וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהי הדרכת הורים ומתי כדאי לפנות אליה?

ד"ר מורן אינפלוס אדלר, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 7.1.2024 / 10:01

בשנים האחרונות, הורים רבים מבינים כי על אף שלא נדרש "רישיון" להורות זהו תפקיד לא פשוט בכלל, אשר טומן בחובו אתגרים רבים ואחריות כבדה, על ההתפתחות והרווחה של הילדים שלנו, אבל גם על העתיד שלהם

הורים עם ילדה משוחחים עם מטפל. ShutterStock
הדרכת הורים היא טיפול אליו יכולים הורים לפנות כאשר הם נתקלים בקושי עם בנם או בתם/ShutterStock

ד"ר מורן אינפלוס אדלר מסבירה על הדרכת הורים, כולל איך אחריות כזאת יכולה להכביד עלינו, כשלמעשה מעולם לא למדנו דבר על הורות.

הורים רבים מרגישים צורך לקרוא ספרים וכתבות (כדוגמת זאת), להאזין לפודקאסטים ולהרצאות ולהתייעץ עם חברים, קרובי משפחה ואף עם אנשי מקצוע, בנוגע לאתגרים אשר בהם הם נתקלים בגידול ילדיהם. יתכן וזהו אינו מצבכם אך קיבלתם המלצה במסגרת אבחון של ילדכם או מהצוות החינוכי בגן או בביה"ס לפנות להדרכת הורים ולא ברור לכם בדיוק מהי הדרכת הורים ומה קורה בה. מטרת כתבה זאת לשפוך אור ולענות על שאלות נפוצות שמעניינות הורים רבים לפני הפנייה להדרכת הורים.

מהי הדרכת הורים?

הדרכת הורים היא טיפול אליו יכולים הורים לפנות כאשר הם נתקלים בקושי עם בנם או בתם, אשר הם מרגישים שלא הצליחו לפתור באמצעים שעומדים לרשותם, או כאשר הקושי לא חולף לאורך זמן ממושך ומקשה על ההורים או על הילד/ה. ניתן לפנות להדרכת הורים בכל גיל של הילד, החל מגיל ינקות ולמעשה גם כהורים למבוגר, אשר כהורים אתם עסוקים בהתפתחותו ובקשר שלכם עמו.

על מה עובדים בהדרכת הורים?

הדרכת הורים היא מקום בו ההורה המגדל, בהנחה ומדובר בהורה יחידני, או שני ההורים, במידה ויש שני הורים מעורבים אשר מגדלים את הילד, ינכחו וייקחו חלק פעיל, היות שאנו מבינים כי לכל הורה חשיבות והשפעה על נפשו של הילד ועל התפתחותו. לכל הורה חשיבות גם אם נעדר וגם אם אינו גר עם הילד בביתו, אך לא בכל מצב שני ההורים יוכלו או ירצו לנכוח בהדרכה. במקרים בהם לא מתאפשרת נוכחות של שני ההורים, או שאחד ההורים מעוניין בהדרכה והשני אינו מעוניין בה, יוכל איש המקצוע אליו תפנו להפעיל את שיקול דעתו לגבי האופן בו יוכל לסייע לכם בהתאם לתנאי חייכם.
הסיבות בגינן הורים פונים להדרכת הורים הן רבות ומגוונות. בין הסיבות הנפוצות: קושי בשימת גבולות ובעיות התנהגות של ילדים, חילוקי דעות בין ההורים בנוגע לאופן גידול הילדים או קושי להתארגן ולחלוק באחריות הגידול, פחדים של ילדים, עיכובים התפתחותיים, קשיים בשדה החברתי, קשיים בקשר עם הילד, משברי חיים שמשפיעים על הילדים (כדוגמת גירושין, מחלה של הורה, מעברי עיר או מדינה ואובדן).

על מה מדברים בהדרכת הורים?

בהדרכת ההורים יינתן מקום רב לכם ההורים, להיסטוריית החיים שלכם, להורות אותה קיבלתם ולהורים שאתם רוצים להיות. היות שכל הורה מגיע מהיסטוריית חיים שונה ולו ערכים שונים ותכונות אישיות שונות, סביר כי כל הורה יבנה עם הילד קשר שונה ואף יראה את ילדו, את חוזקותיו ואת קשייו באופן קצת שונה. בהדרכת ההורים יינתן מקום לאופן שבו כל הורה חווה את הילד/ה, לדמיון ולשוני שבין כל הורה לילד/ה שלו, לאידיאולוגיית ההורות של זוג ההורים ביחד ובנפרד ולמחלוקות אשר עשויות לעלות ביניהם.

בנוסף, בהדרכת ההורים נרצה להעמיק בהבנת עולמו הפנימי של הילד מושא הפנייה, חזקותיו וקשייו, צרכיו ומיקומו במשפחה. מתוך כל אלה, ימצאו דרכים מיטיבות בהן יוכלו ההורים לתקשר עם ילדם ולסייע להתמודדותו, להתפתחותו ולהשתלבותו ולהקלה על קשיים אשר מתגלים בבית או בסביבה.
לעיתים הורים פונים בשל קושי עם ילד אחד, אולם ככל שמעמיק הקשר עם הדמות הטיפולית, והיות שבית ומשפחה הוא יחידה המורכבת מהפרטים שנמצאים בתוכם, פעמים רבות יגיעו בהמשך העבודה, גם ילדים נוספים לדיון בתוך הדרכת ההורים. הורים רבים רואים כי כאשר איש טיפול מסייע להם בהבנה של ילדם, בהתמודדות מיטיבה כהורים ובשיפור מערכת היחסים והאווירה בבית, גם ילדים נוספים במשפחה יכולים להגיב לכך ב"ייצור" תסמינים וקשיים משל עצמם. פעמים רבות זה קורה, היות שטיפול בקושי של ילד אחד, מפנה מקום לראות יותר את צרכיו וקשייו של ילד אחר. במקרים מורכבים, כאשר לילד יהיו סימפטומים משמעותיים שיהיה קשה לטפל בהם דרך ההורים, יתכן כי יהיה צורך לצרף להדרכת ההורים טיפול פרטני בילד.

מי יכול לעשות הדרכת הורים?

האמת, כל אחד. השוק רווי מטפלים, מאמנים ובעלי הכשרות שונות .מומלץ מאוד כי תבדקו מה הכשרתו של האדם אליו פניתם, מה הידע שלו והאם הוא מנוסה לתת לכם מענה לקושי עמו אתם מתמודדים. יש מדריכי הורים רבים אשר עברו הכשרות קצרות ואשר יכולים לייעץ לכם בעיקר בהיבט ההתנהגותי. לעומתם, פסיכולוגים קליניים, התפתחותיים וחינוכיים וכן עו"סים קליניים, אשר מתמחים בעבודה עם ילדים, למדו שנים רבות, התמחו בתחום ויש להם רישיון מקצועי מפוקח מטעם משרד הבריאות, אשר מחייב אותם לעמוד בכללי אתיקה ובסטנדרטים מקצועיים מחמירים יותר. גורמי טיפול אלה לרוב יעמיקו יותר בהבנת עולמו הפנימי של הילד, מניעיו, פחדיו והגנותיו, בצד היכולת ללוות אתכם בעצות פרקטיות להתמודדות. חשוב כי כל הורה יבחר את דמות הטיפול המתאימה עבורו ברמה המקצועית ולא פחות חשוב ברמת הכימיה האישית.

הכותבת היא ד"ר מורן אינפלוס אדלר - פסיכולוגית קלינית, חוקרת דיכאון לאחר לידה באוניברסיטת רייכמן ומרצה בנושאים של פסיכולוגיה והורות.

הורים עם ילדה משוחחים עם מטפל. ShutterStock
בהדרכה ניתן מקום רב להורים/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

ד"ר מורן אינפלוס אדלר, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully