וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הכדורים כבר לא מספיקים": מתמודדים עם OCD וחרדות חווים רגרסיה קיצונית

עודכן לאחרונה: 24.12.2023 / 8:40

מתמודדי חרדה ו-OCD חווים רגרסיה והתקפים מורכבים וקשים שהמלחמה מייצרת אצלם. "מרגיש לי שהכדורים הפסיכיאטריים שאני לוקחת כבר לא מסייעים לעמוד בטראומה שחוויתי וזה מגיב חזק באמצעות ה-OCD שלי. אני כבר אובדת עצות"

איריס קול מראיינת את ד"ר אורן טנא בנושא השפעת הקורונה על מצבנו הנפשי/מערכת וואלה!

ישראל נמצאת באחד ממשברי בריאות הנפש הקשים ביותר שחווה העולם כולו בכלל, והעולם המערבי בפרט, מאז מלחמת העולם השנייה. החרדה הקיומית במלחמה הזו מלווה בתחושות שיגיעו וייכנסו אלינו ממש לתוך הבית - התממשה. תחושת הביטחון של האזרחים הישראלים נחרבה. המשפט המוכר "ביתי הוא מבצרי" כבר לא תקף אחרי ה-7 באוקטובר.

הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) ממררת את חייהם של הסובלים ממנה ושל בני משפחותיהם וכעת מתמודדים רבים עם ההפרעה, חווים רגרסיה בעצימות גבוהה מאז השבת השחורה והמלחמה שפרצה מיד בעקבותיה.

שלושת המרואיינים בכתבה הזו מבקשים להסביר שמדובר בהפרעה קשה. אור חנאי המתמודד עם OCD ומתגורר במושב מסלול ליד אופקים מספר כיצד הטבח הנורא חיזק אצלו חרדות מהמוות ומחשבות טורדניות שהחמירו משמעותית מה-7 באוקטובר. "אני מרגיש רגרסיה ב-OCD בעיקר בחרדות מהמוות. בהתחלה הייתי צורך חדשות באובססיביות. מקשיב כל הזמן, קורא כל ידיעה פעמיים לאורך ולרוחב, התמלאתי במחשבות טורדניות לגבי הטבח עצמו וזה אחז בי בשבועות הראשונים, מעין ניסיון של המוח "להכין" את עצמו למקרה כזה, ואני לא מפסיק לדמיין שוב ושוב מראות זוועה".

לילך מ. המתגוררת בעוטף עזה ומתמודדת שנים רבות עם OCD מספרת שמאז השבת השחורה היא חווה התקפי חרדה קשים, טקסים, מחשבות טורדניות וחרדות מוות, "יש לי חרדה קשה שמה שקרה ב-7.10 יקרה שוב פעם, יש לי כל היום תחושה כללית לא טובה, עייפות קשה, חלומות מאוד רעים, קושי להירדם, מרגיש לי שהכדורים הפסיכיאטריים שאני לוקחת כאילו כבר לא מסייעים לעמוד בטראומה שחוויתי וזה מגיב חזק באמצעות ה-OCD שלי. אני כבר אובדת עצות".

אור חנאי. באדיבות המצולמים
"לא מפסיק לדמיין שוב ושוב מראות זוועה". אור חנאי/באדיבות המצולמים

הקושי של הסובלים מההפרעה לא מסתכם רק ב-OCD. מבין הסובלים מהתופעה, 76% יחוו הפרעת חרדה נוספת, 41% יסבלו מדיכאון מג'ורי וכמחיצתם יחוו מחשבות אובדניות.

אחת הבעיות הנפוצות ב-OCD היא בהיעדר טיפול יעיל מספיק לכלל האנשים. כ-80% מהאנשים אינם מגיבים לטיפול פסיכותרפי, וכמחציתם לא מגיבים לטיפול תרופתי. נוסף על כך, כיום אין מחקר שמוכיח יעילות של התרופות מעבר לחצי שנה.

במקרה של איתי אבלמן שה-OCD שלו בא לידי ביטוי בעיקר בחזרות על פעולות מספר רב של פעמים תוך ספירה וצורך באישורים מספר שהטיפולים שניסה עד כה לא עזרו לו ואפילו גרמו להרעה במצבו. "מה שאני עשיתי עד עכשיו לא כל כך עזר לי עם ה-OCD וניסיתי המון טיפולים, ניסיתי טיפולים פסיכולוגיים דינאמיים, טיפולי CBT, מדיטציות, ריברסינג, קואצ'ינג מה לא? התחלתי עכשיו טיפול CBT נוסף ואני מקווה שהטיפול הפעם יצליח לעזור לי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
איתי אבלמן. באדיבות המצולמים
"ניסיתי מלא טיפולים". איתי אבלמן/באדיבות המצולמים

ואולם נראה שהבשורה העולמית לטיפול אפקטיבי עבור הסובלים מ- OCD מגיעה דווקא מישראל. אחד הטיפולים החדשניים האפקטיביים בהפרעה שאושר בשנים האחרונות על ידי ה-FDA האמריקני לטיפול ב-OCD הוא טיפול בגרייה מגנטית מוחית אותו פיתחו פרופ' אברהם צנגן, מירושלים וד"ר יפתח רוט מרחלים.

הטיפול, שמתבצע על ידי קסדה מגנטית אותה חובש המטופל כבר נכנס לשימוש בארה"ב, ולפני שנה הטיפול קיבל בארה" שיפוי ביטוחי. בארה"ב כ-5,000 אמריקאים הסובלים מ- OCD כבר מטופלים בקסדה. לעומת זאת, בישראל הטכנולוגיה עדיין לא זמינה ל-OCD ברפואה הציבורית אולם היא הוגשה השנה להכללה בסל שירותי הבריאות הממלכתי. כיום המטופלים שמקבלים אותה בישראל משלמים עליה מכיסם באופן פרטי.

הפסיכיאטר פרופ' פנחס דנון, מנהל האגף לבריאות הנפש בהרצוג מספר כי מאז פרוץ המלחמה הגיעו אליו המון פניות של מתמודדי OCD מכיוון שזו המומחיות שלו, אם בשגרה יש יותר פניות של מתמודדים עם דיכאון מאשר OCD, כיום יש יותר פניות של מתמודדי OCD מאשר דיכאון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully