וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מתמודדים עם החזרה של אבא לצבא?

נגה הילה מותנה, בשיתוף JAMA

עודכן לאחרונה: 2.1.2024 / 9:02

כיצד מתמודדים עם החוויה שלאחר האפטר בדרך הטובה ביותר, על מנת למזער את הטלטלה החוזרת והנשנית בפרידה?

חייל וחברתו צועדים. ShutterStock
קשה ומטלטל לעבור ממצב של געגוע, חרדה ודאגה מתמשכים, לחיבוק המרגש/ShutterStock

אחרי 24 או 48 שעות בהם הייתם שוב "משפחה", הוא חוזר לשדה הקרב שלו, ואת חוזרת ל"שדה הקרב" הפרטי שלך, כל אחד - בחזית שלו.

נגה הילה מותנה מדריכת הורים ומשפחה, מנחת NLP ומטפלת הוליסטית לילדים, מסבירה כיצד מתמודדים עם החוויה שלאחר האפטר בדרך הטובה ביותר, על מנת למזער את הטלטלה החוזרת והנשנית בפרידה.

כבר לקראת סוף האפטר את מרגישה את זה מתחיל "לעלות לך". ההתרגשות מתחלפת בעצב, האדרנלין מתחלף בתשישות. את נותנת לו חיבוק ארוך ומחזקת את עצמך באופטימיות, אמונה ותקווה שזה לא החיבוק האחרון. ואז הוא נכנס לרכב ונוסע, ואת ממשיכה ביום שלך, כאילו יום רגיל, אבל ממש לא.

את חוזרת שוב לשגרת ה"אין", לתחושת החוסר והריק, והאנרגיות מתחילות לצנוח. הביקור והפרידה האלה מרגישים כמו "רכבת הרים" ושוב תחושת ההמתנה אופפת אותך, עד לפעם הבאה.

לפעמים זה לוקח אפילו יומיים ואולי שלושה ימים להתרומם ולמצוא בתוכך כוחות לקום בבוקר ולתפקד באנרגיות חיוביות כל היום. והעניין הוא, שלא באמת מתרגלים לזה, זה רק הולך והופך להיות קשה ומתיש יותר.

לפעמים, ככל שאנחנו מתנגדים לרגש מסוים- הוא רק הולך ומתגבר, כי אנחנו לא נותנים לו להיות והוא אף מתעצם ומשתולל בתוכנו, ולכן האיפשור מסייע לרגש להתפוגג בטבעיות.

חשוב שתדעי- שזה בסדר. כמות האנרגיות שגייסת לביקור שלו הן ממש כמו לשתות משקה מתוק שרמת הסוכר עולה וכשהוא הולך- היא צונחת.

המחשבה המרגיעה שאת יכולה לאמץ לעצמך- שזה מתאזן, בקצב שלך, אבל זה מתאזן. ממש בקרוב את תחזרי לאותו מסלול שיצרת לעצמך מבלי שבכלל שמת לב. לימים שאת מתנהלת ומתפקדת במרוץ החיים, מג'נגלת בין משימות, מוצאת דברים שמרימים אותך ומקבלת את עצמך גם ברגעים בהם את עצבנית על כל העולם, חסרת סבלנות ומרגישה בודדה.

אם תעצרי ותתבונני, את תגלי שבכל התקופה הזאת, סיגלת לעצמך הרגלים שונים, גם אם לא שמת לב אליהם תוך כדי. אותם הרגלים שעזרו לך לשמור על סדר, לייצר ודאות ותחושת שליטה מסוימת במציאות הכאוטית הזאת.

כשהוא מגיע לביקור- לפעמים הכל מתערער, הסדר משתנה. אולי מוציאים את הילדים מוקדם מהמסגרות, אולי אוכלים מאכלים שבדרך כלל לא אוכלים באמצע השבוע ובשעות האחרות. האנרגיות שונות ויש יותר איפשור ויציאה מהשגרה, שרק את יודעת ומבינה את המשמעות של "היום שאחרי". לפעמים יחד עם השמחה וההתרגשות, יש חשש ותסכול ששוב תצטרכי להתחיל הכל מהתחלה, את אותו סדר מופתי שסיגלת לעצמך ושעזר לכולם לשמור על שפיות.

מחשבה שיכולה לחזק אותך- יש תדיר ויש נדיר. כרגע - המצב התדיר הוא שיש שגרה שנשמרת והיא ההרגל שנוצר, וגם שבירת השגרה- איננה מפרה את ההרגלים לגמרי. נכון, ייקח יומיים בערך להחזיר את זה עד לאפטר הבא, אבל עדיין ההרגל חזק מהכל וככל שתתמידי בו- הוא ישמש כבסיס ויסייע לכולם לחזור למסלול לאחר הביקור המרגש.

גם עבור הילדים יש פה חוויה מטלטלת של התרגשות ופרידה וחשוב שנהיה מודעים לה, נכיל אותה ונדע שזה לוקח כמה ימים ואז גם הם יתאוששו...

אם כן, מה אפשר לעשות באופן יזום כדי להתמודד עם האתגר הזה?

1. הכיני את עצמך מראש לתרחיש האפשרי של ירידת מתח לאחר הפרידה. כשאת יודעת שכך את עלולה - או עשויה - להרגיש, את מתייחסת לזה אחרת, בקבלה ובהבנה שזה הגיע וזה טבעי.
2. קחי בחשבון גם את האפשרות ההפוכה - שאחרי הפרידה דווקא תתמלאי במרץ, כלומר, לא בהכרח שתהיה ירידת מתח. וגם זה- לגיטימי ובסדר.
3. תאפשרי לעצמך להרגיש ולקבל באהבה שכל מה שאת מרגישה הוא טבעי, בין אם מדובר בירידת מתח ובין אם זה "היי" ואנרגטיות.
4. קחי בחשבון שגם ילדייך חווים דברים דומים, כל ילד על פי אופיו ותגובתו, ולכן עלולות להופיע התנהגויות רגרסיביות כתוצאה מכך. קחי נשימה עמוקה, תחבקי ותנרמלי- זה קורה לכולם, זה טבעי והכי חשוב - זה זמני.
5. התבונני על ההרגלים שיצרת, כתבי אותם, תלי רשימה שלהם על המקרר, או אפילו רק תחשבי עליהם והשתמשי בהם כעוגנים - כדי להחזיר לעצמך את תחושת השליטה לשגרה שיצרת ולדרך שהתווית כחלק מההתמודדות היומיומית שלך עם עצמך ועם הילדים.

לסיכום, זה קשה ומטלטל לעבור ממצב של געגוע, חרדה ודאגה מתמשכים, לחיבוק המרגש, לנוכחות שהייתה חסרה ושוב- לפרידה. זה מעגל מתסכל במעברים מהירים שאנחנו לא מספיקים לפעמים לקלוט את הזמן ביחד והוא כבר נגמר, ואז הוא הולך אנחנו נשארות וצריכות "לאסוף את השברים" שלנו ושל הילדים.

הכנה מראש לתרחישים הרגשיים יכולה לסייע בהפחתת הקושי במקצת, רק מעצם הידיעה שירידה במצב הרוח ובאנרגיות קיימת ואפשרית. קבלה ואפשור של המצבים הרגשיים שלנו להתקיים בתוכנו, יסייעו לאותם רגשות להיות בנוכחות ולדעת להתפוגג בטבעיות מבלי ליצור התנגדות פנימית בתוכנו.
זכרי שאמנם המצב הזה לא פשוט בכלל, אבל הוא זמני וההרגלים שלנו חזקים יותר מהכל ויאפשרו לנו "לחזור למסלול" ככל הנראה יותר מהר ממה שנדמה לנו. בתקווה שבקרוב מאוד, כל זה יהיה מאחורינו.

חייל וילד. ShutterStock
הכנה מראש לתרחישים הרגשיים יכולה לסייע בהפחתת הקושי במקצת/ShutterStock

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

חפשו אותנו בגוגל: https://app.jama.co.il/

נגה הילה מותנה, בשיתוף JAMA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully