וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדבר הזה יכול לעזור לכם מאוד עם החרדה, ויש לנו מתכון

יפעת אביקסיס

עודכן לאחרונה: 3.12.2023 / 12:00

לשמנים אתריים ומלחי הרחה יכולה להיות השפעה מיטיבה על המצב הנפשי שלנו. כך תכינו בבית מלחי הרחה שיסייעו במקרי חרדה, וגם טיפ למקלחת בוקר מרעננת

אישה עם נרות ריחניים. Antonio Guillem, ShutterStock
לדאוג לגוף ולנפש כי עוד יבואו ימים טובים. אישה צעירה מריחה נר/ShutterStock, Antonio Guillem

הגוף והנפש שלנו עברו ועוברים טלטלה קשה. לא ידענו כמה עצב לב יכול להכיל, כמה כאב ופחד. אבל כל המשא הזה מרגיש כבד לכולנו. כולם מדברים על הסטרס המתמשך ועל כמה שהוא לא בריא לנו. קל להגיד שצריך להוריד את רמות הסטרס אבל קשה ליישם במיוחד בימים כאלה שאנחנו נמצאים בכאוס רגשי. מתמודדים עם אובדן ושבר, עם חוסר ידיעה, דאגה והרבה צער. בתקופה כזאת טבעי שנחווה שלל רגשות כמו לחץ, חרדה, חוסר שקט ומצב רוח ירוד ומדוכדך. ימים של ups and downs, תקווה וגאווה מול דאגה ופחד.

שמירה על הגוף שלנו, הפיזי והנפשי חשובה מאוד בייחוד בימים אלה. לכן חשוב לי להזכיר שבין כל הכאוס הזה צריך לדאוג לגוף ולנפש כי עוד יבואו ימים טובים. סטרס מתמשך הוא אחד הגורמים להתפרצות של מחלות רבות, גורם להפעלת יתר של מערכת החיסון וגופינו הופך להיות פגיע יותר מפני מחלות זיהומיות שונות ומחלות כרוניות. גם מצב רוח ירוד וחרדה מתמשכת עלולים לפגוע במערכות הגוף השונות ולמנוע מאיתנו איזון ובריאות ואף לגרום להתפרצות של מחלות.

אחת הדרכים בהם ניתן להקל על תחושת החרדה היא בעזרת חוש הריח שלנו. ואם נשלב נשימות עמוקות, אז בכלל נעזור לעצמנו.

אישה שוכבת על ספה ומליטה את ראש. ShutterStock
לריח, יש השפעה עמוקה על המוח. אישה בחרדה/ShutterStock

חז"ל קישרו בין רֵיחַ וְרוּחַ. "מנין שמברכין על הריח - שנאמר: (בתהלים ק"נ) כֹּל הַנְּשָׁמָה תְּהַלֵּל יָהּ. איזהו דבר שהנשמה נהנית ממנו ואין הגוף נהנה ממנו - הוי אומר זה הריח" (בבלי ברכות).

לריח יש השפעה עמוקה על המוח והוא יכול להשפיע על היבטים שונים של ההתנהגות והפיזיולוגיה שלנו וגם יכול לעורר תגובות רגשיות חזקות ולעורר זיכרונות. ריח קשור ישירות למערכת הלימבית במוח, האחראית על עיבוד נתונים תחושתיים, על פעולות הישרדותיות (להילחם או לברוח) על הרגשות, ועל התגובות המיידיות שלנו לסביבה.

מבני המערכת הלימבית עובדים יחד ומשפיעים על מגוון רחב של התנהגויות אוטומטיות, רגשות, מוטיבציה וזיכרון. למערכת זו השפעה מועטה בלבד על מחשבות מודעות או רצונות. המידע שמגיע למח דרך חוש הריח מגיע להיפותלמוס שאחראי גם על שמירת האיזון בגוף, טמפרטורה, מאזן הנוזלים, לחץ דם, מתח, לחץ ופחד ומידע מקליפת המח לחוש הריח. כל שאר המידע שמגיע מהחושים עובר דרך התלמוס שמעביר הלאה לחלקי המח השונים חוץ ממידע של חוש הריח שמגיע ישירות להיפותלמוס.

שמנים אתריים יכולים להשפיע על פעילות המוח באמצעות מנגנונים שונים, בעיקר מנגנונים הקשורים למערכת הריח ולמערכת הלימבית.

כדי שהריח יעבור ונריח אותו הוא צריך להיות בעל מולקולות מאוד קטנות כדי להיות נדיפות באוויר. קולטני עצב הריח קולטים את המולקולות הארומטיות ויוצרים איתות ראשוני. פקעת עצבי הריח עושה את המיפוי לריח שהתקבל ויוצרת איתות שמעובד בהקשר ההישרדותי ומייצר את התגובה המתאימה לאותו רגע תגובה של פחד, הנאה, רוגע וכו. שמנים אתריים יכולים לעורר תגובות רגשיות ולעורר זיכרונות בשל השפעתם הישירה על המערכת הלימבית. זו הסיבה שריחות מסוימים קשורים לרגשות או זיכרונות ספציפיים.

שאיפה של שמנים אתריים מסוימים משפיעה על שחרור נוירוטרנסמיטורים, כגון סרוטונין ודופמין הממלאים תפקידים בוויסות מצב הרוח והנאה. לדוגמה, ניחוח הלבנדר קשור לעלייה ברמות הסרוטונין, התורם להרפיה. שמנים אתריים אחרים, במיוחד אלה בעלי ריחות נעימים או מוכרים, עשויים לעורר את שחרור האנדורפינים, הכימיקלים הטבעיים של הגוף. ואלו יכולים לתרום לשיפור מצב הרוח ולתחושת רווחה. לריחות מסוימים, כמו מנטה, רוזמרין או הדרים, השפעות ממריצות על המוח, ואלו יכולים לסייע לנו לערנות ושיפור הריכוז.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

כך תכינו בבית מלח הרחה

אז מה צריך?
בקבוק זכוכית קטן מאוד (10 מ"ל)
למלא במלח הימלאיה
3-4 שמנים אתריים טהורים.
להוסיף 30 טיפות של שמנים אתרים.

אתם יכולים לבחור מבין השמנים האלה, על פי העדפתכם: לבנדר, תפוז מתוק, ארז אטלס, ילנג ילנג, לבונה, אשכולית, קמומיל, גרניום.

איך משתמשים?
יש להשתמש במלח ההרחה 3 פעמים ביום או יותר בהתאם לצורך.
לקחת 5 נשימות עמוקות.

האם אתם נושמים נכון?

נשימה היא פעולה שנעשית באופן אוטומטי ללא מחשבה. נשימה נכונה היא איטית, שקטה וחלקה.
במקרה של תחושת לחץ וחרדה השתמשו בטכניקת הנר והפרח.
פרח- מריחים את הפרח, לוקחים אויר במשך 5 שניות
נר- מכבים את הנר, מוציאים אויר במשך 5 שניות.
התרכזו בנשימות ותרגישו איך כל הגוף נרגע והמחשבות נעשות לרגועות יותר.

ואם בעקבות הסטרס אתם קמים עייפים מאוד אז יש טיפ נוסף שניתן להיעזר בו על ידי שמנים אתריים. מקלחת מרעננת לבוקר עם שמן אתרי מנטה:

1. קחו מגבת קטנה הרטיבו אותה במעט מים וטפטפו 3-5 טיפות של שמן מנטה על המגבת.
2. שימו את המגבת בתוך שטח המקלחון אך לא מתחת לזרם המים. אדי המקלחת יגרמו לאדי השמן לעלות ולהתפזר בחלל המקלחת. שמן מנטה מרגיע, מרענן, מפיג מתחים ועייפות.

חשוב לציין שההשפעות של שמנים אתריים עשויות להשתנות מאדם לאדם, והעדפות אישיות משחקות תפקיד משמעותי בשל המשמעות של הריח שמתפרשת אצל כל אחד. בנוסף, האיכות והטוהר של השמן האתרי, כמו גם ההרכב הכימי הספציפי, יכולים להשפיע על תכונותיו הטיפוליות.
חשוב מאוד לקנות שמנים אתרים טהורים מחנויות טבע או מיצרנים מוכרים.

שימו לב, אין להשתמש בשמנים אתריים ישירות על העור. תמיד יש לדלל בשמן נשא. ובכל מקרה של ספק, להתייעץ עם נטורופת או ארומתרפיסט.


יפעת אביקסיס היא נטורופתית, בעלת קליניקה במודיעין, מנחת סדנאות ומרצה

  • עוד באותו נושא:
  • חרדה
  • ריח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully