וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לרדת 20 ק"ג ב-50 יום: המשמעות של ההרעבה שעברו הנשים בשבי

עודכן לאחרונה: 28.11.2023 / 10:33

עד כה חזרו לישראל מהשבי של חמאס 11 נשים מבוגרות, כאשר אחת מהן, אלמה אברהם, עדיין נמצאת בסכנת חיים. כל הנשים חזרו במשקל ירוד, ובגיל המבוגר יש לזה השפעה קריטית

בווידאו: מסוק עם החטופים ששוחררו משבי חמאס נחת בבי”ח איכילוב/צילום: יותם רונן

הרופאים בבית החולים וולפסון שקלטו את החטופים שחזרו משבי חמאס סיפרו אתמול (שני) כי הם הגיעו עם מדדים ירודים - במצב של תת תזונה. "ראינו מספר דברים בולטים - כלל השבות הגיעו במצב תזונתי ירוד שכלל בין היתר הפרעות איזון מלחים בגוף", סיפר מנהל האגף דורון מנחמי.

אמיר נוטמן, סגן מנהל בית החולים, אמר כי החטופים שנשארו בשבי ללא תרופות או תזונה הולמת נמצאים בסכנת חיים. "יש להם מחלות ללא טיפול שעשויות לסכן את חייהם", הסביר. "יש להם מחלות ללא טיפול שעשויות לסכן את חייהם. הם לא קיבלו כמויות מספקות של אוכל, וכנראה שהיו ימים שלא קיבלו בכלל", הוסיף.

מרגריטה משבי, מנהלת מחלקת השבות בבית החולים, אמרה כי התזונה של החטופים התבססה בעיקר על אורז, חומוס עם פול ופיתות. "אחרות קיבלו גם ביצים", הוסיפה. "לפעמים הם נמנעו מלאכול כי התזונה הזו גרמה לכאבי בטן ועצירויות או נפיחות. אחת סיפרה שבישלה בעצמה לכל הקבוצה שהייתה איתה. כמה מהן ירדו הרבה במשקל, אחת ירדה 20 קילוגרם, עוד אחת תשעה ואחת 12".

רותי מונדר מובלת על ידי כוחות צה"ל. 24 בנובמבר 2023. דובר צה"ל
רותי מונדר מובלת על ידי כוחות צה"ל. 24 בנובמבר 2023/דובר צה"ל

מה קורה לגוף מבוגר במצב כזה?

"המשמעות של אובדן משקל בקרב נשים מבוגרות בזמן כל כך קצר הוא סיכון בינוני עד גבוה לתת תזונה. חשוב להבין כי ההתייחסות היא באחוז ירידת המשקל ולא במספר הק"ג שירדו", מסבירה ראומה קורץ, דיאטנית קלינית וגרונטולוגית, רכזת תחום תזונה בגריאטריה, מכבי שירותי בריאות. "תת תזונה נחשב לחוסר איזון בין הצריכה תזונתית לבין דרישה של אנרגיה, חלבון ושאר רכיבי תזונה. במצב של תת תזונה ישנה השפעה על חילוף החומרים, תפקוד הגוף, הופעת מחלות חדשות, החמרת מחלות קיימות ואף לגרום לקריסת מערכת שונות בגוף".

לדבריה, "ירידה בלתי רצונית במשקל של למעלה מ-5% מהמשקל במשך 3 חודשים, או למעלה מ-10% בתקופה של 6 חודשים, היא סימן המעיד על סיכון תזונתי גבוה. ובקרב החטופות אנו עדים לירידה גדולה באחוזים בטווח זמן קצר מאוד".

"בגילאים המבוגרים אובדן המשקל בא לידי ביטוי בעיקר בפירוק ואובדן שריר (סרקופניה) אשר מוביל לתופעות של חולשה, שבריריות, סיכון לנפילות, שברים ועוד. על פי הדיווחים שהופיעו בתקשורת הצריכה התזונתית של החטופים הייתה מאוד מצומצמת ולא מגוונת עם מיעוט בחלבון, פירות וירקות המכילים וויטמינים ומינרלים.

צריכת מזון מוגברת לאחר תקופה משמעותית של מיעוט אכילה עלולה לגרום להפרעות מטבוליות כמו גם הפרעות חמורות במאזן הנוזלים והמינרלים העלולות לגרום להשלכות קליניות חמורות ביניהן פגיעה במערכות העצבים והנשימה, בתפקוד הלבבי, במערכות השרירים והדם. הפרעה זו נקראת תסמונת ההזנה מחדש Refeeding Syndrome (RS) .

"כחלק מהתהליך השיקומי התזונתי יש לוודא חזרה לאכילה הדרגתית מספקת, מגוונת בכלל רכיבי התזונה, עם חשיבות למקורות חלבון איכותיים (בקר, עוף, דגים, ביצה, קטניות) ואף לשקול תוסף מולטי ויטמין לתקופה הקרובה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully