וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאום זהה אחד הפך לטבעוני והשני לא. זה מה שקרה לשניהם

עודכן לאחרונה: 5.12.2023 / 9:18

שמונה שבועות. זה כל מה שהיה צריך כדי להראות את השינוי המדהים שחל בקבוצה אחת מהשתיים

כל מה שאתם צריכים לדעת על סיבים תזונתיים/מערכת וואלה!

אחד מסוגי המחקרים שהכי מעניינים חוקרים הם מחקרי תאומים זהים, שכן מדובר למעשה על שני אנשים שחולקים תכונות פיזיולוגיות זהות. מחקר חדש מצא כי תאומים בריאים שאכלו תזונה טבעונית במשך שמונה שבועות הרוויחו יתרונות בריאותיים רבים בהשוואה לאחיהם הזהים שאכלו דיאטה שהתבססה על ​​בשר וירקות.

"ראינו ירידה של 10% עד 15% בכולסטרול LDL, ירידה של 25% באינסולין וירידה של 3% במשקל הגוף תוך שמונה שבועות בלבד, הכל על ידי אכילת מזון אמיתי ללא מוצרים מהחי", אמר מחבר המחקר הראשי, פרופ' כריסטופר גרדנר, חוקר במרכז למניעת מחלות של סטנפורד בפאלו אלטו, קליפורניה.

תזונה טבעונית שונה מתזונה צמחונית בכך שהיא מחסירה לא רק בשר של בעלי חיים אלא מוצרי חלב, ביצים או כל מרכיב אחר שמקורו בבעלי חיים. תזונה מבוססת צמחים בהחלט יכולה להיות גבוהה יותר בסיבים, ויטמינים, מינרלים ופיטו-נוטריינטים בהשוואה לדפוסי תזונה אחרים, אמר פרופ' גרדנר, שהוא גם מנהל קבוצת המחקר למחקרי תזונה בסטנפורד.

סלט קינואה. ShutterStock
סלט קינואה/ShutterStock

המחקר היה יוצא דופן מכיוון שהוא השתמש בתאומים זהים מבחינה גנטית, שרובם חלקו התנהגויות אורח חיים דומות, כולל תספורות או סגנון לבוש. "עיצוב מחקר התאומים הוא אלגנטי מכיוון שהוא שולט במידה רבה בגורמים גנטיים וסביבתיים שעשויים להשפיע על תוצאות הניסוי", אמר לאתר CNN, ד"ר פרנק הו, פרופסור לתזונה ואפידמיולוגיה ויו"ר המחלקה לתזונה בהרווארד T.H. בית ספר צ'אן לבריאות הציבור בבוסטון. הוא לא היה מעורב במחקר.

"עם זאת, הגיוס של תאומים זהים למחקרי התערבות תזונתיים הוא מאתגר; זו הסיבה שסוגי מחקר כאלה משמשים לעתים רחוקות במחקרי תזונה", אמר הו. "כמו כן, הממצאים של תאומים זהים עשויים שלא להיות ניתנים להכללה על האוכלוסייה הכללית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

יתרונות של מזון צמחי, עתיר סיבים ועם פחות שומן

המחקר, שפורסם בסוף השבוע האחרון בכתב העת JAMA Network Open, כלל 22 זוגות של תאומים זהים. בכל זוג, תאום אחד קיבל דיאטה טבעונית, ואילו לשני נקבעה דיאטה של ​​אוכלי כל. כל אחד מהם עקב אחר הדיאטה שלו במשך שמונה שבועות. במהלך ארבעת השבועות הראשונים, כל הארוחות סופקו לכל תאום כדי שיוכלו לראות את סוגי המזון הכלולים בדיאטה שלו.

"אני מרגיש שהרבה אנשים שעושים דיאטה טבעונית חושבים 'אוי נהדר, משקאות קלים זה טבעוני. פנקייקים הם טבעוניים.' לא, הם דגנים מעובדים מאוד", אמר פרופ' גרדנר. "לכן, ניסינו לאכול תזונה טבעונית בריאה ולהראות לנחקרים מה המשמעות של זה".

לדבריו, חשוב להבהיר כי אנשים שאכלו את הדיאטה של "אוכלי הכל" אכלו יותר ירקות, יותר דגנים מלאים, פחות תוספת סוכר ופחות דגנים מזוקקים מאשר בתזונה הרגילה שלהם. "הם גם לא קיבלו בשר גרוע, הכל היה באיכות טובה. אז למעשה היו להם כמה שיפורים תזונתיים".

ירקות אורגניים. ShutterStock
בסוף כולם אכלו הרבה יותר ירקות בתפריט/ShutterStock

לאחר שכל זוג תאומים למד את סוגי המזונות לאכול, הם התבקשו להכין ארוחות וחטיפים מותאמים לתזונה שלהם למחצית השנייה של המחקר, פירט פרופ' גרדנר.

סמנים ביולוגיים כולל דם וצואה נאספו מכל תאום בתחילת המחקר ושוב בשבוע הרביעי והשמונה. באופן מפתיע, או שלא, תאומים מקבוצת התזונה טבעונית נמצאו צעירים יותר על פי מדדים של גיל ביולוגי לעומת גיל כרונולוגי, נתונים שיוצגו במחקר עתידי, אמר פרופ' גרדנר. "עם זאת, ניתן היה לצפות לשיפור בסמנים ביולוגיים קרדיווסקולריים כמו כולסטרול נמוך יותר ב-LDL, עמידות לאינסולין והירידה במשקל", אמר.

"הצמחונים קיבלו יותר סיבים, פחות שומן רווי. זה מה שמסביר את כולסטרול LDL. יותר סיבים יסבירו פחות אינסולין בצום כי פשוט יש להם שחרור איטי יותר של גלוקוז בזרם הדם", אמר. "וכל הירקות והפירות והדגנים הם בעלי נפח יותר מבשר ולכן אנשים יכולים להיות שבעים יותר ולאכול פחות קלוריות".

ואיך הנחקרים הרגישו במהלך השבועות האלה? "למען האמת, לתאומים בתזונה הטבעונית היה פחות סיפוק כי הם הרגישו מאוד מוגבלים. אז, בהחלט יש את הצד השני של זה: 'אה, יכולתי לאכול יותר, אבל פשוט לא הייתי רעב לעוד דגנים ועוד ירקות".

למרות השיפור המהיר בבריאות, אנשים לא צריכים להפוך לטבעונים כדי להפיק תועלת מממצאי המחקר, אמר פרופ' גרדנר. צמצום באכילת בשר ומוצרי לוואי מן החי יכול להיעשות לאט, טיפין טיפין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully