וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מה שחשבתם: 10 פעולות שמפחיתות סיכון לסרטן בעד 30%

עודכן לאחרונה: 5.12.2023 / 7:37

יש פעולות שמגבירות את הסיכון לחלות בסרטן, כמו עישון או אכילת מזונות מעובדים, ויש פעילויות שמפחיתות סיכון. מחקר מצא 10 מהן

איריס קול מראיינת את פרופ' עידו וולף מאיכילוב על ההתפתחויות בתחום הסרטן/מערכת וואלה!

אנחנו בדרך כלל מדברים על הגורמים שמגיברים את הסיכון לחלות במחלות כרוניות כמו סרטן, אבל הפעם מדובר על משהו חיובי. מחקר חדש הראה 10 בחירות אורח חיים שיכולות להפחית את הסיכון לסוגים מסוימים של סרטן בעד 30 אחוזים. אלה כוללות אכילה של לא יותר משלוש מנות בשר אדום, הימנעות ממשקאות מתוקים, שמירה על תזונה מאוזנת עם מספיק סיבים, ביצוע שעתיים וחצי של פעילות גופנית בשבוע, שמירה על משקל תקין, הגבלת מזון מהיר והפסקת אלכוהול לחלוטין.

מחקרים הראו שלכל הדברים הללו יש את הכוח להקטין את הסיכון לסרטן, וכעת רופאים מגלים שהסיכון לסרטן נמוך משמעותית עבור אלו הנמנעים מההרגלים המהנים אך הלא בריאים לעיל. חוקרים מאוניברסיטת ניוקאסל בבריטניה שמחקרם פורסם בכתב העת BMC Medicine בדקו את ההנחיות הללו על אנשים מבריטניה, תוך שימוש בנתונים של 94,778 מבוגרים שהיו, בממוצע, בני 56.

מחקר זה נעשה כדי לבדוק את הדיוק של קבוצה קודמת של 10 הצעות דומות שהועלו על ידי הארגון העולמי לחקר הסרטן (WCRF) והמכון האמריקאי לחקר הסרטן (AICR). המחקר החדש השתמש בנתונים של נחקרים שדווחו על עצמם על דיאטה ופעילות גופנית, כמו גם על מדד מסת הגוף (BMI) ומידות היקף המותניים של המשתתפים. כל משתתף קיבל ניקוד על סמך עד כמה הם עקבו אחרי שבע מההמלצות.

דייסת שיבולת שועל עם פירות ושקדים. ShutterStock
דייסת שיבולת שועל עם פירות ושקדים/ShutterStock

חוקרי ניוקאסל לא כללו את עצות הארגון העולמי לחקר הסרטן להימנע מתוספי מזון המתיימרים להילחם בסרטן. הם גם לא כללו הנקה. המדענים הסבירו שאין להם מספיק נתונים בשתי הקטגוריות הללו, אז הם השאירו אותם מחוץ לרשימה שלהם.

בניתוחים שלהם, החוקרים שלטו בגורמים כמו גיל, מין, חסך סוציו-אקונומי, מוצא אתני וסטטוס עישון. בממוצע, המשתתפים קיבלו ציון של 3.8 מתוך שבע עבור עמידה בשמונה ההמלצות שנחקרו.

כ-7,296 משתתפים (שמונה אחוזים) פיתחו סרטן במהלך המחקר. החוקרים מצאו כי דבקות רבה יותר בהצעות הובילה לסיכון נמוך יותר לסרטן. על כל המלצה שהמטופלים דבקו בה, הם הורידו את הסיכון לסרטן בשבעה אחוזים.

הם גם מצאו שכל עלייה של נקודה אחת בציון הדבקות קשורה לסיכון נמוך ב-10% לסרטן השד, סיכון נמוך ב-10% לסרטן המעי הגס, סיכון נמוך ב-18% לסרטן הכליות, סיכון נמוך ב-16% לסרטן הוושט. , סיכון נמוך ב-22% לסרטן הכבד, סיכון נמוך ב-24% לסרטן השחלות, וסיכון נמוך ב-30% לסרטן כיס המרה. אנשים עם ציון של 4.5 ומעלה היו בסיכון נמוך ב-16% לכל סוגי הסרטן גם יחד, בהשוואה לאלה עם ציון דבקות של 3.5 נקודות או פחות. אחת ההמלצות המפתיעות הייתה הנקה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

10 שינויים באורח החיים להורדת הסיכון לסרטן

  • הישארות בטווח BMI בריא: 18.5-24.9
  • שעתיים וחצי של פעילות גופנית בשבוע
  • אכילת תזונה מאוזנת המכילה לפחות 30 גרם סיבים ביום ולפחות חמש מנות של פירות וירקות
  • הגבלה של אכילת מזון מהיר
  • לא לאכול יותר משלוש מנות בשר אדום בשבוע
  • הימנעות ממשקאות עם תוספת סוכר
  • להימנע מאלכוהול
  • הנקה במשך שישה חודשים
  • אין להשתמש בתוספי מזון שעוזרים לכאורה למניעת סרטן
  • לפעול לפי ההמלצות לאחר אבחון סרטן
אמא מניקה. ShutterStock
אמא מניקה/ShutterStock

חוקרים מציעים שההגנה עשויה להיות עקב שינויים הורמונליים המתרחשים במהלך ההנקה. בזמן הנקה, המחזור אינו סדיר - וזה מוריד את כמות הורמון המין אסטרוגן שהגוף נחשף אליו לאורך כל החיים.

עודף אסטרוגן נקשר לסיכון מוגבר לסרטן. בינתיים, מזון מהיר קשור לסרטן מכיוון שאכילתו בכמויות גדולות גורמת לך יותר לסבול מעודף משקל. משקל עודף יכול לעורר שורה של שינויים הורמונליים שעלולים לגרום לגידולים לגדול.

לבשר אדום ומעובד יש תרכובות כמו תרכובות אורגנו-מתכתיות (heme) וחנקות. כאשר אלה מתפרקים בגופנו, הם יכולים להזיק לתאים המצפים את המעיים שלנו, ולהעלות את הסיכון לסרטן. אלכוהול הופך בגופנו לחומר כימי בשם אצטלדהיד. כימיקל זה יכול לגרום נזק ל-DNA המקושר לסוגים רבים של סרטן.

החוקרים ציינו שהמחקר שלהם הוא תצפיתני, ולכן הם לא יכולים להיות בטוחים שביצוע ההמלצות הוביל ישירות לסיכון נמוך יותר לסרטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully