וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באירופה ובארה"ב חוקרים: יש קשר בין זריקות ההרזיה למקרי התאבדות?

עודכן לאחרונה: 4.12.2023 / 14:15

האם זריקות ההרזיה הפופולריות מגבירות מחשבות אובדניות בקרב המשתמשים בהן לצורך ירידה במשקל? ועדת הבטיחות של רשות התרופות האירופית החלה בחקירה לאחר עדויות שונות שהצטברו בנושא. גם ה-FDA פתח בחקירה דומה לאחר צבר דיווחים דומה

למה השמנה בטנית כל כך מסוכנת - ומה עושים איתה?/מערכת וואלה

ועדת הבטיחות של ה-EMA, רשות התרופות האירופית, דורשת מיצרניות התרופות לסוכרת, שהפכו פופולריות בשנים האחרונות לירידה במשקל, מידע מחקרי לגבי הסיכון למחשבות אובדניות בקרב חלק מהמשתמשים בתרופות שנוטלים אותן במטרה לרדת במשקל. "למרות שבשלב זה לא ניתן להסיק מסקנה על קשר סיבתי, ישנן מספר סוגיות שעדיין צריכות להתברר", אמרו ב-EMA בהצהרה לתקשורת.

הבדיקה ב-EMA החלה בעקבות דיווחים מסוכנות התרופות האיסלנדית, בהתבסס על שני מקרי התאבדות לאחר טיפול בתרופה סקסנדה ומקרה אחד שקשור בחומר הפעיל semaglutide שנמצא בתרופות הפופולריות וויגובי ואוזמפיק. בנוסף, הצטברו לפחות 170 דיווחים על מחשבות אובדניות במערכת לרישום תופעות לוואי בתרופות.

גם ה-FDA, רשות התרופות האמריקנית, החלה לאחרונה בחקירה על הקשר בין תרופות הסוכרת שמשמשות להרזיה לבין מחשבות אובדנויות ומקרי התאבדות. מ-2010 קיבל ה-FDA 265 דיווחים על מחשבות אובדניות בקרב חולים הנוטלים טיפולי GLP-1, המשווקים לסוכרת או לירידה במשקל. 36 מהדיווחים שהגיעו ל-FDA כללו מקרי מוות עקב התאבדות או חשד להתאבדות.

זריקה להרזיה אוזמפיק. ShutterStock
גם ב-FDA החלו לחקור את ההשפעות הנפשיות של תרופות ההרזיה/ShutterStock

מבין כל הדיווחים האלו, חברת נובו נורדיסק, יצרנית אוזמפיק, וויגובי, סקסנדה וויקטוזה, הייתה אחראית להגשת 180 מהדיווחים לרגולטורים אמריקאים. דיווחים נוספים הגיעו גם ממשתמשי התרופה מונג'רו של חברת אלי לילי.

כבר עכשיו מחייב ה-FDA את יצרנית התרופה וויגובי לכלול בעלון התרופה לצרכן מידע על כך שבניסויים הקליניים לתרופות דומות דווחו מחשבות אובדניות או ניסיונות אובדניים. בנוסף, ממליץ ה-FDA לחולים שמתחילים ליטול וויגובי להיות במעקב צמוד אחרי התנהגויות מסוג אלו וממליצה לאנשים עם היסטוריה של ניסיונות התאבדות או חשיבה אובדנית להימנע מהתרופה.

גם סקסנדה של חברת נובו נורדיסק, שאושרה ב-2014 לירידה במשקל, נושאת אזהרת FDA מהסיבה שגם בקרב חלק מהמטופלים בניסויים הקליניים של החברה נרשמו התנהגויות אובדניות. לתרופה אוזמפיק, שאושרה לטיפול בסוכרת ב-2017, אין אזהרה מסוג זה בעלון התרופות שלה.

כבר ב-2008, תרופת ההרזיה Acomplia של סאנופי, שלא קיבלה אישור שיווק בארצות-הברית, הוסרה מהמדפים לגמרי באירופה לאחר שגם היא נקשרה למחשבות אובדניות.

למרות אזהרות אלו, מומחים להשמנה אומרים שבאופן כללי, צריכת קלוריות מופחתת כתוצאה מדיאטה קפדנית או ניתוחי קיבה עלולה להוביל לדיכאון במקרים נדירים, כך שיכול מאוד להיות שזו הסיבה למחשבות האובדניות ולמקרי האובדנות שדווחו, ולא החומרים הפעילים בתרופות.

טיפולי GLP-1 הפכו פופולרים בשנים האחרונות בקרב אנשים המעוניינים לרדת המשקל, מאחר והם מעוררים תחושת מלאות לאחר אכילה, וריקון קיבה איטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully