וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיתוח ישראלי: מולקולה פסיכדלית שמסייעת משמעותית לירידה במשקל

דורון קופרשטין

עודכן לאחרונה: 22.12.2023 / 10:16

במשך שנים נמכר חומר פסיכדלי בשם MEAI, שפותח על ידי חוקר ישראלי, כ"סם פנאי" חוקי בקנדה. מעבר לתחושת 'היי' מתונה, דיווחו המשתמשים גם על ירידה בצורך לשתות אלכוהול. כשהוצא החומר מחוץ לחוק, החל המדען לעבוד על תרופות המתבססות על MEAI. אחת מהן מיועדת להרזיה

אישה שרזתה בעזרת תרופה פסיכדלית. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
לרזות כמעט בלי תופעות לוואי. התרופה בדרך/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

האם בקרוב יתווסף טיפול חדש להרזייה שעל הדרך גם יגרום לנו לתחושה מבושמת, כאילו שתינו כוסית יין או כוס בירה? מחקר שנערך לאחרונה על עכברים באוניברסיטה העברית בירושלים בשיתוף חברת קלירמיינד הישראלית, בנושא תזונה בדק את ההשפעה של מולקולה של חומר פסיכדלי על ירידה במשקל וערכי סוכר.

הטיפול שניתן במהלך המחקר היה מולקולה פסיכדלית חדשה, שמתאפיינת ביכולות גבוהות אך אינה גורמת להזיות ולתופעות לוואי נוספות של חומרים מאותה הקטגוריה.

במחקר בדקו החוקרים שלושה סוגי דיאטות שונות: דיאטה סטנדרטית עם תזונה דלת שומנים, דיאטה עתירת שומן ודיאטה עתירת שומן בשילוב עם אותו חומר פסיכדלי חדשני בשם MEAI.

התוצאות היו מפתיעות: אצל אלו שטופלו ב-MEAI נרשמה ירידה של כ-20% במשקל וזאת תוך כדי הגברה של הפרשת האנרגיה, צמצום מסת השומן הכוללת ושמירה על מסת הגוף הרזה. אלו התוצאות הטובות ביותר בהשוואה ליתר הקבוצות שנחקרו.

השפעה נוספת שהתגלתה היתה שהקבוצה שטופלה ב-MEAI אף שיפרה ערכים נוספים, ובראשם הורדת רמות האינסולין (סוכר) וכן צמצום בהצטברות שומן וטריגליצרידים בכבד. וזאת, כאמור, בדיאטה עתירת שומן ללא הגבלה של קלוריות.

החומר הכימי MEAI פותח על-ידי חוקר ישראלי בשם יחזקאל גולן, בעבר מומחה לביולוגיה חישובית בחברות קומפיוג'ן ואבוג'ן. גולן מכר אותו בהצלחה בקנדה דרך חברה שהקים לשם כך, והוא שווק כ"סם רחוב" או סם פנאי", באופן חוקי באינטרנט.

"מדובר בחומר שגורם להרגשה נעימה, כמו אחרי שתיית כוסית יין או שתי כוסות בירה", אומרת עדי זולוף שני, מנכ''לית קלירמיינד. אנשים שהשתמשו בו לצרכי פנאי ומילאו שאלונים לגבי ההרגשה שהוא נותן להם דיווחו שהוא גרם להם להפחית בצריכת אלכוהול ושלא חוו תופעות לוואי, מלבד תחושת ה"היי" הנעימה, מטבע היותו חומר פסיכדלי.

"התברר שהחומר לא רק גורם לתחושה נעימה", מוסיפה זולוף שני, "המשתמשים גם דיווחו על הפחתה בצורך למצוא את התחושה הנעימה הזו בחומרים אחרים או באלכוהול לצד דיווחים על ירידה בהתנהגויות התמכרותיות כמו קניות או סקס אובססיבי".

עדי זולוף שני. באדיבות המצולמים
"הדחף לאכול פשוט ירד". עדי זולוף שני/באדיבות המצולמים

אלא שמ-2020, החליט משרד הבריאות הקנדי להכניס את החומר לפקודת הסמים ומאז הוא הפך ללא חוקי ומכירתו הופסקה. אז גם הוקמה חברת קלירמיינד במטרה להביא את בשורת ה-MEAI בדלת הקדמית, דרך אישור של ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית.

"אנחנו עובדים עכשיו על שלושה מוצרים, שניים בהליך של תרופות ואחד בליך שאמור להיות קצר יותר במסלול של אישור החומר כ'מזון חדש'", מסבירה זולוף שני. שני המוצרים התרופתיים שבפיתוח יכילו מינונים גבוהים יחסית. המוצר הראשון מיועד לטיפול בהתמכרות לאלכוהול והשני כתחליף אלכוהול, לאנשים שרוצים להרגיש את תחושת ה'היי', אבל לא יכולים לשתות מסיבה בריאותית או דתית.

"המוצר השלישי, אותו למעשה בדקנו בניסוי הנוכחי, מיועד להפחתה במשקל. להבדיל ממוצרי ההרזיה שקיימים היום בשוק, המוצר שלנו עובד על מנגנון שונה כמעט ללא תופעות לוואי".

מה למעשה ראיתם בניסוי העכברים שערכתם עם האוניברסיטה העברית?

"ראינו תופעה משמחת, העכברים המשיכו לאכול שומנים אבל איבדו כ-20 אחוז ממשקל גופם. זה לגמרי מעודד כי גם כשאנשים משתמשים בתרופות ההרזיה, ההמלצה שהם מקבלים היא להפחית בקלוריות ולבצע פעילות גופנית. כאן ראינו שינוי ללא קשר להפחתה בתזונה או לפעילות גופנית".

ועדיין, מדובר בעכברים. מתי יהיה ניסוי על בני אדם?

"כרגע אנחנו לפני ניסוי פאזה ראשונה ושנייה, כלומר ניסויי בטיחות בבני אדם. הניסוי הוא עבור השימוש בחומר לטיפול בהתמכרות לאלכוהול. ברגע שיהיה לנו את אישור הבטיחות, הוא יהיה תקף גם להתוויה של דיאטה, כאשר המוצר להפחתה במשקל לא ישווק כתרופה, אלא כתוסף מזון, וכך יוכל להגיע לשוק מהר יותר".

מי מבטיח שאותן תוצאות בעכברים ישוכפלו לאנשים?

"זו הסיבה שעושים ניסוי, אבל אנשים שהשתמשו בחומר דיווחו לא רק על רצון מופחת לשתיית אלכוהול, אלא גם על כך שכחלק מההשפעה, התיאבון שלהם פחת באופן דרמטי. הדחף לאכול פשוט ירד".

מתי לדעתך יוכל המוצר להימכר בהתוויה לדיאטה?

"קשה לומר, מדובר בהרבה גורמים שלא תלויים רק בנו, אבל אני מעריכה שתוך שנה עד שנה וחצי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully