וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלב אחר שלב: איך גומלים את הילד מחיתולים בשעות הלילה?

דנה אמר, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 11.1.2024 / 9:25

מתי להוריד את החיתול, האם להעיר, האם לרכוש "חיתול לילה" האם להפחית שתייה ואיך הכל קשור לשינה?

ילד ישן. ShutterStock
בניגוד לפרידה מחיתולים במהלך היום, בלילה העסק קצת שונה/ShutterStock

הילד כבר נפרד מהחיתול במשך היום, תחושת ההצלחה והיכולת התבססה ואפילו הרצפה כבר יבשה, אבל מה עם הלילה? מתי להוריד את החיתול? האם להעיר? האם לרכוש "חיתול לילה" האם להפחית שתייה? ואיך הכל קשור לשינה?

דנה אמר, מנתחת התנהגות עם כל התשובות לצד ניפוץ כמה מיתוסים רווחים לפניכם:

בניגוד לפרידה מחיתולים במהלך היום, בלילה העסק קצת שונה, מדובר בתהליך המתרחש באופן טבעי, ללא צורך בהתערבות מכוונת של הסביבה, והוא תלוי בעצם בבשלות הפיזיולוגית של הילד.
כאשר נכנסים לשינה עמוקה, משתחרר בגוף הורמון בשם ADH שתפקידו למנוע מעבר של נוזלים מהכליות לשלפוחית השתן. משום שהשינה מורכבת ממחזורי שינה, כאשר עוברים משינה עמוקה לשנת חלום רמות הורמון ה- ADH בגוף יורדות ואז מרגישים את הצורך לעשות פיפי ולרוב מתעוררים.

אצל מרבית הילדים, המערכת הפיזיולוגית (של שחרור וספיגת ה - ADH) תגיע לבשלות סביב גיל 6 ותאפשר לילד להשלים לילה יבש או להתעורר כשהוא מרגיש צורך לפיפי. זו גם הסיבה שלא מטפלים בהרטבות לילה לפני הגיל הזה ונותנים לטבע לעשות את שלו. (נציין שבערך 15% מהילדים ימשיכו להרטיב גם אחרי גיל 6 והתופעה נפוצה יותר אצל בנים ויש לה ברוב המקרים רקע תורשתי).

אם כך, נראה כי מה שנותר לנו לעשות זה רק לחכות בסבלנות עד שהמערכות הפיזיולוגיות של הילד יבשילו והוא יצליח לסיים את הלילה יבש. אז למה בכל זאת הנושא של גמילת לילה מעסיק אותנו כל כך?

אז מסתבר שהעסק לא פשוט, קיימות גישות רבות, דעות מגוונות, מיתוסים רבים והשוואות לבן של השכנים. כל אלו מייצרים הורים מבולבלים, מטפחים דאגות ותסכול ולצד זה גם לילד לפעמים לא פשוטה ההתמודדות והוא מתוסכל ומאוכזב לפגוש בבוקר שוב חיתול רטוב. אז מה בכל זאת אפשר לעשות?

1. לעזור לטבע לעשות את שלו: אנחנו חיים בעידן של נוחות ופטנטים וללא ספק החיתולים החד פעמיים הפכו את חיי ההורים להרבה יותר פשוטים. אבל יש לזה גם מחיר! לחיתולים יש כושר ספיגה גבוה והם מטשטשים את תחושת הרטיבות - לתחושה הזו יש חשיבות עצומה משום שהגוף לומד לשחרר את הורמון ה ADH דרך ניסוי וטעיה, דרך הפידבק האם אני רטוב/יבש.

במילים אחרות הילד צריך להיות רטוב בשביל לעורר את הבשלות הפיזיולוגית והחיתול רק מעכב. כאן גם המקום לציין, שילדים רבים שגמולים ביום מתנגדים לשים חיתול בלילה - הם יודעים על מה הם מדברים!

2. לא להעיר: הורים רבים מעירים את הילד באופן יזום, לרוב לפני שהם בעצמם הולכים לישון, ולמעשה מפריעים לו באמצע מחזור שינה ומבלי להתכוון מפריעים לתהליך הלמידה הטבעי של הגוף. אולי תשיגו ככה לילות יבשים אבל אתם עלולים לחבל בתהליך ולפגוע באיכות השינה החשובה מאוד בגיל הרך.

3. אין צורך למנוע שתייה: הורים רבים חושבים שמניעת שתייה לפני השינה תעזור - הם טועים! משום שהתהליך טבעי ודורש בשלות פיזיולוגית אין קשר בין השתייה להרטבה, כאשר רמות הורמון ה ADH גבוהות גם אם השלפוחית מלאה לא יהיה פיפי - ככה פשוט!

4. לא לריב על פיפי לפני השינה: חלק מתהליך הגמילה קשור גם למערכת היחסים, לעצמאות, למסוגלות ולשליטה ולכן עקרון של "פיפי ולישון" הוא נחמד כל עוד הוא נעשה בטבעיות, תוך כדי שיתוף פעולה, ללא לחצים מיותרים שיעכירו את האווירה. תנו לילד להחליט על גופו, ריקון השלפוחית לפני השינה לא מחויב במציאות.

5. הקפידו על איכות השינה: יש קשר בין איכות השינה לבין הרטבות לילה, נמצא שילדים עם יקיצות מרובות ירטיבו יותר, לעומת ילדים שעוברים באופן חלק בין מחזורי שינה. לכן הקפידו להשכיב את הילד בשעות קבועות, כשאתם מזהים סימני עייפות מוקדמים ולא מתוך עייפות יתר.

6. הילד הרטיב בלילה - ספקו "שרותי ניקיון" ואל תעשו עניין: גמילת הלילה היא מנגנון גופני, לילד אין שליטה עליו, מה גם שלפעמים הם ממש רוצים להצליח ומאוכזבים מעצמם אין מה להוסיף לאכזבה לחץ נוסף, התייחסו בניטרליות לנושא ושדרו מסר אופטימי ומאמין "לאט לאט הגוף שלך יתרגל..."

7. הקלו על עצמכם והשתמשו במצעים מתאימים כאמור ההמלצה היא לישון ללא חיתול, לכן בשביל להקל על עצמכם ועל הילדים, אפשר להשתמש בסדינית מיוחדת ששמים מעל הסדין, היא סופגת את השתן בלילה ועדיין מאפשרת לגוף לקבל פידבק של רטיבות.

וזכרו, כמו ברוב המקרים, גם כאן, היחסים והקשר בינכם משפיעים על התהליך. הילדים שלנו זקוקים לנו לא רק כאשר הם מצליחים אלא גם, ואולי בעיקר, כשהם לומדים, מתנסים וגם נכשלים. היו אופטימיים, החזיקו עבורם את האמונה שבסוף זה יקרה, הסתכלו עליהם בעיניים טובות, ועודדו הצלחות קטנות בדרך, אולי גם ספרו להם על הלילות בהם אתם בתור ילדים הרטבתם במיטה זה יעזור להם להבין שהם לא לבד.

נכתב על ידי דנה אמר - מנתחת התנהגות מוסמכת, בעלת תואר שני בחינוך מיוחד מאוניברסיטת בר אילן, מרצה ומלווה הורים משפחות וצוותים חינוכיים.

ילדה ישנה עם פה פתוח. ShutterStock
למה הנושא של גמילת לילה מעסיק אותנו כל כך?/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

דנה אמר, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully