וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו הסיבה הבריאותית לכך שאמבטיות הקרח מאוד מועילות לגוף

ד"ר דלית דרימן מדינה

8.12.2023 / 8:56

בשנים האחרונות הובן כי חשיפות קצרות לגורמי סטרס מובילות לשיפור יכולת העמידות, יכולת ההסתגלות, והבריאות הכללית. הנה כמה מהדברים שכדאי לכם לנסות

בלרינה עושה אמבטיית קרח/Anastasia Volochkova

בחיפוש אחר דרכים להשגת בריאות מיטבית, המושג הורמזיס זכה לתשומת לב מרובה בשנים האחרונות. הורמזיס מתייחס להשפעות המיטיבות הנובעות מחשיפה ללחץ (סטרס) ברמה נמוכה, או לחשיפה לרמות נמוכות של חומרים שיש להם פוטנציאל להזיק במינונים גבוהים יותר. החשיפות הללו מובילות לשיפור יכולת העמידות, יכולת ההסתגלות, והבריאות הכללית.

המונח הורמזיס מבוסס על העיקרון שגורמי לחץ (סטרס) קלים, כאשר הם מופעלים בצורה מבוקרת, יכולים לעורר את מנגנוני ההסתגלות של הגוף, ולהוביל לשיפור בתפקוד תאי הגוף, לשיקום רקמות הגוף, ולעליה בתוחלת החיים. גורמי הלחץ הללו יכולים לכלול פעילות גופנית, הגבלות תזונתיות, חשיפה לקור, חשיפה לחום, צום לסירוגין, וחומרים כימיים המצויים במזונות וצמחים מסויימים.

בלרינה עושה אמבטיית קרח. Anastasia Volochkova, צילום מסך
בלרינה עושה אמבטיית קרח/צילום מסך, Anastasia Volochkova

היתרונות הבריאותיים של הורמזיס

1. הגברת יכולת העמידות של תאי הגוף: חשיפה לגורמי לחץ קלים, מובילה להפעלה של שורה של תגובות בתאי הגוף כמו הפעלה של חלבונים מסוימים, והפעלה של מנגנוני הגנה כנגד חמצון, אשר עוזרים לתאים להתגונן מנזק עתידי. התהליך הזה יכול להוביל לשיפור העמידות כנגד מחלות כרוניות שונות כמו מחלות לב, מחלות עצבים ניווניות (כמו אלצהיימר), וסרטן.

2. שיפור בבריאות המטבולית: ההורמזיס יכול להשפיע לטובה על מסלולים מטבוליים, כגון הבקרה על רמות הסוכר בדם, הרגישות לאינסולין, ותפקוד המיטוכונדריה (שהיא האחראית על ייצור האנרגיה בתאי הגוף). כאשר אנחנו מאתגרים את המערכות המטבוליות בגופנו באמצעות לחצים מבוקרים כמו צום לסירוגין ופעילות גופנית, אנו יכולים להוביל לייצור ושימוש יעילים יותר באנרגיה, ולהפחית את הסיכון למחלות מטבוליות כגון השמנה וסוכרת מסוג 2.

3. שיפור התפקוד של מערכת החיסון: הלחצים ההורמטיים יכולים להפעיל את מערכת החיסון, ולהוביל לתגובה יעילה יותר כנגד זיהומים ולשיפור יכולת הבקרה של מערכת החיסון כנגד תאים סרטניים. פעילות גופנית בעצימות בינונית, חשיפה לקור, ומרכיבים תזונתיים כמו פוליפנולים ממקור צמחי (חומרים הקיימים בירקות צבעוניים כמו סלק, כרוב אדום, וגזר), הראו כולם שיש להם יכולת להשפיע לטובה על תפקוד מערכת החיסון.

4. הגנה על מערכת העצבים: ההורמזיס יכול לשפר את בריאות המוח ולהגן מהירידה ביכולת המוחית הקשורה לגיל, ומפני מחלות עצבים ניווניות. ביצוע סדיר של אתגרים מוחיים, פעילות גופנית, וגורמים תזונתיים כמו חומצות שומן מסוג אומגה 3 וכורכום נמצאו קשורים לשיפור ביכולת הקוגניטיבית, ובאיזון מצב הרוח.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
סלט כרוב צבעוני. אלון מסיקה
סלט כרוב צבעוני/אלון מסיקה

כיצד נוכל להפעיל את תהליך ההורמזיס ולשפר את בריאותנו?

1. פעילות גופנית: פעילות גופנית סדירה, כולל פעילות אירובית ופעילות כנגד התנגדות, יכולה להוביל לתגובות הורמטיות בגוף. התחילו בפעילות גופנית בעצימות בינונית ועלו בהדרגה בעצימות הפעילות הגופנית על מנת להימנע מפציעות ומאימון יתר.

2. צום לסירוגין: הגבלת חלון הזמן בו אתם אוכלים (למשל צום של 16:8 בו אתם אוכלים רק בחלון זמן של 8 שעות), או אפילו צום ממושך יותר אחת לכמה זמן ,יכולים להוביל להגברת העמידות של תאי הגוף ולגמישות מטבולית. יש להתייעץ עם הרופא שלכם לפני שאתם מתחילים בכל תוכנית של צום.

3. חשיפה לחום ולקור: חשיפה קצרה למקלחות קרות, לאמבטיות קרח, או לסאונה יכולה להפעיל חלבונים הנקראים חלבוני עקת חום (heat shock proteins), לשפר את זרימת הדם, ולהגביר את עמידות הגוף. יש להתחיל בחשיפה קצרה ולהעלות את משך החשיפה והעוצמה בצורה הדרגתית.

4. מזונות העשירים בחומרים פיטוכימיים: הכניסו לתפריט שלכם מגוון של מזונות ממקור צמחי, כמו ירקות ופירות צבעוניים, עשבי תיבול, תבלינים שונים, ותה מסוגים שונים. המזונות הללו מכילים חומרים פיטוכימיים שיש להם השפעה הורמטית על הגוף.

ד"ר דלית דרימן מדינה היא מומחית ברפואת המשפחה ורפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully