וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש: החיסון לשפעת גם מפחית התקפי לב ותמותה ממחלות לב וכלי דם

דורון קופרשטין

עודכן לאחרונה: 6.12.2023 / 8:56

החיסון העונתי לשפעת מפחית ב-26% את הסיכון להתקפי לב בקרב מבוגרים ומביא לירידה של 33% במקרי מוות כתוצאה ממחלות לב וכלי דם. בישראל נרשמה ירידה בהתחסנות לשפעת. האם לא מאוחר להתחסן עכשיו?

בווידאו: מדוע מומלץ להתחסן נגד שפעת?/עריכה: גלעד מן מנהיים

עדיין מתלבטים אם להתחסן לשפעת בחורף הזה? מחקר מטה-אנליזה שפורסם במגזין המדעי "Scientific Reports", מצביע על כך שהחיסון מביא לא רק להגנה מפני השפעת: בקרב אנשים שהתחסנו לשפעת נצפתה ירידה של 26% בסיכון להתקפי לב וירידה של 33% במקרי מוות כתוצאה ממחלות קרדיווסקולריות (מחלות לב וכלי דם).

במחקר, שמגיע מאוניברסיטת טהרן, נערך ניתוח מקיף של 9,059 חולים, כאשר הגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 61.3 שנים. 4,529 מהם קיבלו חיסון נגד שפעת ו-4,530 חולים קיבלו פלצבו. המעקב אחריהם נמשך כתשעה חודשים.

לצורך המחקר, החוקרים בחנו והשוו נתונים מחמישה מחקרים שונים שבדקו גם את בריאות הלב וכלי הדם וגם אם המשתתפים חוסנו לשפעת. המשתתפים שקיבלו את חיסון השפעת חוו ירידה ניכרת בהתרחשות של אירועים קרדיווסקולריים גדולים, עם 517 מקרים בהשוואה ל-621 מקרים בקבוצת הפלצבו.

מתן חיסון לשפעת, קופת חולים כללית הרצליה, 27 בספטמבר 2023. ראובן קסטרו
בישראל נרשמת דווקא ירידה במתן חיסוני השפעת השנה/ראובן קסטרו

לטענת החוקרים, קיימות מספר תיאוריות מדוע חיסון לשפעת מגן על בריאות הלב, כולל הפחתת דלקת הנגרמת על ידי שפעת, מניעת זיהומים משניים והבטחת יציבות הרובד הטרשתי, שעלול להתערער בזמן מחלת השפעת.

בעוד שהממצאים מצביעים על קשר חזק בין מקבלי החיסון נגד שפעת לבין סיכון נמוך יותר לאירועים קרדיווסקולריים, החוקרים מציינים כי "יש צורך במחקר נוסף כדי להבהיר את המנגנונים המדויקים המניעים את הקשר הזה, ולחקור את ההשפעה ארוכת הטווח של חיסון השפעת על הלב וכלי הדם כדי לקבל תוצאות מדויקות יותר".

החוקרים ממליצים לרופאים לעשות שימוש בנתונים ולתעדף חיסון לחולים שכבר סובלים ממחלות לב וכלי דם כ"אמצעי מניעה אפשרי ובעל פוטנציאל להציל חיים".

למרות היתרונות הרבים של החיסון, בישראל נרשמה ירידה משמעותית בהתחסנות השנה. במהלך דיון שנערך לאחרונה בוועדת הבריאות של הכנסת, טענו נציגי כלל קופות החולים שהם מזהים ירידה משמעותית בהיקף ההתחסנות בקרב כל האוכלוסייה, אך בעיקר בקרב קבוצת האוכלוסייה של מבוגרים מעל גיל 65, אשר היוותה את אחוז הנפטרים הגדול ביותר בשנה שעברה. על פי הנתונים, כ-80 אחוזים מהנפטרים כתוצאה מסיבוך שפעת בשנה שעברה הם מקבוצת אוכלוסייה זו. במספרים מדויקים מדובר ב- 7,287 חולים מאומתים לשפעת אשר אושפזו בעונה זו אשתקד, בעוד 266 מהם נפטרו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

לא מאוחר מדי להתחסן עכשיו?

על פי דיווח קופות החולים, רק 41% מבני 65 ומעלה התחסנו בחורף האחרון נגד שפעת לעומת כ-49% מאוכלוסייה זו בעונה אשתקד. ירידות נוספות ומשמעותית נרשמו בכלל קבוצות הסיכון למעט בקרב נשים בהריון. עוד על פי הנתונים אותם סיפקו נכון להיום, כ- 10.4% מכלל מבוטחי הקופות התחסנו בעוד בשנה שעברה בתקופה התחסנו כ-13.2%.

משרד הבריאות מסר בנוסף הערכות המבוססות על אומדני ה CDC- לפיהן היקף התחלואה בשפעת צפוי להשפיע על 15%-8% מהאוכלוסייה, אשר מחציתם יגיעו לביקור רפואי, וכי צפויים בין 18,000-8,000 אשפוזים ובין 1,000 ל1,500- פטירות.

על פי המרכזים לבקרת מחלות ולמניעתן בארצות הברית, דווח כי יעילות החיסונים במניעת תחלואת שפעת נעה בין 40-60 אחוז באוכלוסייה הכללית, בתנאי שהחיסונים הזמינים תאמו לנגיפי השפעת הנפוצים. היעילות תלויה גם בגורמים נוספים ובהם גיל המתחסן ומצבו הבריאותי.

האם לא מאוחר מדי להתחסן לעונת החורף הנוכחית? מומחי המרכז לבקרת מחלות בארצות-הברית (ה-C.D.C) טוענים שעדיף לקבל חיסון מאוחר מאשר בכלל לא. "עונת השפעת התחילה אמנם בחודש אוקטובר, אולם היא מגיעה לשיאה באזור חודש פברואר, ולכן גם עכשיו נכון וכדאי להתחסן", אומרים שם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully