וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בישראל: זוהר קיבל את הטיפול שהצליח לעכב את התפרצות הסוכרת

דורון קופרשטין

עודכן לאחרונה: 19.12.2023 / 9:58

בימים האחרונים ניתן בבית החולים איכילוב הטיפול הראשון בישראל שיכול לעכב התפרצות של סוכרת מסוג 1. "תוך מספר ימים ערכי הסוכר בדם ירדו. מרגישים שקיבלנו מתנה", אומרת אמו של זוהר בן ישי בן ה-14, המטופל הראשון בעולם מחוץ לארצות הברית שקיבל את התרופה

ד"ר יעל לבנטל. ג'ני ירושלמי, דוברות איכילוב,
פוטנציאל לדחייה של למעלה משנתיים וחצי במחלת הסוכרת. פרופ' יעל לבנטל והמטופל זוהר בן ישי/ג'ני ירושלמי, דוברות איכילוב

זוהר בן ישי (14) מחיפה קיבל בימים האחרונים בבית החולים איכילוב את הטיפול הראשון בעולם שיכול לעכב את התפרצות מחלת הסוכרת. למעשה, בן ישי הוא הראשון בעולם שמקבל את הטיפול מחוץ לארצות הברית.

הטיפול החדש, פורץ הדרך, נקרא "טיזילד" (Teplizumab), וניתן בעירוי לווריד אחת ליום במשך שבועיים לילדים, למתבגרים ולמבוגרים צעירים שאותרו עם מצב של טרום סוכרת מסוג 1. הטיפול ניתן בשלב שבו מתחילה עלייה ברמת הסוכר בדם, אך עדיין המחלה לא התפרצה. התרופה נקשרת לתאים במערכת החיסון התוקפים את תאי הביטא בלבלב המייצרים אינסולין, ו"מכבה" אותם, ובכך מעכבת את התפרצות המחלה. התרופה אושרה לשימוש על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) בשנה שעברה, ומהווה תקווה חדשה בתחום.

המטופל הראשון בעולם מחוץ לארצות הברית

"היום ידוע שסוכרת מסוג 1 מתפתחת בשלבים עם מעבר הדרגתי בין תפקוד מלא של הלבלב לחוסר תפקוד והתפרצות המחלה", אומרת לוואלה בריאות פרופ' יעל לבנטל, מנהלת המכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת ילדים בבית החולים "דנה-דואק" לילדים באיכילוב. "הטיפול החדש נועד בדיוק לאותם מצבי מעבר - מהמצב שאנו מכנים 'טרום סוכרת' למצב של סוכרת".

למרות האישור של ה-FDA, עד היום הטיפול לא ניתן מחוץ לארצות-הברית. "הבשורה המרגשת היא שישראל היא המדינה הראשונה שמעניקה את הטיפול לילדים ומתבגרים במצב 'טרום סוכרתי'. אנחנו יודעים שככל שדוחים את הסוכרת, יש פחות סכנה לסיבוכים עתידיים, וזו כאמור בשורה גדולה בתחום הטיפול בסוכרת", מוסיפה פרופ' לבנטל.

"זוהר אובחן כבר לפני שנה במצב 'טרום סוכרתי'. אין לנו היסטוריה משפחתית של סוכרת ולכן בהתחלה הייתי מופתעת", מספרת שרון בן ישי, אמו של זוהר. "לא ידענו מתי בדיוק הסוכרת תתפרץ אבל היה לנו ברור שזה יקרה בשלב כלשהו. בנוסף, ידענו שהמחלה תאלץ אותו לשנות היבטים מסוימים בחיים שלו".

"חשבנו לטוס לארצות הברית לקבל את הטיפול"

שרון מספרת שלאחר האבחון היא החלה לקרוא מאמרים ומחקרים מכל העולם, ומצאה באחד מהם מידע על הטיפול החדשני שקיבל בחודש נובמבר האחרון את אישור ה-FDA. "בשלב מסוים אפילו חשבנו לטוס לארצות-הברית ולקבל את הטיפול שם", נזכרת האם.

שרון פנתה לפרופ' לבנטל כדי לברר אם ניתן לקבל את הטיפול בארץ ובקשתה נענתה בחיוב. "הגענו לבדיקות ראשוניות וכעבור זמן מה קיבלנו טלפון מד"ר חוסיין זיתון, רופא בכיר במכון, שבישר לנו שהטיפול בתרופה החדשנית יינתן באיכילוב. כיום, זמן קצר לאחר שזוהר סיים את קבלת הטיפול, אנחנו רואים ירידה ברמת הסוכר אצלו, והוא מרגיש שקיבל מתנה. הלוואי שלאור הצלחת הטיפול בזוהר יתאפשר הטיפול גם לחולים נוספים". מסכמת שרון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
ד"ר יעל לבנטל. ג'ני ירושלמי, דוברות איכילוב,
מחויכים אחרי מתן הטיפול. פרופ' יעל לבנטל, זוהר בן ישי וד"ר חוסיין זייתון/ג'ני ירושלמי, דוברות איכילוב

פרופ' לבנטל מוסיפה: "למרות ההתקדמות הטכנולוגית המרשימה שחלה בשנים האחרונות, אני חווה מדי יום את הקושי של המטופלים ובני משפחותיהם בהתמודדות עם מחלת הסוכרת. במיוחד בימים האלה של מלחמה, המגבירה את הלחץ הנפשי המשפיע על איזון הסוכרת. איזון רמות הסוכר בטיפול באינסולין הוא מאתגר. התרופה החדשנית, שמעכבת את התפרצות הסוכרת במספר שנים, צפויה לשנות באופן דרמטי את חיי המטופלים ובני משפחותיהם. אנחנו נעשה הכול במטרה לעמוד בחזית הרפואה ולקדם טיפולים חדשניים לטיפול ולמניעה של סוכרת".

מעכבת ביותר משנתיים וחצי התפרצות של סוכרת

סוכרת מסוג 1 היא מחלה אוטואימונית שנובעת מהרס של תאי הלבלב המפרישים אינסולין. בגופו של החולה נוצר תהליך דלקתי שהורס את תאי הלבלב ופוגע בייצור הטבעי של האינסולין. כיוון שהגוף כבר לא מסוגל לייצר אינסולין בעצמו, החולה נזקק לאספקת אינסולין ממקור חיצוני. סוכרת מסוג זה שכיחה ביותר בקרב ילדים, מתבגרים ומבוגרים צעירים (ולכן כונתה בטעות בעבר "סכרת נעורים") אבל למעשה היא יכולה להופיע בכל גיל.

במחקר שעל בסיסו אושר הטיפול, השתתפו ילדים ובני נוער בגילאים 8 עד 17 שנים עם טרום סוכרת מסוג 1 שהיו בשלב שלפני התפרצות המחלה. החולים חולקו באופן אקראי - חלקם קיבלו את הטיפול "טיזילד" וחלקם קיבלו תרופת דמה (פלסבו), אחת ליום במשך שבועיים. החוקרים מצאו שבקרב אלו שקיבלו את "טיזילד" התפרצות הסוכרת נדחתה בזמן ממוצע של 2.7 שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully