכרתיים. איזה עצות יש לך להתמודדות עם מצבי חרדה ולחץ?

"כל אחד מאיתנו מתמודד אחרת עם לחץ. יש אנשים שימצאו מפלט במוסיקה, אחרים יעדיפו שיחה עם חבר קרוב או טיפול באמנויות. אני ממליצה לצרוך כמה שפחות חדשות לפני השינה, כדי לשפר את איכות השינה ובמהלך היום, פעילות גופנית מתונה שתמיד משפרת את מצב הרוח".

כהן-שוורץ היא מנחת סדנאות סוכרת וטרום סוכרת, במהלכן מקבלים המשתתפים כלים להתמודדות ומעטפת תומכת של מומחים בספקטרום רחב של תחומי טיפול. "המפגשים מעצימים את המשתתפים, שחווים תחושה של התמודדות משותפת. יש צוות רפואי רב תחומי - אחות סוכרת, עו"ס, דיאטנית, פיזיותרפיסט שמדבר על החשיבות בפעילות גופנית. לדבריה מחקרים מראים שפעילות גופנית ,גם בעצימות נמוכה, משפיעה לטובה על הבריאות. העיקר להיות פעילים. מנחי הסדנאות ואני בתוכם מדגישים שחשוב להתחיל שינויים בעצימות נמוכה ומשם לעלות. העובדת הסוציאלית מדברת על מעגל השינוי ואיפה כל אחד מהמשתתפים ממוקם בתוכו. עם הסוכרתיים היא מדברת גם על מידת הסטרס ואיך לשלוט בו. אני מדברת איתם על הטיפול התרופתי, על המחקרים החדשניים בתחום, על חשיבות ההתמדה בטיפול התרופתי, על חשיבות המעקבים והאיזון לא רק ברמות הסוכר בדם אלא גם ברמות השומנים בדם ובלחץ הדם. סוכרת היא מחלה פרוגרסיבית, אבל עם טיפול תרופתי מותאם אישית, ניתן למנוע התקדמות המחלה ואפילו להשיג שיפור משמעותי!".

יש מודעות לנושאים הללו בקרב אנשים טרום-סוכרתיים וחולי סוכרת שאת פוגשת בסדנאות?

"יש מודעות, אבל לא תמיד מיישמים אותה בשגרה היומית. הסדנאות נותנות כלים וטיפים איך להתמודד טוב יותר עם המצב, למשל לרכוש מכשיר למדידת סוכר (זה זול דרך בתי המרקחת של קופות החולים ונגיש לכולם) ולמדוד סוכר שעתיים אחרי הארוחה. מהמדד הזה ניתן ללמוד אלו מאכלים עשויים לעלות לנו יותר את רמות הסוכר בדם. חשוב גם להכיר את הגוף שלך ולזהות מצבים שהם טריגר לאכילה רגשית ולהתמודד עם מצבים אלו בצורה בריאה יותר".

את מתארת שורה של סכנות ואיסורים. איך זה מתקבל בקרב חולי הסוכרת?

"נושא המוטיבציה מאוד מעסיק אותי, בעיקר בסדנאות שאני מעבירה. אני שמחה לראות אנשים בעלי מוטיבציה ששומרים ושמקפידים על אורח חיים בריא, אבל יש כאלה שזקוקים לתמיכה ולעידוד. אני מלווה את המשתתפים גם בשיחות טלפון ובשיחות מעקב. חשוב לי להדגיש בפניהם ש-95 אחוז מניהול הסוכרת תלוי בהם. לא משנה כמה הדיאטנית טובה והטיפול הרפואי מעולה, אם לא תנהלו את הסוכרת בצורה נכונה ומיטבית, לא תגיעו לאיזון. אם לא תהיו מאוזנים, הסוכרת תנהל אתכם ותקצר את חייכם. קיבלתם קריאת השכמה.איך אתם בוחרים להמשיך מכאן?".

seperator

יש להדגיש כי בחירת הטיפול האפשרי הינה להחלטת הרופא הרושם את המרשם בהתייעצות עם המטופל. המידע נכון לדצמבר 2023. למידע נוסף ,יש לפנות לרופא המטפל.

מוגש כשירות לציבור בחסות חברת נובו נורדיסק וארגון הרוקחות בישראל ללא מעורבות בתכנים.

לכתבות נוספות בערוץ שגרה בצל המלחמה>>

בשיתוף ארגון הרוקחות בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully