וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שצריך לדעת על עיבוד לידה, שהפך לפופולרי בישראל

ליטל לוין וודה, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 14.1.2024 / 9:33

תהליך של עיבוד לידה יכול כולל מפגש אחד או מספרים מפגשים, ויכול להתבצע גם ע"י אנשי טיפול אבל גם ע"י אנשי מקצוע מעולמות הלידה

אישה בהיריון. ShutterStock
תהליך של עיבוד לידה מתבסס על ההנחה כי כל חווית לידה טומנת בחובה כוחות אדירים של היולדת/ShutterStock

משחר ההיסטוריה נשים ילדו. למראית עין אין מדובר בחוויה מיוחדת אבל האמת היא שלידה היא חוויה עצומה ומטלטלת.

במשך חודשים נשים מתכוננות אליה, מפנטזות, מדמיינות, תוהות, חוששות ומתרגשות ואז זה קורה ביום בהיר אחד חודשים של ציפייה מתנקזים לחוויה אחת.

ליטל לוין וודה, דולה לאחר לידה מסבירה כי התפיסה החברתית שרווחה עד לאחרונה כלפי לידות היא שלידה היא עוד תחנה בדרך בחייה של אישה, כמו סיום של תואר אקדמי, אירוסין או חתונה. בשנים האחרונות אנחנו עדים למגמה חשובה של קורסי הכנה ללידה שמגלמים בתוכם הבנה שלידה היא לא עוד אירוע שגרתי בחייה של אישה אלא משהו חשוב ומשמעותי שצריך ואפשר להתכונן אליו.

אבל, עדיין קיים שיח מנרמל שלילי כלפי כל מה שקשור בחוויה של לידה, ההתייחסות לגבי היבטים רגשיים של חוויית הלידה כמעט ולא נשמעת ולא מדוברת והכי חשוב - לא מתווכת לנשים לא לפני וגם לא אחרי שהן יולדות. והאמת היא שלחוויית לידה יש השפעה עצומה על כל התקופה שאחרי הלידה, על ההורות של היולדת ובן זוגה, על תהליך ההתקשרות של האם לתינוק שלה, הנקה ומצבה הנפשי של האם בתקופה הסמוכה ללידה.

יותר מזה, לחוויית לידה טובה יש הזדמנות להיות חוויה מכוננת ומעצימה בחייה של אישה, כזו שתשליך על מספר רחב של הביטים בחייה: מהדימוי העצמי שלה, מערכות היחסים בחייה ועד לקריירה ולשאיפות המקצועיות שלה.

אז למרות שאנחנו מבינים היום שלידה היא לא עוד חוויה רגילה, אנחנו עדין לא מצליחים להכיר בעוצמות ובממדים שלה. אני רואה את זה כשאני פוגשת בעבודתי נשים אחרי לידה ואני זוכרת את זה מהחוויה שלי עצמי, את הדיסוננס בין החוויה הפנימית של אישה שהרגע ילדה ועולמה השתנה בין רגע לבין הציפייה החברתית של הסביבה שלה פשוט להמשיך הלאה לדבר הבא.

לידה ומוות הן החוויות היחידות בטבע שהן חוויות אל-חזור: אדם שנפטר לא יכול לחזור לחיות ואישה שילדה לא יכולה להחזיר חזרה את הבריאה שנוצרה בתוכה וממנה. ואין זה מקרי שבכל דת יש מנהגי אבלות, שמאפשרים לאנשים שחוו אובדן להסתגל למציאות החיים החדשה שלהם, שמאפשרת להם לעכל ולהבין את מציאות החיים החדשה שלהם. אומנם גם לאחר לידה יש את תקופת "משכב הלידה" אבל רוב ההתייחסות היא התייחסות פיזית של החלמה רפואית ולא נפשית של הסתגלות לחיים החדשים.

במקביל לכל זה אנו עדים למקצוע חדש שהפך נפוץ ומוכר יותר ויותר והוא: עיבוד הלידה. תהליך של עיבוד לידה יכול לכלול מפגש אחד או מספרים מפגשים, הוא יכול להתבצע גם ע"י אנשי טיפול אבל גם ע"י אנשי מקצוע מעולמות הלידה כמו אחיות מיילדות, דולות או דולות לאחר לידה. תהליך של עיבוד לידה איננו תהליך טיפולי, הוא נגזר מתוך ההבנה העמוקה שלידה היא חוויה עוצמתית שאי אפשר פשוט לעבור עליה על סדר היום ויש תועלת להתייחסות ולעיבוד שלה.

אישה אחרי לידתה מתחילה במסע אינטנסיבי של טיפול בתינוק שהרגע ילדה, הפניות שלה לעצור רגע ולעכל את שחוותה איננה גדולה ותלויה הרבה במערכות התמיכה ובסביבה שמקיפה אותה. אם התמזל מזלה ותהיה מוקפת באנשים שיתעניינו בחוויית הלידה שלה אולי תוכל לבצע עיבוד ראשוני לחוויה אבל גם זה איננו מספיק.

ניתן לראות בצורה מדהימה את המנגנון של נשים כלפי הצורך שלהן לעבד את הלידות שלהן, הרי אם תשימו קבוצה של אימהות אחרי לידה בחדר אחד סיכוי גבוהה מאוד שתוך זמן קצר הן יתחילו לשתף בחוויות הלידה שלהן וזה לא סתם, נשים, אלא אם כן חוו חוויית לידה טראומטית שפעיל אצלן את המנגנון ההפוך, אוהבות לדבר הלידות שלהן, אפילו מאוד. וזאת בגלל אותו מנגנון שרוצה לפרוק, לעבד ולאוורר את החוויה הזו.

תהליך של עיבוד לידה מקצועי הוא מעבר לזה, הוא מתבסס על ההנחה כי כל חווית לידה טומנת בחובה כוחות אדירים של היולדת, שכל סיפור חייה - דפוסי התמודדות עם אובדן שליטה, חוויות ילדות, מערכות יחסים עם הקרובים שלה ועוד כולם משקופים ומגולמים בסיפור הלידה שלה ועיבוד מקצועי של החוויה הזו יכול גם להעצים אותה ואפילו לשנות נרטיב שלם של חוויה, למשל מחוויה שלילית לחוויה מעצימה, מחוויה טובה לחוויה עצומה ומעצימה וגם ללמד אותה המון על עצמה.

חוויות לידה מורכבות יכולות להשפיע מאוד על היולדת, הן יכולות להשפיע על הכניסה הבאה להיריון, בוודאי על חווית הלידה הבאה ובמקרים מסוימים ממש נראה תסמינים של פוסט טראומה והשפעה על הדימוי העצמי והמצב הנפשי של היולדת. במקרים כאלו בבירור עיבוד של החוויה יכול לתרום ולהקל. אבל, גם אישה שחוותה חווית לידה חיובית יש ערך בעיבוד של החוויה, התהליך בוודאי יראה אחרת ויהיה קצר יותר אבל הוא עדיין יכול להיות תורם ומשמעותי.

אישה בהיריון. ShutterStock
חוויות לידה מורכבות יכולות להשפיע מאוד על היולדת/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

ליטל לוין וודה, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully