וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

‏האם בעבור הסכמים קואליציונים יש לשר האוצר רשיון להרוג את ילדינו?

פרופ' יהודה אדלר

עודכן לאחרונה: 20.12.2023 / 15:30

גם שר האוצר סמוטריץ' הבין שהמס על משקאות ממותקים תורם לבריאות, אבל לא חלפו יומיים מאז שהחזיר אותו - עד שעשה פניית פרסה וחזר בו. הקרדיולוג פרופ' יהודה אדלר בטור זועם על שר, שבריאות אזרחיו לא מעניינת אותו, ומנכ"ל משרד הבריאות ששותק

בצלאל סמוטריץ'. חיים גולדברג / עיבוד תמונה, פלאש 90
מכבד הסכם קואליציוני, אבל פוגע בבריאות אזרחיו. שר האוצר בצלאל סמוטריץ'/פלאש 90, חיים גולדברג / עיבוד תמונה

כקרדיולוג, שמטפל בין השאר ברבבות אנשים חרדים מבני ברק מירושלים מאשדוד מנתניה ועוד, אני חשוף יותר מכולם לאותן השפעות שליליות של צריכת המשקאות הממותקים על ידי ילדי ישראל ככלל, וילדי החרדים בפרט. אחוז ההשמנה בקרב הילדים באוכלוסייה החרדית הוא גבוה. גבוה מדי. למשקאות הממותקים, ואת זה אומרים חוקרים מכל העולם, תרומה משמעותית ועיקרית להשמנה.

מחקרים ונתונים מכל העולם, כולל כאן בישראל, כבר הוכיחו קשר ישיר בין צריכת סוכר להשמנה, יתר לחץ דם וסוכרת, בעיות קרדיולוגיות, בעיות בשיניים, האצת הזדקנות ועוד. סוכר מזיק. סוכר רע לבריאות.

המס על משקאות ממותקים, שהוחל על ידי ח"כ אביגדור ליברמן בממשלה הקודמת, נתפס על ידי הקהילה הדתית-חרדית כתקיעת אצבע בעין, אולי כנקמה קטנה. אחד הצעדים הראשונים שעשתה הממשלה הנוכחית היה לבטל מס זה. לדרישה הזו גם חברו בשמחה הלוביסטים של חברות המשקאות, שטענו שהמס כלל לא השפיע על צריכת המשקאות המתוקים.

המסר הכפול של משרד הבריאות

אלא שבנק ישראל ערך מחקר בבדיו בנושא זה, ובשלהי 2022 הציג את תוצאותיו: המס הזה גרם לירידה של 31 אחוזים בצריכת משקאות מתוקים. כן, המס שנתפס כנקמה, ושר האוצר סמוטריץ' מיהר לבטלו, השיג את מטרתו, ולמעשה הציל חיים.

לאחר ששר האוצר סמוטריץ' ביטל מס זה, לתדהמת הקהילה הרפואית בישראל ובעולם, הרשיתי לעצמי להתקשר לשר ולדבר איתו אישית. הסברתי לו על הנזקים הבריאותיים של המשקאות הממותקים, הצגתי בפניו נתונים מהעולם שהראו עד כמה ירדה הצריכה של משקאות אלו במדינות שהחלו מס דומה. סיפרתי לו על מחקר, בדיוק הנושא הזה, שנערך באוניברסיטת קליפורניה, שמחזק את החשיבות של מיסוי על משקאות ממותקים.

כשסיימתי את דבריי, השיב לי השר: "הסכמים קואליציונים יש לקיים". ואני שואל - האם בעבור הסכמים קואליציונים יש לשר האוצר רשיון להרוג את ילדינו? ואני מרשה לעצמי להשתמש במילה "להרוג", כי כרופא שחשוף לנתונים מכל העולם, אני יודע שצריכת סוכר כה גבוהה הורגת. אין מילה אחרת לתאר זאת.

ואיפה מנכ"ל משרד הבריאות בכל הסיפור הזה, למה הוא לא פוצה את פיו? מצד אחד שופך משרד הבריאות מאות אלפי שקלים בשידור תשדירים עם הכותרת "סוף עידן הלא נעים" לעידוד שתיית מים במקום משקאות ממותקים. קשה היה שלא לפספס את הקמפיין המעולה הזה, ששודר בכל מקום אפשרי ב-4 שפות. אם עידוד שתיית מים על פני משקאות ממותקים היא מדיניות משרד הבריאות, למה המנכ"ל לא פוצה פיו כששר האוצר שם מקל בגלגלי המסר הכל כך חשוב? אולי בגלל שהאיש אינו רופא ומונה לתפקידו על-ידי ראש הממשלה? אני רק תוהה.

אנחנו יודעים שבחמשת העשורים האחרונים חלה עלייה בצריכת הקלוריות בישראל והעולם כולו, דבר במוביל להשמנה ולתחלואה נלווית. יותר ממחצית מאוכלוסיית מדינות ה-OECD סובלים ממשקל עודף ורבע מכלל האוכלוסייה סובלת מהשמנת יתר. הנתונים האלו אף חמורים יותר בישראל.

העלויות הישירות והעקיפות של תחלואת ההשנה מסתכמות בכ-6 מיליארד שקל בשנה. איפה אתה מנכ"ל משרד הבריאות? בכסף ומספרים אתה מבין, הרי באת ממשרד האוצר.

בעולם מתריעים: "החלטת שמקטינה את המוניטין של ישראל"

ובזמן ששר אוצר מתרץ החלטה מזיקה לבריאות כ"הסכם קואליציוני שאסור להפר" ומנכ"ל המשרד שאמור לשמור על בריאותינו אינו פוצה פה, בעולם מגיבים בחומרה. בנייר עמדה שפורסם בתחילת השנה ב"לנצט", כתב העת הרפואי הנחשב ביותר, מתריעים שורה ארוכה של חוקרים ומדענים בעלי שם עולמי בתחומי כלכלת הבריאות שההחלטה של שר האוצר לבטל את המיסוי על משקאות ממותקים מקטינה את המוניטין של ישראל כבעלת מדיניות שקולה מבוססת ראיות.

ראוי יהיה ששר האוצר, שכבר החזיר את המס לפני מספר ימים, אבל עשה פניית פרסה לאחר תגובה נזעמת של החרדים, יפעל אחת ולתמיד גם בשמם של האזרחים, אותם הוא אמור לייצג, ולא יפעל משיקולים פוליטיים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully