וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קנאביס בימי מלחמה: "אנשים רוצים משהו חזק שישפיע מיד. זה לא בהכרח טוב"

בשיתוף ארגון הרוקחות בישראל

עודכן לאחרונה: 24.12.2023 / 10:34

מוקד בזלת, מדריך ומלווה ללא עלות את החולים המטופלים בקנאביס רפואי בישראל. מאז פרוץ הלחימה מדווח על עלייה בפניות ממטופלים שמינון הקנאביס החודשי שהרופא רשם להם לא מספיק לכל החודש. כיצד מגבירים את השפעת הקנאביס וצורכים אותו גם בממ"ד?

רופאה קנאביס רפואי. ShutterStock
"רואים את העלייה בביקוש לקנאביס"/ShutterStock

מאז ה-7 באוקטובר, חלה עלייה משמעותית בביקוש לקנאביס רפואי, כך לפי נתונים שפרסם משרד הבריאות. במקביל לעלייה בבקשה לרישיונות בעקבות מצבי מתח וחרדה בקרב האוכלוסייה, גם אצל המטופלים הקיימים נרשמו שינויים בהרגלי הצריכה, ובעיקר שימוש בכמויות גדולות יותר ופנייה לאופן שימוש שיאפשר הקלה מיידית במתח הנפשי.

"אנחנו רואים את העלייה בביקוש לקנאביס, כולל של 'מטופלים רדומים', שמחזיקים ברישיון ובחרו מסיבותיהם לא להשתמש במוצרים עד כה ומאז תחילת הלחימה הם פונים למוקד הרוֹקחי של בזלת ומבקשים סיוע בהתאמת מוצרים", מספרת איזו הלר, הרוקחת הראשית ומנהלת תחום הפארמה בחברת בזלת פארמה, יצרנית הקנאביס הגדולה בישראל.

רופאה קנאביס רפואי. ShutterStock
השימוש הרפואי בצמח הקנאביס התרחב בשנים האחרונות/ShutterStock

העלייה בביקוש משקפת את התחושות בקרב האוכלוסיות הרלוונטיות?

"במובן מסוים, אבל חייבים לזכור שבין משתמשי הקנאביס הרפואי יש גם אנשים מבוגרים שסובלים מאלצהיימר וילדים עם צרכים מיוחדים, שעבורם השינוי באורח החיים או במקום המגורים פוגעים משמעותית בשגרת החיים. יש ביניהם כאלה שכל שינוי אווירה קיצוני, מוציא אותם מאיזון. להבדיל ממה שנהוג היה לחשוב, אלה לא אוכלוסיות שמנותקות מהמציאות. הם מוּדעים היטב לשינויים הקיצוניים, שמשפיעים עליהם לרעה וזה מתבטא גם בביקוש לקנאביס רפואי. אימהות מתקשרות אליי ובוכות שהילד שלהן, שהיה כבר מאוזן, נזקק שוב לתרופות".

שיפור איכות החיים

השימוש הרפואי בצמח הקנאביס התרחב בשנים האחרונות - תפרחות הקנאביס ומוצרים המופקים מהן, מסייעים בהתמודדות עם תסמינים ומשפרים את איכות החיים לצד מחלות. בישראל, קנאביס מאושר לטיפול בכאב כרוני, סרטן, תסמונת פוסט-טראומטית (PTSD), אוטיזם, פרקינסון, מחלות מעי דלקתיות (קרוהן וקוליטיס), טרשת נפוצה ודמנציה. משרד הבריאות מתיר צריכה בשאיפה (עישון/ אידוי של התפרחות) או כשמן לשימוש תת-לשוני. למעלה מ- 130 אלף ישראלים מטופלים בקנאביס, לפי דיווחי משרד הבריאות, ומדי חודש נרשמת עלייה נוספת. רפורמה שתכנס לתוקפה בסוף הרבעון הראשון של 2024, תייתר את הצורך ברישיון קנאביס עבור חלק מהתוויות הקנאביס, ותאפשר במקרים אלה להסתפק במרשם. בנוסף, מספר הרופאים הרושמים צפוי לגדול משמעותית, ואיתו גם מעורבות קופות החולים במעגל הטיפול במוצרים המופקים מהצמח.

אילו סכנות קיימות בהרגלי צריכה בימי מלחמה?

"מדינה שלמה בטראומה, על כל המשתמע מכך. אנחנו עדיין לא בשלב של הפוסט-טראומה, לגביו יש המלצות שונות. מחקרים מוכיחים ש-70 אחוז מהאוכלוסייה העולמית יחוו טראומה כלשהי במהלך ימי חייהם. 7-10 אחוז מתוכם יפתחו פוסט-טראומה, שנוטה להתפרץ במצבי קיצון ומלחמה זה מצב קיצוני. ההשפעה של קנאביס רפואי היא מיידית ובישראל, אנשים רוצים משהו שישפיע מייד וכמה שיותר חזק. זה לא בהכרח טוב".

קנאביס רפואי. ShutterStock
"שמן הקנאביס מאפשר ליטול אותו בסביבת אנשים מבלי לחשוף אותם לנזקי העישון ולחומרים הפעילים"/ShutterStock

מצב המלחמה הכניס את כולם ללחץ. תוכלי לפרט כיצד ניתן למקסם את השפעת הקנאביס ולהימנע מתופעות לוואי לא נעימות?

"בקנאביס יש מאות רבות של חומרים פעילים, עם שני חומרים רפואיים עיקריים. האחד הוא THC, החומר הפסיכואקטיבי, שיש לו יתרונות וחסרונות. מדובר בחומר משנה תודעה והוא זה שתורם לתחושת ה'היי'. בישראל, אימצנו ריכוזים גבוהים יותר ממנו לצרכים רפואיים, ביחס למדינות מערביות אחרות. בכמות נמוכה יותר, הוא מסייע באפקט של רגיעה, אולם בריכוז גבוה מדי או למשתמש לא מנוסה הוא עלול לגרום להתקף חרדה. החומר הנוסף, CBD, אינו משנה תודעה ואחד היתרונות שלו הוא בהיותו מאזן מצב רוח ותורם להרגעה. הוא עובד באזורים במוח שקשורים לפחד, לחרדה ולדיכאון. בתקופה הזו, זה החומר שאני ממליצה להעדיף ובנוגע לאופן השימוש, למרות שהשפעות העישון והאידוי מיידיות יותר, שמן הקנאביס מציע יתרונות טיפוליים שלא ניתן להתעלם מהן. בייחוד בשימוש כרוני, ובעיקר הודות למשך ההשפעה הארוך ולשליטה טובה יותר במינון החומרים הפעילים החיוניים ליצירת ההשפעה הטיפולית. בנוסף, שמן הקנאביס מאפשר ליטול אותו בסביבת אנשים מבלי לחשוף אותם לנזקי העישון ולחומרים הפעילים. במהלך האזעקות, אי אפשר לעשן בתוך הממ"ד או המקלט".

מה הצרכים הנפוצים של אנשים בכל הנוגע למצב נפשי בתקופת המלחמה?

"אחד הדברים המרכזיים זה נדודי שינה. המראות אליהם נחשפנו כולנו במהלך ימי הלחימה ובעיקר אנשים שהם או קרוביהם נפגעו ישירות, גרמו לסיוטי לילה וזה משפיע על התפקוד. גם לאנשים האלה, אנחנו ממליצים לעבור למוצרים מבוססי שמן ומועשרי טרפנים עם השפעה מרגיעה, המאפשרים לדייק במינון ולהתאים לצרכים. אם מעדיפים עישון, הייתי ממליצה לשלב במהלך היום עם מוצר עדין יותר. הוספת השמן מסייעת גם לווסת את הצריכה החודשית לאורך תקופת המרשם, ולהפחית מצבים בהם המטופל מסיים את כל מוצרי המרשם לפני שהמרשם הבא נכנס לתוקף".

מה לגבי סכנת ההתמכרות בימים בהם יש נטייה לחפש מפלט רגשי?

"סכנת ההתמכרות קיימת, אם כי לא בשיעור גבוה או מסוכן כמו באלכוהול, למשל, אבל יש צורך לשלוט במינון. אם הצריכה עולה כל הזמן, יש נטייה לפתח תלות. בעיקר פסיכולוגית, אגב. מדובר במפלט נפשי שהוא קל, יחסית, להשגה. זו תופעה רווחת יותר בקרב צעירים, שמעשנים הרבה, לרוב בנסיבות חברתיות. החוכמה היא לדעת למנן, להשתמש בסוג המתאים, ולהיות עם האצבע על הדופק כל הזמן. למטופל שמרגיש שהמינון אינו מספיק עבורו או שהוא משתמש במינונים הולכים וגדלים, אני ממליצה ליצור קשר עם מוקד הייעוץ הרוקחי של בזלת להתאמה מחדש של המוצר או של פרוטוקול הטיפול. יש לא מעט דרכים לשפר את יעילות הקנאביס מבלי לשנות מרשם או להעלות את המינון".

קנאביס רפואי. ShutterStock
"במטרה להתמודד עם מתח וחרדה, ההמלצה שלנו היא לשלב לצד הקנאביס טיפול פסיכולוגי וטיפולים משלימים"/ShutterStock

אילו המלצות נוספות יש לך לצרכני הקנאביס הרפואי בימים האלה?

"במטרה להתמודד עם מתח וחרדה, ההמלצה שלנו היא לשלב לצד הקנאביס טיפול פסיכולוגי וטיפולים משלימים, כמו דמיון מודרך, יוגה, תזונה מאוזנת, טכניקות הרפייה והקפדה על שעות שינה קבועות ומספקות. בקרב משתמשי הקנאביס הרפואי, יש לא מעט אנשים שסובלים ממחלות שיש להן מרכיב רגשי או מחלות הנוטות להחמיר כתוצאה ממתח. מערכות הגוף והנפש פועלות זו לצד זו וכשאנשים בסטרס, המערכת החיסונית מגיבה אחרת".

מה התחזית שלך לחודשים הקרובים, בכל הנוגע לביקוש לקנאביס בעקבות המלחמה?

"כשהאדרנלין של הימים האלה ירד, אני צופה עלייה במחושים כאלה ואחרים, בצל הצורך לשמור על תפקוד תקין בבית ובמשפחה. מטרת העל שלנו היא שיפור איכות החיים, לתרום לשינה טובה, לשפר את התפקוד החברתי ולסייע לאנשים לחיות לצד הכאב כדי שהמחלה והטראומה לא ינהלו אותם. מדובר בשימוש כרוני ומתמשך. זה לא כדור נגד כאב ראש. מי שמצפה לנסים, יתאכזב, אבל סבלנות תביא לעקומת שיפור, והתאמה נכונה של הקנאביס תקצר את התהליך ותתרום לפתרון יציב ומתמשך".

רנה כהן, רוקחת ויועצת קנאביס, ארגון הרוקחות בישראל, מוסיפה: "חשוב לזכור שהתאמת הטיפול בקנאביס הינה אינדיבידואלית וייחודית לכל מטופל ומטופלת. על מנת למקסם את תוצאות הטיפול מהקנאביס, חשוב להימנע מהגברת המינון ומהחלפת סוג ללא מעורבות של ייעוץ מקצועי, כיוון שהתוצאה עלולה להיות בלתי צפויה - לחיוב או לשלילה".

מדוע יש צורך בליווי איש מקצוע לשימוש בקנאביס? מדוע זה שונה מתרופות רגילות?

"בעולם הקנאביס, לכל מטרה טיפולית ישנם מוצרים שונים שיכולים להתאים. לכן, חשוב לציין בפני מטופלים המקבלים כיום קנאביס רפואי להתוויה ספציפית, כגון כאב או פיברומיאלגיה, שלא להשתמש בקנאביס הרפואי למטרות אחרות כגון חרדה או קשיי שינה, אלא רק בהתאם להנחיה של אנשי מקצוע".

איזו הלר. יח"צ,
איזו הלר, רוקחת ראשית, בזלת פארמה/יח"צ

מטופלים בקנאביס עם מרשם? בני משפחה מטפלים? מוקד הייעוץ של בזלת עומד לרשותכם ללא עלות! להדרכה ראשונית, התאמת מוצרים ומינון, ולכל שאלה, בטלפון: 072-22-11-500 | ימים א'-ה', 9:00-16:00.

יש להדגיש כי בחירת הטיפול האפשרי הינה להחלטת המטפל הרושם את המרשם בהתייעצות עם המטופל.
המידע נכון לדצמבר 2023. למידע נוסף ,יש לפנות לרופא המטפל.
מוגש כשירות לציבור בחסות בזלת גרופ ללא מעורבות בתכנים.

לכתבות נוספות בערוץ שגרה בצל המלחמה>>

בשיתוף ארגון הרוקחות בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully