וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מאושפזת במצב קשה": חנה קציר ששבה מעזה סובלת גם מתסמונת הלב השבור

עודכן לאחרונה: 6.12.2023 / 18:11

אחרי שחזרה לארץ גילתה קציר שבעלה נרצח במתקפה של ה-7 באוקטובר ושבנה נחטף לעזה. בשילוב עם מצבה שהדרדר בשבי, לקתה במספר בעיות קרדיולוגיות, ביניהן תסמונת אחת קטלנית ששכיחה הרבה יותר ממה שאתם חושבים

בווידאו: דובר צה"ל מתייחס לדיווח על שחרורם של החטופים יגיל יעקב וחנה קציר ואומר שזה טרור פסיכולוגי/צילום: דובר צה"ל

כרמית פלטי קציר, בתה של חנה קציר בת ה-77 שחזרה מהשבי ואחות של אלעד שעדיין חטוף התראיינה הבוקר (רביעי) בגלי צה"ל בתכנית של ספי עובדיה ויניר קוזין וסיפרה על מצבה של אמה. "אני אגיד שזה בוקר קשה במיוחד, זה יום הולדה של אמא שלי שנמצאת כרגע באשפוז במצב שמוגדר על-ידי הרופאים כקשה. חלה הדרדרות במצבה שקשורה באופן ישיר לשבי. התקופה בה הייתה שם שהיא לא קיבלה טיפול תרופתי, וכן קיבלה ככל הנראה סמים שלא הייתה צריכה לקבל, תנאים של הרעבה, חוסרים תזונתיים. הרופאה שלה אמרה שהלב משלם ראשון. אישה שיצאה בלי בעיות לב חזרה עם בעיות לב קשות.

"ההדרדרות החלה כבר כשהיא הגיעה לוולפסון היישר מעזה, כבר אז ראו את מצבה הגופני הירוד, זיהו את הבעיות בלב, שלא היו קודם. היא חזרה גם שבורת לב וגם עם בעיות קרדיולוגיות אמיתיות, ביניהן גם תסמונת הלב השבור".

חנה קציר. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
חזרה עם בעיות לב שלא היו קיימות קודם. חנה קציר/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

זו אולי נשמעת כמו מחלה מומצאת או בכלל מצב נפשי, אבל תסמונת הלב השבור היא מצב רפואי לכל דבר. מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת של איגוד הלב האמריקני מגלה שתסמונת הלב השבור נמצאת במגמת עלייה, במיוחד בקרב נשים בגילאי 50 עד 74.

תסמונת הלב השבור, המכונה גם קרדיומיופתיה על שם טקוצובו (מיפנית, מלכודות שמשמשות ללכידת תמנונים ודומות בצורתם לשינוי המבני של לב שבור), היא תופעה רפואית שתוארה לראשונה בשנת 1980 על ידי פתולוגים אמריקנים. הם מצאו כי ב-11 מתוך 15 אנשים שעברו נתיחה לאחר המוות היו שינויים מבניים ייחודיים בלב. על פי ההערכות, אחוז אחד עד שני אחוזים מהחולים שמגיעים לחדרי המיון עם סימפטומים הזהים להתקף לב, מאובחנים כסובלים מתסמונת הלב השבור. התסמונת שכיחה יותר בנשים (פי 9 מאשר בגברים).

בדרך כלל קודמים לתסמונת הלם קיצוני, מתח או אובדן, והתסמינים כוללים כאבים חמורים בחזה, עד שהם מרגישים כמו התקף לב ולעיתים מגיעים עם עילפון וקוצר נשימה. החוקרת הראשית ד"ר סוזן צ'נג מהמרכז הרפואי סידרס-סיני אומרת שהטריגר יכול להיות גם משהו מינורי יותר, כמו מסיבת הפתעה או כל דבר לא צפוי, מתאונת דרכים ועד פרידה רומנטית.

התסמינים העיקריים של תסמונת הלב השבור הם כאב פתאומי ועז בחזה, שהוא ביטוי לפרץ של הורמוני לחץ - שיכול להיגרם על ידי אירוע מלחיץ מבחינה רגשית. הגורמים כאמור מגוונים וכוללים בין היתר מוות של אדם קרוב, גירושין, פרידה ולעיתים אף אירוע משמח מאוד אבל מפתיע.

מעבר לתסמונת זו, סובלת קציר, לדברי בתה, בבעיות קרדיולוגיות אחרות. "התנאים בהם היא החוזקה בשבי", אומר פרופ' יהודה אדלר מומחה לקרדיולוגיה, "עשויים להוביל לשלל בעיות לבביות. יכול מאוד להיות שעברה במשך התקופה הזו התקף לב אחד או כמה התקפים, כמו גם שבץ מוחי, שגם זה משפיע על פעילות הלב. בנוסף, אדם שלקה בתסמונת הלב השבור, רוב הסיכויים שהוא יתרפא מכך מצד אחד, אבל מצד שני - הסיכוי שלו לסבול שוב מהתסמונת גדול יותר מאשר האוכלוסייה הכללית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully