וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הסטרס הלאומי עלול להוביל להחמרה במקרי הסוכרת"

בשיתוף ארגון הרוקחות בישראל

עודכן לאחרונה: 24.12.2023 / 10:33

ד"ר קובי כהן, רוקח קליני ומחנך לסוכרת ומחלות כרוניות, במערך הקליני של ארגון הרוקחות בישראל, על השלכות המצב הביטחוני על חולי סוכרת; החשיבות בהקפדה על רצף טיפולי והדור החדש של התרופות לאיזון הסוכרת

אישה צעירה מבצעת בדיקת סוכרת. ShutterStock
"לרמות סוכר גבוהות יש השלכות שהן מעבר למחלת הסוכרת עצמה"/ShutterStock

"הימים האלה לא פשוטים לכולנו. ישראל מתמודדת עם תקופה קשה של אנשים שנרצחו בדם קר ואחרים שנחטפו. המצוקה הפכה להיות קולקטיבית, הלחץ הוא בכל המישורים והסטרס הלאומי עלול להוביל להחמרה במקרי הסוכרת", אומר ד"ר קובי כהן, רוקח קליני במערך הקליני של ארגון הרוקחוּת בישראל ובוגר הקורס מחנכי סוכרת במרכז הישראלי לחקר וקידום מדיניות בסוכרת ע"ש פסח סגל במרכז הרפואי ע"ש שיבא. "באופן עקרוני, סטרס גורם לסוכרת, מאחר שכשהגוף מרגיש מצוקה או חרדה, הוא מפריש הורמונים כמו אדרנלין וקורטיזול כתגובה טבעית. בקרב חולי סוכרת, רמת הסוכר עולה בתגובה להורמונים אלו כשיש אירוע סטרסוגני".

מהן הסכנות הגדולות בעלייה חדה של רמות סוכר בגוף?

"לרמות סוכר גבוהות יש השלכות שהן מעבר למחלת הסוכרת עצמה, כמו פגיעה בלב, עליה בסיכון להתקפי לב ואירועים מוחיים, פגיעה בכלי הדם של הרגליים, פגיעה בעיניים ובכליות, בכף הרגל ועוד שורה של סיכונים. חשוב לאזן את רמת הסוכר בגוף ולהתאים את הטיפול לחולה לפי גורמי הסיכון והגיל. אדם שיש לו סיכון מוגבר למחלות לב או פגיעה בכליות, יותאם עבורו טיפול שונה ממטופל אחר, שאין לו גורמי סיכון מרובים. יש תרופות חדשות היום לסוכרת מסוג 2 שמגנות על הכליות ועל הלב ויש גם תרופות שדורשות התייחסות מיוחדת בהתאם לתפקוד הכליות.

עד כמה חולי סוכרת מוּדעים להבדלים בין התרופות השונות?

"לא כולם מכירים את ההבדלים, וכאן אני נכנס לתמונה. אני רוקח קליני בהכשרתי ומסייע בכל הקשור לטיפול התרופתי וניהולו. אני גם מחנך לסוכרת, מקצוע שמלווה את מטופלי הסוכרת בכל מיני צמתים בחייהם, במפגשים בקופת חולים ובחיי היומיום שלהם. אני מנחה סדנאות לסוכרתיים ועוסק במתן הרצאות לקהל מקצועי, רוקחים, רופאים ,אחיות ודיאטנים. בשנים האחרונות תחום החינוך הטיפולי בסוכרת הולך וצובר תאוצה. מטרתו של החינוך הטיפולי היא להקנות למטופלים כלים להתמודדות עם הסוכרת ולהנגיש מידע רפואי ואמין שמתאים עבורם". במסגרת ההדרכות למטופלים אני נותן מידע על התרופות לסוכרת כולל התרופות החדשות ובמידת הצורך מפנה את המטופלים לרופא להמשך בירור וטיפול".

גבר צעיר מבצע בדיקת סוכרת. ShutterStock
"בקרב כלל האוכלוסייה אבל בפרט עבור חולי סוכרת, נושאים כמו לחץ דם גבוה, רמת כולסטרול גבוהה ועישון, הם מצבים מסוכנים"/ShutterStock

אתה רואה השפעה ישירה של המצב הביטחוני על ניהול המחלה אצל חולי סוכרת?

"באופן חד משמעי. בקרב כלל האוכלוסייה אבל בפרט עבור חולי סוכרת, נושאים כמו לחץ דם גבוה, רמת כולסטרול גבוהה ועישון, הם מצבים מסוכנים. במצבי סטרס, הנטייה לעיתים היא לא להקפיד על תזונה, לעיתים יש חוסר מוטיביציה לפעילות גופנית ובקרב המעשנים, תדירות העישון גדלה. כל אלה תורמים לעלייה ברמת הסוכר ולהשלכות בעלות סיכון".

מנקודת מבטך, עד כמה מערכת הבריאות הצליחה להתמודד עם אתגרי המלחמה מול חולי הסוכרת?

"בשבועיים-שלושה הראשונים, בדומה לתחילת תקופת הקורונה, המערכות הרפואיות התמקדו בעיקר במצבים אקוּטיים, אבל לאחר מכן נכנסנו לשגרה ויש חשיבות גדולה לאיזון של סוכרת ברמה היומית. יש מטופלים שמתגוררים ביישובי עוטף עזה או בקו העימות ונאלצו להתפנות מבתיהם, שעבורם הרצף הטיפולי נפגע. למרבה המזל, קופות החולים התגייסו לתת מעטפת רחבה ומענה הולם לכל הצרכים שלהם ונפתחו מרפאות מיוחדות למשפחות המפונות".

עד כמה ההיענות לטיפולים גבוהה בתקופה הזו?

"הענות לטיפול תרופתי ותזונתי והקפדה עליו היא מפתח להצלחה באיזון הסוכרת. אין לי נתונים על ממדי ההענות לטיפול, אבל אין ספק שזה נושא שצריך להקפיד עליו במפגשים עם חולי סוכרת. חשוב מאוד להמשיך ליטול את התרופות ולא להפסיק לקחת אותן מבלי להיוועץ ברופא המטפל. בתקופה כזאת חשוב להמשיך לבוא לבדיקות דם ולמעקבים במרפאות. אחוז ניכר של חולי סוכרת עלול לסבול מדיכאון ומחרדה ובתקופה הזו, וכשרמת הלחץ עולה, מומלץ להם לטפל בזה - תרופתית או באמצעות שיחות עם אנשי מקצוע. מאחר שיש לא מעט חולי סוכרת בגיל מבוגר וחלקם סובלים מבעיות שמיעה או ראייה, חשוב שיהיו אנשים נוספים במשפחה או מטפלים סיעודיים, שיחזיקו ברשותם את רשימת התרופות ויקפידו לשמור עליהן לפי הוראות האחסון. חשוב לוודא שחולי סוכרת מסוג 1, למשל, המטופלים במשאבות אינסולין יהיו עם כל הציוד הנדרש להם. ולגבי כל חולי הסוכרת, יש להצטייד בתרופות לפחות לחודש, כדי לא להגיע למצב שבו התרופות אוזלות".

עד כמה מדובר בפריצת דרך בדור החדש של התרופות?

"בשנים האחרונות, נכנסו לשוק תרופות חדשות לסוכרת מסוג 2, שהיתרון שלהן הוא שהן מתמקדות לא רק באיזון רמת הסוכר אלא במניעת מחלות לב וכלי דם, מניעת הידרדרות של התפקוד הכלייתי ושיפורו לאורך זמן. יש גם תרופות ייחודיות המומלצות לחולים שסובלים מאי ספיקת לב. התרופות מסייעות באיזון הסוכרת, הפחתת התסמינים, הפחתת אשפוזים ומקרי התמותה. יש גם תרופות שמסייעות בירידה במשקל, נושא משמעותי, בעיקר לחולים בסוכרת מסוג 2, שחלקם סובלים מעודף משקל או השמנה".

מה ההמלצה שלך, לצד הקפדה על הטיפול התרופתי?

"נושא המיינדפולנס מדובר כיום לא מעט במערכת הבריאות, שיטות ריפוי וטיפול שמסייעות לרווחה הנפשית של המטופל, שיש לה גם השפעות על מצבו הבריאותי. חשוב גם לא לתת למחלה לנהל אותנו אלא לדעת איך לנהל אותה נכון. למשל, כשחולה סוכרת מגיע לאירוע משפחתי, הוא עדיין חייב להקפיד על תזונה בריאה ומתאימה. יש אנשים ששומרים את דבר המחלה בסוד וההתנהלות הזו מקשה עליהם. חשוב לשתף את המשפחה והמעגל הקרוב בכך שחיים עם סוכרת. חשוב גם להקפיד על מעקב רפואי וביצוע בדיקות במועדן".

יש להדגיש כי בחירת הטיפול האפשרי הינה להחלטת הרופא המטפל הרושם את המרשם בהתייעצות עם המטופל. המידע נכון לדצמבר 2023. למידע נוסף ,יש לפנות לרופא המטפל.
מוגש כשירות לציבור בחסות חברת נובו נורדיסק וארגון הרוקחות בישראל ללא מעורבות בתכנים.

לכתבות נוספות בערוץ שגרה בצל המלחמה>>

בשיתוף ארגון הרוקחות בישראל
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully