וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מותר להשתמש בתרופות לאחר תפוגת תוקפן?

הרוקחת אילת לוי, ארגון הרוקחות בישראל

עודכן לאחרונה: 24.12.2023 / 10:33

אין רוקח שלא נתקל בשאלה "האם ניתן להשתמש בתרופה פגת תוקף"?. מפתה מאוד להשיב על שאלה זו בשלילה ולהמשיך הלאה אלא שהתשובה לכך הרבה יותר מורכבת

תוקף של תרופה. ShutterStock
לא רק התרופה עצמה צריכה לעמוד בתנאים אלו אלא גם אריזתה/ShutterStock

החל משנת 1979 מחייב מנהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA) את כל חברות התרופות לציין תאריכי תפוגה על גב אריזות התרופות. תאריך התפוגה משמעו כי במהלך פרק זמן קצוב זה נעשתה בדיקה מדגמית של התרופה בתנאי לחות וטמפרטורה מוגדרים ונמצא כי היא יעילה ובטוחה מספיק, שהחומר הפעיל לא התפרק במידה בלתי סבירה ושלא קיימים תוצרי פירוק רעילים - זאת בנוסף למדדים כמו מידת החומציות ואחוז הנוזל התרופה אשר צריכים לעמוד בסטנדרט שנקבע.

לא רק התרופה עצמה צריכה לעמוד בתנאים אלו אלא גם אריזתה. היו כבר מקרים בהם התרופה שמרה על יציבות אולם דווקא אריזתה התפרקה והגבילה את השימוש בה.

בנוסף לאלו קיימת לעיתים בחלק מהתכשירים מגבלת התוקף שתקף מרגע פתיחת התכשיר. זו חובה שחלה בעיקר על תכשירים המיועדים לשימוש רב פעמי ואשר בכולם נושא בטיחות התכשיר ואיכותו חשובים במיוחד. כך לדוגמה, תכשירים המיודעים לתינוקות או לשימוש בעיניים. תוקף זה הוא, לרוב, מספר חודשים מועט עד חצי שנה.

מגבלה זו קיימת לרוב בתכשירים שאינם מכילים חומרים משמרים, אשר מונעים התפתחות חיידקים בתכשירים. לאחר תקופה קצרה שבה התכשיר פתוח, מתחיל תהליך התפתחות חיידקים, מה שעלול לסכן את המטופל, בייחוד בשימוש על פצעים פתוחים או רקמות ריריות.

כפי שאפשר להבין, תוקף התכשיר הוא עניין מדעי, התלוי בכמות החומר הפעיל שנותר בתכשיר או ברמת תוצרי הלוואי בתכשיר, שלא יעברו סף קריטי מסוים.

תוקף של תרופה. ShutterStock
כאשר תרופה אינה נספגת כמו שצריך בגופנו או שהחומר הפעיל שבה כבר התפרק, היא לא תעבוד/ShutterStock

רשויות הבריאות מחייבות את היצרנים לוודא בכל עת כי המוצרים הקיימים בשוק אכן מכילים את כמות החומר הפעיל שהיצרנים התחייבו לה.

אם כך, תאריך התוקף מהווה מעין "תעודת אחריות": היצרן מתחייב שהתרופה תשמור על מלוא יעילותה ובטיחותה עד התאריך הנקוב, בהנחה שהיא תאוחסן באריזתה המקורית ובתנאי האחסון המומלצים. בבתי המסחר ובבתי המרקחת קיימת מערכת לבקרה על תנאי הטמפ' והלחות. אלא שברגע שהתרופה יוצאת מהם ומגיעה לבית הצרכן, או גרוע מכך - אל הרכב שלו, היא נחשפת לתנאים שונים לגמרי.

כאשר תרופה אינה נספגת כמו שצריך בגופנו או שהחומר הפעיל שבה כבר התפרק, היא לא תעבוד כנדרש וכשמדובר בתרופה מצילת חיים או חיונית - זו יכולה להיות בעיה חמורה ואף מסכנת חיים.

אז מה עושים?

ראשית, חשוב לזכור כי תוקף התרופה מביא בחשבון תנאי אחסון נאותים ולכן כדאי מאוד להתייעץ עם הרוקח ולאחסן את התכשיר בהתאם להוראותיו. שימוש לב שאחסון במקרר אינו פתרון פלא ושבמקרים רבים הוא עלול דווקא לקצר את תוקפן של תרופות. ההוראות מופיעות לרוב על גב האריזה ולכן מומלץ לאחסן את התרופה באריזתה המקורית.

סיבה נוספת לשמירת התרופות באריזתן המקורית היא שבמקרים רבים זו משמשת להגנה מפני לחות או קרינה ועל כן מהווה חלק אינטגרלי מאחסון נאות.

בתכשירים אשר קיים להם תוקף מהפתיחה כדאי מאוד לסמן את תאריך הפתיחה בצורה ברורה ולא לשכוח להשמיד את התכשיר עם סיומו.

בנוסף לאלו, מומלץ לעבור מדי פעם על ארון התרופות שבבית, לוודא שכל התכשירים בתוקף, לסמן את אלו שתוקפם קרוב ולדאוג להשמיד את התרופות שפג תוקפן - אפשר בבית המרקחת הקרוב לביתכם.
אז לשאלתכם, לא, לא מומלץ להשתמש בתרופות פגות תוקף. בין אם בגלל חוסר יעילות פוטנציאלי ובין אם בגלל חשש מתוצרים רעילים.

לכתבות נוספות בערוץ שגרה בצל המלחמה>>

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully