וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא ניתוח: הטיפול המהפכני הזה שם סוף לאחת הבעיות הכי שכיחות בברך

מוגש מטעם zap doctors

19.12.2023 / 6:03

מומחית לשיכוך כאב מסבירה כל מה שצריך לדעת על שחיקת סחוס, כולל הטיפול שמסייע לכל-כך הרבה אנשים שמתמודדים עם הבעיה

שחיקת סחוס. ShutterStock
"הטיפול המקובל כולל פיזיותרפיה לחיזוק השרירים, תרופות נגד כאבים ודלקות והזרקת סטרואידים או חומצה היאלורונית למפרק"/ShutterStock

שחיקת סחוס היא שחיקה מבנית של הסחוס הממוקם בין העצמות במפרק, אשר מתרחשת בדרך כלל עם הגיל. ד"ר אסנת וונדי, מומחית לשיכוך כאב, מסבירה לנו את כל מה שצריך לדעת על שחיקת סחוס, ובעיקר איך מטפלים.

תפקיד הסחוס הוא למנוע חיכוך בין העצמות, לייצר נוזל שישמן את המפרק ולבלום זעזועים. עם הגיל, הסחוס נשחק ואינו ממלא את תפקידו כראוי. השחיקה יכולה להיגרם מגורמים שונים כמו מנח לא תקין של המפרק, חבלות, שברים, קרעים בגידים או ניתוחים. הסרה של המיניסקוס (סוג של סחוס) או חלקים ממנו מהברך למשל, מאיצה את התפתחות שחיקת הסחוס. ד"ר אסנת וונדי, מומחית לשיכוך כאב, מסבירה לנו את כל מה שצריך לדעת על שחיקת סחוס.

מהם התסמינים של שחיקת סחוס?

"קודם כל, חשוב לציין שלא כל האנשים עם שחיקת סחוס סובלים מכאבים. התסמינים העיקריים הם כאב במפרק הנגוע, אי נוחות וחוסר יציבות. לפעמים המפרק מתנפח. במקרים רבים, הכאב נגרם לא רק מהשחיקה עצמה אלא מבעיות נלוות כמו חולשה ברצועות, קרעים בגידים או עומס יתר על רקמות סביב המפרק. חשוב לזהות את מקור הכאב המדויק ולטפל בכל הגורמים יחד על מנת להשיג תוצאות טובות".

לפניה לד"ר אסנת וונדי באמצעות אתר דוקטורס

הכתבה באדיבות Zap דוקטורס

מהו הטיפול המקובל בשחיקת סחוס?

"הטיפול המקובל כולל פיזיותרפיה לחיזוק השרירים, תרופות נגד כאבים ודלקות והזרקת סטרואידים או חומצה היאלורונית למפרק. סטרואידים מסוגלים להקל על 'דלקת' אבל הם גורמים נזק לסחוס ואינם מומלצים. חומצה היאלורונית יעילה לחצי שנה במקרה הטוב. אפשרות נוספת היא ניתוח להחלפת מפרק. החלפת מפרק מלאכותי יעילה במיוחד במפרק הירך אבל כרוכה בסיכונים וסיבוכים רבים יותר בברכיים ובמפרקים מורכבים אחרים".

מהו הסוד לטיפול מוצלח לטווח הארוך?

כדי להפיק תוצאות טיפוליות טובות לטווח הארוך, כמו הערכה הקלינית, הטיפול חייב להיות יסודי. על רופא המטפל לא רק לטפל ברקמה שנפגעה, אבל גם ברקמות התומכות מסביב כדי שכל המערכת תוכל לעמוד תחת העומסים שנופלים עליה, דהיינו, גם ברצועות, מניסקוס, גידים ושרירים מסביב.

שחיקת סחוס. ShutterStock
"במידה וקיים ביטוח פרטי, המטופל יכול לקבל החזר על הטיפולים הפשוטים יותר"/ShutterStock

מהו הטיפול המהפכני ללא ניתוח בשחיקת סחוס?

הטיפול כולל מספר שלבים בהתאם לחומרת המצב:

1. בשחיקה קלה - הזרקת סוכר למפרק שבאמת עשויה לגרום לריפוי חלקי של בסחוס.
2. בשחיקה בינונית (דרגות 2-3) - הזרקת טסיות דם (PRP) למפרק ולאזורים סמוכים. כדי לחזק את כל המערכת. קיימים כמה סוגים של PRP, אחד אחד עם היתרונות שלו.
3. בשחיקה מתקדמת (דרגות 3-4) - הזרקת טסיות דם או PRP ישירות לתוך העצם, בנוסף למפרק, שם הגוף מייצר תאי סחוס.
4. לפעמים שווה בדרגה 3-4 כבר ללכת על הזרקת תאי גזע שנלקח משומן המטופל למפרק ואולי לעצם. תאי הגזע מסוגלים להפוך לתאי סחוס חדשים.

האם הטיפול יעיל גם במצבים מורכבים יותר?

"תלוי בחומרת השחיקה. הטיפול מסוגל לטפל בהצלחה גם בשחיקות בדרגות מתקדמות 3 ו-4, בניגוד לטיפולים מסורתיים שמוגבלים לשחיקות קלות. זאת בזכות שילוב של טכניקות מתקדמות כמו הזרקה לעצם ושימוש בתאי גזע".

כמה עולה הטיפול?

במידה וקיים ביטוח פרטי, המטופל יכול לקבל החזר על הטיפולים הפשוטים יותר. לגבי הזרקת תאי גזע, מדובר בטיפול יקר יחסית. עם זאת, אנו עובדים יחד עם סוכנת שמשיגה את רב התשלום מהביטוחים הפרטיים.

"בשורה התחתונה, שחיקת סחוס היא בעיה רפואית נפוצה הפוגעת באיכות החיים. הטיפולים המסורתיים בה מוגבלים ולא אפקטיביים בטווח הארוך. הטיפול החדש שתואר כאן הוא מהפכני ומתקדם המציע פתרון יעיל גם במקרים מתקדמים. הוא מתמקד באופן יסודי בחיזוק כל מערכת התמיכה של המפרק ולא רק הסחוס עצמו. זה המפתח להצלחה ארוכת טווח של הטיפול".

ד"ר אסנת וונדי - מומחית לשיכוך כאב. חרמון 2, מבשרת ציון. 077-2314148

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מוגש מטעם zap doctors
  • עוד באותו נושא:
  • סחוס
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully